• 1
  • 2
2015-12-05, 17:33
Medlem
RobMcKennans avatar
Du har ingen aning om vad pengarna kommer ifrån och det är en riktigt dålig idé att ställa upp som "målvakt". Banken har skyldighet att anmäla transaktionerna och du kan ju fundera på vem som Farbror Blå kommer att besöka?
Citera
2015-12-05, 18:49
Medlem
cacas avatar
Undrar vem som kommer förlora på detta? Du eller den du lånar ut ditt konto till?

Gissar på att du kommer hamna i fängelse och få en grym skuld att betala till skattemyndigheten som det stora tack för jag fick använda ditt namn och konto!
Citera
2015-12-05, 19:13
Medlem
Fallmans avatar
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Målvakt_(brottslighet)

Lycka till...
Citera
2015-12-05, 19:53
Medlem
haxxarmannens avatar
Som de andra sagt, varför kan de inte starta ett eget konto i Sverige om pengarna är vita? Om de behöver ett konto i Sverige för att de har verksamhet här så har de ju ett utmärkt syfte att skaffa sig ett eget bankkonto.

Om det kommer in 100 000+/mån från utlandet så kommer det stå stora alarmsignaler i bankens system och det kommer inte ta lång tid innan de frågar vart pengarna kommer ifrån och varför de ska in på ditt konto. Extremt dålig idé skulle jag säga.
Citera
2015-12-06, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakobsvan
Varför är det inte lagligt?

Dit bankkonto är kopplat till dig och därav har bara du rätt att använda det.
Frågeställningen är lite som att låna ut sitt id kort, skulle du göra det också?
Citera
2015-12-06, 16:33
Medlem
Att låta nån annan använda kontot är knappast olagligt. Däremot kommer du vara skattskyldig och förklaringsskyldig för pengar som passerar ditt personliga konto. Det blir svårt för dig att hävda att det är nån annan som är ansvarig och som redan nämnts så kommer du bli granskad och åka på att skatta för pengarna.
Citera
2015-12-06, 16:48
Medlem
svengörans avatar
Det där är en gammal scam som har figurerat i flera år, Du har garanterat blivit kontaktad av en person på internet som du aldrig träffat i verkligheten.
Citera
2015-12-07, 16:11
Medlem
godboys avatar
Bara Löven och Romson skulle vara dumma nog att gå på en sån blåsning. Abdullah ber att få låna ditt namn på bankkonto, javisst inga problem.
Yeh right! !!
Citera
2015-12-07, 16:14
Bannlyst
Kommer bli flaggad osv. Sen är de du som står där med skägget i brevlådan när kompisen har begått bedrägeri eller penningtvätt.
Citera
2015-12-07, 16:42
Medlem
Vad gör du om killen tar ett lån istället och för över pengarna till sig själv?

Eller vänta.. glöm det jag skrev.
Vill du starta ett bankkonto till mig?
Citera
2015-12-07, 18:03
Medlem
ursprungligens avatar
Helt klart en strålande idé!

Det finns knappast någon dokumentation på banken, eller något intresse av så små summor som 100.000+ i månaden. Ingen kommer att lyckas koppla ihop kontot med dig. Skatteverket, banken och SÄPO har mycket viktigare saker för sig.

Jag tycker du ska ta chansen och hjälpa din kompis. Det tar ju jättelång tid, upp till flera dagar, att öppna ett eget lagligt konto. Du har ju redan lyckats öppna ett, varför krångla till det, liksom?

Vilken tur din kompis har som kan få lite hjälp på traven. Det här kan vara det bästa du gjort för en annan människa. Glöm inte att fråga om han vill ha tillgång till ett eget plastkort kopplat direkt till kontot också, så kan du sluta att bekymra dig över krångliga kontantuttag.

Jag ser nästan inga invändningar eller problem alls med det här upplägget. Det värsta som kan hända är väl att du står där med några sköna miljoner när detta är klart om din kompis väljer att inte röra pengarna. Sånt händer hela tiden och ingen på banken kommer att tycka det är speciellt konstigt eller avvikande. Det saknas helt enkelt varningsklockor i upplägget!

Ibland måste du betala lite avgifter till din kompis innan pengarna väller in på kontot. Dessa pengar ska du absolut betala från egen ficka, då du får tillbaka så mycket mer senare. Ibland finns det lite 'red tape' att övervinna i ursprungslandet, lite advokatkostnader och i bland en liten enklare muta. Dessa pengar får du senare tillbaka med råge! Sånt här händer hela tiden, så det är inget att oroa sig över.

Grattis, säger vi från FBs rådgivningshörna! Man önskar att man hade lika bra vänner som du är! Du är en riktig hedersknyffel!

Lycka till!
Citera
2015-12-07, 19:26
Medlem
Nu ger ju inte TS några detaljer, men jag fick något liknande med spammailen för några år sen. Upplägget var att deras svenska kunder skulle betala med check till mitt konto och jag föra vidare 90% till deras utländska konto. Nu nappade jag ju inte på detta "fina" erbjudande (avstår Nigeriabrev med faktiskt), men jag misstänker att det skulle skickats checkar utan teckning, och att pengarna redan skulle vara ivägskickade när det upptäcktes. Tror det går att göra samma scam med stulna kreditkort men lite osäker. En scam är det under alla omständigheter.

Alltså, du kommer att se pengarna på ditt konto, men de dras bort när det upptäcks att det var något fel med betalningen, så ditt konto hamnar på minus om du redan skickat pengarna vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in