2020-12-01, 20:28
Medlem
BraidsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Underbart att Pichler satsar på att få fram ett damlag i nordisk kombination.
Hur går det med det där förresten?
Jag följer inte NOK men såg nåt på FIS hemsida om att en damvärldscup är på gång att starta.
Skandal om Sverige inte tar chansen att försöka etablera oss nu när det finns möjligheten att vara med lite i alla fall (även om det så klart inte går att jämföra med de länder som har hopparkultur).
Citera
2020-12-01, 20:32
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Hur går det med det där förresten?
Jag följer inte NOK men såg nåt på FIS hemsida om att en damvärldscup är på gång att starta.
Skandal om Sverige inte tar chansen att försöka etablera oss nu när det finns möjligheten att vara med lite i alla fall (även om det så klart inte går att jämföra med de länder som har hopparkultur).

Blev inget av med det då det inte var förankrat i skidförbundet om jag förstått det rätt.
Citera
2020-12-01, 20:51
Medlem
BraidsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Blev inget av med det då det inte var förankrat i skidförbundet om jag förstått det rätt.
Suck, nej varför ska man försöka nåt nytt....
Citera
2020-12-18, 10:02
Moderator
Hjv9s avatar
Världshistoriens första VC tävling för damer kan ses på Eurosport just nu.
Citera
2021-11-28, 16:39
Medlem
FNLSs avatar
Veckan som gick

Diskningarna haglade i Ruka. Först fick italienarna startförbud på fredagens lopp för att de tjuvtränat i hoppbacken. Och på lördagen blev Norges två bästa hoppare, Riiber och Flatla, diskade för att norrmännen återigen hade svårt att hålla sig inom regelverket för hoppdräkterna. Hur svårt kan det va?

Nåväl, det tävlades lite också och Riiber han med att vinna dag 1. Han vann hoppmomentet och gick solo på halvmilen. Två åkare födda på 2000-talet, Lamparter från Österrike och norrmannen Oftebro gnetade sig ikapp hopptvåan Seidl på upploppet och lurade honom på pallen.

Lördagen blev en tysk klang och jubelföreställning där Weber hoppade bäst, släppte ikapp ett 15-tal åkare men var starkast uppe på skidstadion. Han vann närmast före sina mer rutinerade landsmän Frenzel och Geiger. Tyskarna hade fler åkare som utmärkte sig, inte minst i skidmomentet. Rydzek var snabbast och gick från 28 till 15, Rissle från 29 till 17 och Schmid som var snabbast första dagen gick från 23 till 5.

Sista dagen var Riiber tillbaka och hoppade bäst. Han fick dock bara starta som trea, istället var det Lamparter som gick ut först. De två sammanstrålande dock ganska snabbt och på sista halvvarvet var Riiber överlägsen och vann med 12 sekunder. Trea blev Oftebro så samma prispall som i fredags. I touren däremot så blev det dagens fyra Weber som tog tredjeplatsen bakom Riiber och Lamparter. Jag tänker inte ge mig att på att förklara hur det räknades ut.

Det tävlades också i Ryssland i kontinentalcupen där tyskarna Lange och Mach ordnade dubbla dubbelsegrar. Inget svenskt deltagande.

Veckan som kommer

Världscupen åker till Lillehammer, för både herrar och damer. Kontinentalcupen testar OS-banan i Zhangjiakou.
Citera
2021-11-28, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Världshistoriens första VC tävling för damer kan ses på Eurosport just nu.
Ah, jag var inte den enda som såg tävlingen! Hoppas du såg prisceremonin(minns iofs inte nu om den sändes på Eurosport1/2 eller bara Player?), där grät Tara Geraghty-Moats välförtjänta tårar som hon hade lobbat i många år för att en vacker dag få gråta. Jag kände sann glädje.

Tyvärr står Tara över denna säsongen, som börjar nästa helg för damerna. Får hoppas det blir några fler tävlingar denna säsongen, förra var väl bara den enda? Ingen aning om vilka som kommer delta, men några nordiska borde det väl dyka upp som man kan heja på.
Citera
2021-11-29, 02:35
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Ah, jag var inte den enda som såg tävlingen! Hoppas du såg prisceremonin(minns iofs inte nu om den sändes på Eurosport1/2 eller bara Player?), där grät Tara Geraghty-Moats välförtjänta tårar som hon hade lobbat i många år för att en vacker dag få gråta. Jag kände sann glädje.

Tyvärr står Tara över denna säsongen, som börjar nästa helg för damerna. Får hoppas det blir några fler tävlingar denna säsongen, förra var väl bara den enda? Ingen aning om vilka som kommer delta, men några nordiska borde det väl dyka upp som man kan heja på.

Nej, tyvärr. Tror jag bara hann se backhoppningsmomentet innan jag var tvungen att göra annat. Men självklart välförtjänt att hon fick bli historisk som första världscupvinnare någonsin på damsidan.

Vad jag kan se har tjejerna tio världscuptävlingar på programmet denna säsong. Håller lite extra på norskan Hanna Midtsundstad som verkar vara kompis med den enda svenska som elitsatsar på NOK, Eline Snabb Sylsjö.
Citera
2021-12-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Vad jag kan se har tjejerna tio världscuptävlingar på programmet denna säsong. Håller lite extra på norskan Hanna Midtsundstad som verkar vara kompis med den enda svenska som elitsatsar på NOK, Eline Snabb Sylsjö.
Nu är det igång ivarjefall, spanade in hon Midtsundstad under hoppen. Det blev fyra norskor i top 10, så man får hoppas på nordiska pallplatser efter längdskidorna. Inget finskt på damsidan, lite trist.

Vet du om det finns nån möjlighet att få se Snabb i världscupen eller är det för långt bort?
Citera
2021-12-12, 17:59
Medlem
FNLSs avatar
Trippelseger för Riiber igår. Först vann han längdmomentet (masstart) och sedan hoppade han bäst och vann således även totalt. Då är man svårslagen
Citera
2021-12-17, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Trippelseger för Riiber igår. Först vann han längdmomentet (masstart) och sedan hoppade han bäst och vann således även totalt. Då är man svårslagen
Var det den tävlingen där det var tre norskor på pallen? Det var ju en fjärde top 10-norska som föll i den tävlingen efter hoppet, har inte läst om hur det gick med henne, men hon var ju inte med i 5km-tävlingen, så trippeln var väl en liten tröst.

Denna helgen sänds NOK på Eurosport märkte jag nu när jag kollar tjejerna.

Edit: Jag läste fel, du skrev ju om herrtävlingen.
Senast redigerad av pumahunter 2021-12-17 kl. 11:03.
Citera
2021-12-17, 12:19
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Stämmer det att tjejerna fortfarande inte får vara med i OS?
Citera
2021-12-17, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Stämmer det att tjejerna fortfarande inte får vara med i OS?
Så är det.

Personligen tycker jag iofs det är rimligt att inte stressa in något på OS-programmet som har så svag konkurrens som kvinnornas NOK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in