• 1
  • 2
2015-12-06, 16:03
Medlem
Mr.Munshuns avatar
Det är ju bara att googla på Mexico, Nigeria eller liknande ställe där alla gör som dom vill.
Citera
2015-12-06, 20:19
Medlem
Innehåller inte många svar självmotsägelser?
Ett exempel: Jag vill lyda lagen och jag vill röka hasch. Hasch är olagligt, således vill jag inte röka hasch, för jag vill följa lagen.

Vad för konklusion kan man dra av det resonemanget?
Citera
2015-12-06, 20:43
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantokrator
Innehåller inte många svar självmotsägelser?
Ett exempel: Jag vill lyda lagen och jag vill röka hasch. Hasch är olagligt, således vill jag inte röka hasch, för jag vill följa lagen.

Vad för konklusion kan man dra av det resonemanget?

Klart det kan uppstå problem om alla gör som de vill.

Självmotsägelser har uppstått i vissa delar; på tal om det vad är frihet?

Att följa lagen är det att göra som man vill?
Citera
2015-12-07, 01:55
Medlem
hgfdsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Klart det kan uppstå problem om alla gör som de vill.

Självmotsägelser har uppstått i vissa delar; på tal om det vad är frihet?

Att följa lagen är det att göra som man vill?
är jag gud? - ju mer intelligent. desto mer dynamontaniska blir valen, och därmed DIN frihet. vi kräver kärlek, makt och status, utan tvångslig motprestation. det är frihet. - detta kan hämma utveckling och fortlöpning. och eftersom människan är naturen så inför vi, plikt och den heliga anden; nazim.
Senast redigerad av hgfdsa 2015-12-07 kl. 02:03.
Citera
2015-12-07, 15:33
Medlem
Kapitalismmm...s avatar
Om man ska kunna svara på din fråga så behöver man tro på fri vilja, men det gör inte jag, jag tror att alla beslut som vi tar och den unika personlighet som vi fått beror till 90% på våran uppväxt, våran omgivning formar oss, och vi är som mest formbara från det att vi föds tills vi blir ca 3 år gamla... Jag tror att ytterst små detaljer från ens tidiga liv kan ha en avgörande skillnad på vilken människa man formas till... Men övriga 10% måste vara slumpen tror jag... Så grunden för allas vår unika personlighet bygger på våra slumpade 10% av personligheten som vi föds med och sedan formas vi utifrån det... Våra själar har skapats av slumpen... Slumpen är enligt mig en av de mest logiska sakerna i universum.
Citera
2015-12-07, 19:42
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalismmm...
Om man ska kunna svara på din fråga så behöver man tro på fri vilja, men det gör inte jag, jag tror att alla beslut som vi tar och den unika personlighet som vi fått beror till 90% på våran uppväxt, våran omgivning formar oss, och vi är som mest formbara från det att vi föds tills vi blir ca 3 år gamla... Jag tror att ytterst små detaljer från ens tidiga liv kan ha en avgörande skillnad på vilken människa man formas till... Men övriga 10% måste vara slumpen tror jag... Så grunden för allas vår unika personlighet bygger på våra slumpade 10% av personligheten som vi föds med och sedan formas vi utifrån det... Våra själar har skapats av slumpen... Slumpen är enligt mig en av de mest logiska sakerna i universum.

Slumpen kan absolut vara den mest lpgiska förklaringen på ALLT. Ehh.. Inte vet jag?
Citera
2015-12-07, 22:01
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackschnus
Om alla gjorde som de vill... det går inte och utveckla lite? för vi gör väl som vi vill nu? vi jobbar för att göra som vi vill senare. Om alla gjorde som de vill skulle man gjort det man känner för helt enkelt? allt beror på förutsättningarna. Har jag pengar om jag inte jobbar? hur ska jag annars ha kul? vem ska betala löner till poliser och vården?

Så om du fick göra vad du ville så skulle du jobba?
Citera
2015-12-10, 02:06
Medlem
Jackschnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Så om du fick göra vad du ville så skulle du jobba?
Ja eftersom jag inte kan ha så kul utan att ha pengar, som när jag har pengar. Om jag var ekonomisk oberoende och levde som jag ville så skulle jag försökt klurat ut en statskupp.
Citera
2015-12-10, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Om alla hade gjort som dem vill; vad hade hänt då?

Går det? Hur hade du sett ut? Hur hade världen sett ut?

Skulle det funnits pinsamheter?

Den ser ut precis som det du skriver. Du struntar i reglerna för forumet, kastar ur dig en två tre meningar i följd. Slumpmässiga tankar över pissoaren utan förklaring, du kastar pappret över axeln och går ut.

Räcker det som svar.
Citera
2015-12-10, 02:55
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Den ser ut precis som det du skriver. Du struntar i reglerna för forumet, kastar ur dig en två tre meningar i följd. Slumpmässiga tankar över pissoaren utan förklaring, du kastar pappret över axeln och går ut.

Räcker det som svar.

Öhh nej. Alltid trevligt med typer som du här på FB.
Citera
2015-12-12, 08:48
Medlem
samahs avatar
fri vilja är ett bra uttryck tycker jag, vi kan göra precis som vi vill, och tekniskt sätt så gör vi det, "men jag vill ju lämna min fru men gör ändå inte det?!" tydligen inte, tydligen vill du inte det mer än du vill ha nån som tvättar åt dig eller nåt liknande hahaha. med det exemplet vill jag bara säga, man gör alltid vad man verkligen vill. det finns dock lagar och regler som man inte kan bryta, naturligtvis inte mänskliga regler och lagar, dom bryter man när man vill, men det finns naturliga lagar, som "jag vill flyga" så växer inte vingar ut från ryggen på dig helt plötsligt. du blir inte super intelligent bara för att du vill det. inom ramen av vad som är möjligt för dig har du fri vilja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in