• 1
  • 2
2015-12-06, 15:28
Medlem
Jag bor i bostadsrätt och det är väldigt lugnt och städat i huset och även hela området (består av nästan bara bostadsrätter). En kompis bor i ett område med bara hyresrätter och där är det stök och fylla hela tiden. Skräpigt och eftersatt.

Det är som regel städade människor med jobb och ordningsamma liv och ekonomi som köper bostadsrätter vilket ligger till grund för en lugn tillvaro, sedan så är man ju även mån om bostadens värde om man har lagt in sina egna pengar i den. I en hyresrätt skiter man i lägenheten/området eftersom man bara kan flytta därifrån och lämna över till någon annan.
Citera
2015-12-06, 15:36
Medlem
W.Irvings avatar
Bor i bostadsrätt - och äger dessutom min rätt. Men jag har grannar runt om mig som hyr av medlemmar i brf, och skulle jag våga mig på en observation kring skillnaden mellan hyresgäster och br-ägare så är den faktiskt att hyresgästerna väsnas mer. Hade aldrig tänkt på detta innan jag flyttade in, men helt klart är det så.
Finns säkert psykosociala faktorer bakom vissa av dessa individers beteende, precis som i Danderyds villaområden.
Citera
2015-12-06, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Bor i bostadsrätt - och äger dessutom min rätt. Men jag har grannar runt om mig som hyr av medlemmar i brf, och skulle jag våga mig på en observation kring skillnaden mellan hyresgäster och br-ägare så är den faktiskt att hyresgästerna väsnas mer. Hade aldrig tänkt på detta innan jag flyttade in, men helt klart är det så.
Finns säkert psykosociala faktorer bakom vissa av dessa individers beteende, precis som i Danderyds villaområden.

har du grannar som hyr i 2:dra hand i en bostadsrätts förening är det nog bara att prata med styrelsen så fixar de problemet ,styrelsen kan utesluta en medlem
Citera
2015-12-06, 16:15
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
I bostadsrätt känns det fan som det alltid är nån jävel som bygger om eller renoverar i huset. Det borras, spikas och ha sig på såväl vardagar som helger känns det som.
Citera
2015-12-06, 21:56
Medlem
Jag bodde i ett fint område med bara dyra bostadsrätter i nordöstra Sthlm. En av grannarna var ett psykfall som hittade på olika saker då och då som att tända eld på något i lägenheten eller gå runt och skrika i trapphuset. Hans föräldrar hade köpt en 1a och dumpat honom där för att bli av med problemet.

Några portar bort så var det en normal ungdom som fått en lägenhet av sina föräldrar och där var det fest och öppet hus ganska ofta. Dagen efter spyor och fimpar under balkongen.

Utöver det en lam styrelse som suckade bekymrat varje gång någon påpekade det, men sen hände inget. Chansen är större att få bra grannar i BRF men det behöver inte vara så.
Citera
2015-12-07, 06:59
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvskillz
Jag bodde i ett fint område med bara dyra bostadsrätter i nordöstra Sthlm. En av grannarna var ett psykfall som hittade på olika saker då och då som att tända eld på något i lägenheten eller gå runt och skrika i trapphuset. Hans föräldrar hade köpt en 1a och dumpat honom där för att bli av med problemet.

Några portar bort så var det en normal ungdom som fått en lägenhet av sina föräldrar och där var det fest och öppet hus ganska ofta. Dagen efter spyor och fimpar under balkongen.

Utöver det en lam styrelse som suckade bekymrat varje gång någon påpekade det, men sen hände inget. Chansen är större att få bra grannar i BRF men det behöver inte vara så.
Är du själv med i styrelsen? har du inte ställt upp så har du ingenting att klaga på!
Citera
2015-12-07, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Är du själv med i styrelsen? har du inte ställt upp så har du ingenting att klaga på!

Så du tycker att man ska ta sig in i en styrelse bara för att få bort en granne? Du kanske inte vet men det är lite annat arbete i en styrelse än störningar från grannar. Sista året innan jag flyttade satt jag i styrelsen men fick inget gehör för mina förslag.
Citera
2015-12-07, 14:27
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Så du tycker att man ska ta sig in i en styrelse bara för att få bort en granne?
Om det är vad som krävs så är svaret ja.

Citat:
Du kanske inte vet men det är lite annat arbete i en styrelse än störningar från grannar. Sista året innan jag flyttade satt jag i styrelsen men fick inget gehör för mina förslag.
FYI så räcker det inte att bara sitta i styrelsen och tiga sig igenom mötena

Jag har också suttit i styrelsen i en Brf och jag vet av egen erfarenhet att med rätt taktik och en smula ihärdighet, så går det att påverka den motvilligaste styrelse väldigt långt i rätt riktning.
Citera
2015-12-07, 20:05
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
har du grannar som hyr i 2:dra hand i en bostadsrätts förening är det nog bara att prata med styrelsen så fixar de problemet ,styrelsen kan utesluta en medlem

Styrelsen har ju godkänt uthyrningarna, åtminstone i de fall då två lgh är knutna till samma br.
Citera
2015-12-11, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Om det är vad som krävs så är svaret ja.FYI så räcker det inte att bara sitta i styrelsen och tiga sig igenom mötena

Jag har också suttit i styrelsen i en Brf och jag vet av egen erfarenhet att med rätt taktik och en smula ihärdighet, så går det att påverka den motvilligaste styrelse väldigt långt i rätt riktning.

Nej en ordentlig styrelse ska hjälpa en medlem med en störande granne. Svårare än så är det inte.

Vem har sagt att jag teg igenom mötena? Skrev ju för fan att jag inte fick gehör för mina förslag.
Citera
2019-01-10, 09:46
Medlem
Citat:

Jag håller helt med.
Har märkt att föräldrar, i större utsträckning än tidigare, köper lägenheter till sina barn om de inte hittar en hyresrätt. I Sverige mognar unga väldigt sent. Många är även arbetslösa.
De flesta som bor i en förälder-ägd bostad lever på a-kassa eller socialbidrag och är hemma hela dagarna. Sover på dagarna och lever runt på nätterna när andra vill sova
Tyvärr är detta mycket vanligt och föräldrar borde inse att de inte hjälper unga med att bjuda på allt och inte ställa motkrav.
Citera
2019-01-21, 21:00
Bannlyst
Bott ena halvan i villa och borätt, andra i hyresrätt och wow, vilken skillnad! FY FAN vad jag saknar min bostadsrätt! Man hörde INGENTING från grannar eller någonting. De senaste 12 åren har jag -i hyresrätt- dagligen störts av smällande dörrar och klampande grannar. Det har fått mig fly mitt hem under 5 års tid och försatt mig i en massa hemska situationer. Helvete vad jag saknar en välisolerad lya!

Tror bostadsrätter byggs mer ordentligt då de kostar att köpa så föreningen har råd att bygga rejält med den isolering som krävs för en skön bostadsstandard. Så jävla synd dock, denna lyan har annars allt jag kan önska men ingen mer än jag har orkat bo här i mer än 2 år pga lyhördheten. Vissa saker kan vara najs som när man hör grannen intill spela trumpet, avslappnande och gött, det somnar jag gärna till men ett 21h klampmaraton?

....

...............................
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här