Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-06, 02:09
Medlem
TheCurmudgeons avatar
Hejsan,

Jag förstår att man behöver en fullbordad utländsk psykologutbildning innan man kan försöka söka sin legitimation här i sverige, hursomhelst så har jag inte det. Jag har en kandidat i psykologi samt en masters i neuropsykologi, min fråga är då är det möjligt att tillgodoräkna kurser från sin utländska psykologiexamen (kandidat & masters) på psykologprogrammet? Jag har emailat men inte fått något svar från psykologförbundet och enskilda lärosäten här i Sverige. Jag undrar ifall det är någon som har varit/är i samma sits och som på något vis lyckats antingen tillgodoräkna kurser eller få sin legitimation utan en fullbordad utlänsk psykologutbildning?

Jag vet att jag borde nog fullborda psykologutbildningen i England först men jag vill helst bo i Sverige av personliga skäl.

MVH
Citera
2015-12-06, 17:12
Medlem
utan.att.stannas avatar
Större chans i DK skulle jag tro.
Citera
2016-01-21, 19:40
Medlem
Du kan ju alltid komma in på programmet och utifrån där tillgodoräkna dig kurser. Det bör gå. Om du inte kommer in på programmet är HP ett alternativ. Annars kan du söka till Senare del av Programmet vid Umeå Universitet. Där kommer man in på högskolepoäng och du kan på så sätt iaf hoppa på programmet och gå det du har kvar skulle jag tänka mig och därifrån ta en legitimation.
Citera
2017-02-02, 23:47
Medlem
Jag har läst i England men har en lite högre nivå, en doctorate och har ett elände att få över den till Sverige. Försöker få komma in till senare del här i Sverige, tvärtom vad folk säger ovan va Umeå hopplösa, skickade till mig att jag saknade grundkurs i psykologi a trots att jag nu läst åtta år av psykologi. De positiva var att många kurser blev tillgodoräknade men långt ifrån alla. Lund Växjö och Örebro tar in folk utifrån vem som har minst att komplettera för att få börja och var de finns plats.

Problemet för mig var/är att mina kurser som " fattas" totalt typ 60 poäng, ligger utspridda över hela programmet och moment 22 är att för att få hoppa på Psykologprogrammet skulle jag ha dom, men dom går bara inom programmet... snark...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in