2015-12-05, 15:59
Medlem
slemhogs avatar
Är massiva ekmöbler och valnötsfaner och handla på MIO, boconcept snobbigt eller iaf medelklass?
Ett vitrinskåp i EK går på minst 5000-10 000 kr vilket inte är direkt billigt.
En valnötsfaner soffbord och tvbänk gick på över 5000 kr.
En snurrfåtölj i fårskinn kostar över 10 000 kr.
Mitt matbord i ek och fina stolar gick på 7000 kr nypris men lyckades få det billigare genom en utförsäljning och begagnat. Hade jag köpt matbord på Ikea hade jag fått något furumålat bord med 4 stolar för kanske 2000 kr.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S09007163/

Jag har aldrig sett arbetarfamiljer ha såna möbler som jag besökt utan det har varit typisk medelklass, övremedelklass familjer och i synnerhet innerstadsboende.
Hos arbetarklass är det ofta amycket gammalt skräp, furu eller IKEA lack möbler och sånt man får en för spottstyver på blocket m m.

Tittar man på hemnet och folks inredning i typiska radhus, villa möbler en bit utanför stockholm som jag ser som äkta medelklass har dom sällan kvalitetsmöbler i stora delar av möblemanget som ett nytt ek vitrinskåp typ detta
http://www.firstfurniture.co.uk/prod...31164_zoom.jpg

Snarare mer blandat med en del inte så dyra möbler och äldre. Prydligt och stilren inredning med nytt 3-stav parkettgolv och inte speciellt dyrt.

På dom jag vet tjänar upp mot 50-60 000 så har vissa haft dom där fårskinnfåtöljerna från mio för 10-15 lappar
Senast redigerad av slemhog 2015-12-05 kl. 16:18.
Citera
2015-12-05, 17:07
Medlem
"Ett vitrinskåp i EK går på minst 5000-10 000 kr vilket inte är direkt billigt.
En valnötsfaner soffbord och tvbänk gick på över 5000 kr.
En snurrfåtölj i fårskinn kostar över 10 000 kr.
Mitt matbord i ek och fina stolar gick på 7000 kr nypris"

Dessa priser är ganska medel i min mening, ett vitrinskåp för 10 000 är ingenting!

Sen undrar jag vars du köpte detta ekbord OCH stolar för 7000 kronor? Nytt märke eller blivit lurad?

Jag har precis som du, ett ekbord med gammalmodiga konturer och matchande stolar och bara stolarna kostar över 20 000 tillsammans..
Citera
2015-12-05, 17:09
Medlem
Softis...s avatar
Fårskinnsfåtöljerna du beskriver om heter Lamino vill jag tro. =)

I övrigt håller jag med om din spaning. Min soffa för 25'+ kommer att hålla en livstid, medans en tidigare IKEA-soffa gav upp och blev såld efter 5 år. Dock gäller det att veta vad en vill ha i sitt hem, om en ska lägga större summor på möbler, alternativt ha resurser att köpa kvalitet, och byta när lusten faller på.
Senast redigerad av Softis... 2015-12-05 kl. 17:12.
Citera
2015-12-05, 19:55
Medlem
BewilderedHulders avatar
Vill inte kalla faner snobbigt direkt. Om du är intresserad av design så föreslår jag att du tittar på begagnat där du kan göra riktigt fräscha och bra klipp. Mitt bästa köp hitintills är Bruno Mathssons Pernilla fåtöljer till lite mindre än halva priset, och de är som nya.
Senast redigerad av BewilderedHulder 2015-12-05 kl. 19:59.
Citera
2015-12-09, 20:32
Medlem
ace_secs avatar
MIO:s sortiment är inte att betrakta som något höginkomst/snobbigt.
Riktig överklass/höginkomsttagare köper ofta riktigt design av erkända designers. Där snackar vi typ en matgrupp för minst 70 papp tex.

IKEA: Alla. I synnerhet prismedvetna eller små inkomster
JYSK: Extremt prismedvetna.
MIO= Lägre medelklass till medelklass. De som vill ta snäppet upp från IKEA, men inte mer.
Citera
2015-12-10, 00:14
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Riktig överklass/höginkomsttagare köper ofta riktigt design av erkända designers. Där snackar vi typ en matgrupp för minst 70 papp tex.

Svenskt Tenn är en klassiker, där får man väl inte ens en liten enkel pall för under 50.000:-...

http://www.svenskttenn.se/ (det kostar en tusenlapp bara att gå in på deras sida och titta)
Citera
2015-12-12, 22:45
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
MIO:s sortiment är inte att betrakta som något höginkomst/snobbigt.

IKEA: Alla. I synnerhet prismedvetna eller små inkomster
JYSK: Extremt prismedvetna.
MIO= Lägre medelklass till medelklass. De som vill ta snäppet upp från IKEA, men inte mer.

Ett vettigt svar som överrensstämmer rätt väl med mina egna iaktagelser =)
Känns bra att vara lägre medelklass/medelklass äntligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in