2015-12-04, 22:26
Medlem
zeridoxs avatar
Nu när man är klar med utbildningen och har jobbat ett tag så förstår man vilka dåliga val vissa av lärarna gjorde gällande val av böcker.
Åtminstone för att spara kvar för att ha liggandes på kontoret för att slå lite i när man fastnar på något.

Jag söker lite inspiration av böcker, gör absolut ingenting om det är lite tyngd i dem så man kan vifta bort dumma inköpare eller produktionsmänniskor med. .
Gör ingenting om de är på engelska men då får de gärna vara skriva i ISO-format och inte jänkarnas hittepå standarder.

Tänker främst på Marks' Standard Handbook for Mechanical Engineers men är lite för mycket inches och pounds för min smak.

Uppskattar hjälpen.
Citera
2015-12-05, 09:51
Medlem
fimbuls avatar
Brukar inte Karlebo vara väl ansedd?
Citera
2015-12-05, 10:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Karlebo handbok ja, den måste man ha i bokhyllan. Det finns fler Karlebo-böcker men den som kort och gott heter Karlebo handbok är ju själva bibeln, koranen, tora för maskiningenjörer.

Förutom den så gillar jag Gunnar Dahlvigs Konstruktionselement och maskinbyggnad. Jag tror senaste utgåvan är från 1999, vet inte om det är något nytt innehåll eller om det bara är nytryck av äldre utgåva men sånt som skruvförband, växlar, remdrifter, svetsning etc. är ju rätt likt idag som det var på 80-talet eller ännu tidigare. Jag tror inte man hittar något om 3D-skrivare i denna men det är å andra sidan inte en bok om produktionsteknik.
Citera
2015-12-05, 14:18
Medlem
zeridoxs avatar
Tack för svaren.
Jag har personligen lite svårt för karlebo, hade den bjudit på 500 sidor till och gått ett halvt steg djupare så hade jag varit hur nöjd som helst.

Medans Karlebo's amerikanska motsvarigheter ligger på 2000-3000 sidor ligger Karlebo på ca1300 sidor.
Med sidor så menar jag hur djupgående böckerna är i varje ämne. Jag lägger ingen tyngd på själva tjockleken på boken :P.
Karlebo har ju löst detta med ett litet format som gör den hög
Citera
2015-12-05, 14:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeridox
Tack för svaren.
Jag har personligen lite svårt för karlebo, hade den bjudit på 500 sidor till och gått ett halvt steg djupare så hade jag varit hur nöjd som helst.

Medans Karlebo's amerikanska motsvarigheter ligger på 2000-3000 sidor ligger Karlebo på ca1300 sidor.
Med sidor så menar jag hur djupgående böckerna är i varje ämne. Jag lägger ingen tyngd på själva tjockleken på boken :P.
Karlebo har ju löst detta med ett litet format som gör den hög
Det beror ju på vilket håll man ställer eller lägger den. Jag skulle säga att den är rätt låg men tjock. Det är djävligt tunna blad också, som sig bör i en bibel...
Citera
2015-12-05, 14:43
Medlem
zeridoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det beror ju på vilket håll man ställer eller lägger den. Jag skulle säga att den är rätt låg men tjock. Det är djävligt tunna blad också, som sig bör i en bibel...

Haha jo det är sant.
Just nu är ju detta inte särskilt viktigt. Den ska stå på skrivbordet på jobbet så det ser ut som att jag vet vad jag håller på med och ibland slå upp grejjer som jag inte kan utantill.
Men den får jättegärna gräva djupare i varje ämne, någon jag spontant saknar från Karlebo dem gånger jag har bläddrat i den.
Citera
2015-12-05, 14:49
Medlem
QuantumFools avatar
CRC Press har ju en hög med "The CRC Handbook of ...", kolla till exempel här. Men troligen (inte mitt ämne, därav gissningen) fulla av inches, pounds och Fahrenheits...
Citera
2015-12-05, 17:00
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Karlebo handbok ja, den måste man ha i bokhyllan. Det finns fler Karlebo-böcker men den som kort och gott heter Karlebo handbok är ju själva bibeln, koranen, tora för maskiningenjörer.

Det var inget dåligt omdöme. Har du lust att förklara vad som gör att den utmärker sig så?
Citera
2015-12-05, 21:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Det var inget dåligt omdöme. Har du lust att förklara vad som gör att den utmärker sig så?
I en tid när alla vill jobba med människor, vara med i dokusåpor, tatuera hela nyllet och programmera appar med gulliga björnar så är detta ett vakttorn av järn för att skydda vår ställning som industrination. Denna bok är för män som svarvar metall med naglarna och då kan de kolla optimal skärhastighet på s. 524 och framåt. När han värmer ett svärd med andedräkten och slår ut det mot städet med sin bara högehand kan den imponerade approgrammeraren få låna boken och omvandla förloppet till anslagskraft med tabellen på s. 477.

När han kommer hem och ska föra släktet av ingenjörer vidare så kan han först läsa på om fullfilmssmörjning på s. 435.

Kort sagt, det står om en himla massa olika tekniska grejer. Det är väl ingen kul bok som man läser pärm till pärm utan mer att man kollar det man är intresserad av för stunden. Då den täcker så brett kan den inte djuploda extremt på alla saker men jag tycker den ger en för de flesta tillräcklig förståelse av det den behandlar.

Här är förresten en liten artikel om boken: http://miljoaktuellt.se/karlebo-handbok---en-verkstadsbibel/

(Sidnumren gäller utgåva 13.)
Citera
2015-12-06, 14:49
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeridox
TS

Citat:
Recension Karlebo handbok

Tack skunkjobb! Jag har också funderat ett tag på att köpa en allmän handbok för maskinteknik. Karlebo verkar onekligen vara ett bra och mångsidigt alternativ.

TS, när du bestämt dig kan du väl meddela vad det blev?
Citera
2015-12-06, 19:34
Medlem
Karlebo är ett måste naturligtvis och även Karl Björks kompakta Formler och tabeller för mekanisk konstruktion (https://www.bjorksforlag.se).

Stora tillverkare ger ofta ut böcker som är värda att ha i bokhyllan, Bosch-Rexroths tex har mycket teori i sina produktkataloger, Sandvik har gett ut en hel teoribok om skärande bearbetning, någon hydraultillverkare, minns inte vilken, hade hela teorin för systemkonstruktion i sina kataloger, kuggtillverkare som har skrivit handbok i kuggteori osv.
Citera
2015-12-06, 19:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Ja just det, ett område som jag tycker är kul är ångteknik. Det tror jag inte nämns med en stavelse i Karlebo handbok (orkar inte kolla nu). Spirax Sarco som säljer en massa prylar för ånga bjuder på bra utbildningsmaterial om detta heta ämne: http://www.spiraxsarco.com/resources/pages/steam-engineering-tutorials.aspx

Jag har skrivit ut de kapitel jag har mest glädje av och gjort "xxx:s jätteintressanta ångteknikpärm" som jag har i bokhyllan på jobbet. (xxx=ett namn).

Tja, det finns förstås hur mycket som helst om man ger sig in på specialområden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in