2015-12-03, 23:01
Medlem
Hur funkar schemat på en högskola?
Antar att det inte är som på gymnasiet med 4-7 timmars olika lektioner om dagen. Har fått för mig att det är en föreläsning då och då. Men hur många föreläsningar per vecka och hur långa är dom? Och sen hur mycket tid behöver man egentligen lägga ner på att plugga på dagarna?
Citera
2015-12-03, 23:07
Medlem
Det beror framförallt på vad du pluggar men också var. Det går inte att säga hur mycket man generellt pluggar på högskolan, men heltidsstudier är heltidsstudier.
Citera
2015-12-03, 23:14
Medlem
Henssons avatar
Beror lite på vilket program du går på. Men om du exempelvis läser statsvetenskap skulle ett tänkbart veckoschema se ut på följande sätt.

Måndag, föreläsning kl.11-13
Onsdags, föreläsning kl.11-13
Torsdag, föreläsning kl.11-13
Fredag, Seminarium kl. 12-16

Endast seminariet som är obligatoriskt.
Klara tentor och eventuella duggor (minsta prov)

Du förväntas lägga ner 40 timmar i veckan på dina studier, men ytters få som gör det i praktiken. När du inte har lärarledda lektioner är tanken att du studera på egen hand eller med dina kursare. Beroende på vilken utbildning du läser varierar mängden litteratur. Såklart kan detta variera, läser du läkarlinjen är det långt fler lärarledda lektioner.
Senast redigerad av Hensson 2015-12-03 kl. 23:22.
Citera
2015-12-03, 23:14
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Det skiljer sig mycket beroende på vad du läser.

Jag är civilingenjörsstudent och har i snitt 1-2 föreläsningar per dag och de är ca 2 timmar vardera. Sen har jag även räknepass vissa dagar. Där går läraren kanske igenom något litet men är främst där för att svara på frågor.

Det är väldigt fritt och närvaro krävs bara vid labbar och dylikt. Annars är det "bara" tentan som gäller!

Ytterligare ett tråkigt svar är att tiden som krävs skiljer sig mycket från person till person. Men räkna med 40 timmar per vecka som ett vanligt jobb. Jag pluggar inte så mycket, men vissa pluggar mer.
Citera
2015-12-03, 23:24
Medlem
Som nämnt ovan beror det mycket på vilken utbildning det är, vilken högskola/universitet samt vilken studiefart kursen går. Utbildningarnas schemalagda pass skiljer sig väldigt mycket.

Kurserna meriteras med högskolepoäng. Varje 1,5hp motsvarar en veckas studietid, alltså 40 timmar. Detta vill säga om kursen går på helfart (100%). Så i princip kan en kurs innehålla 40 timmar föreläsningar per vecka eller inga alls och allt där emellan
Citera
2015-12-03, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Måndag, föreläsning kl.11-13
Onsdags, föreläsning kl.11-13
Torsdag, föreläsning kl.11-13
Fredag, Seminarium kl. 12-16

Endast seminariet som är obligatoriskt.

Så föreläsningarna behöver man inte vara på, utan bara seminariumena? Men antar att föreläsningarna är väldigt bra att vara på?

Skulle det kunna se ungefär likadant ut på Historia (A, B & C) och Journalistik (A, B & C)?

Funderar på hur man kan kombinera högskolestudier med eventuellt jobb...10'000 i månaden i bidrag/lån från CSN räcker inte långt för mig...(är idrottare och äter som en häst)
Citera
2015-12-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CompactStandard
Hur funkar schemat på en högskola?
Antar att det inte är som på gymnasiet med 4-7 timmars olika lektioner om dagen. Har fått för mig att det är en föreläsning då och då. Men hur många föreläsningar per vecka och hur långa är dom? Och sen hur mycket tid behöver man egentligen lägga ner på att plugga på dagarna?

Gå in och kolla själv på någon högskola, jag tror de flesta högskolor har scheman öppen för allmänheten.
Citera
2015-12-03, 23:42
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Så föreläsningarna behöver man inte vara på, utan bara seminariumena? Men antar att föreläsningarna är väldigt bra att vara på?

Skulle det kunna se ungefär likadant ut på Historia (A, B & C) och Journalistik (A, B & C)?

Funderar på hur man kan kombinera högskolestudier med eventuellt jobb...10'000 i månaden i bidrag/lån från CSN räcker inte långt för mig...(är idrottare och äter som en häst)

Föreläsningarna behandlar den litteratur som krävs för att klara seminariet. Du kan givetvis sitta hemma och läsa böckerna från pärm till pärm, men föreläsningarna ger en bra överblick över böckerna som helhet. Ofta publiceras alla föreläsningar på internet, vilket gör att du kan vara hemma bakis men ändå ha tillgång till det mesta. Dock missar du den sociala biten då.

Historia tror jag hade kunnat se ut på följande sätt jag tidigare beskrev. Men läser du journalistik, som är mycket mer praktiskt, skriver man artiklar dagligen. För att sedan ge feedback åt varandra i mindre grupoer. Mindre litteratur, men mer produktivt och praktiskt snarare än teoretiskt. Det är i alla fall min egna erfarenhet efter studier på journalistikprogrammet.
Senast redigerad av Hensson 2015-12-03 kl. 23:47.
Citera
2015-12-03, 23:56
Medlem
Busstations avatar
Beror helt på vad du pluggar. Nästan som att fråga hur schemat ser ut för folk som jobbar.

Överlag är det inte så mycket schemalagd tid, utan mer självstudier än om man jämför med grundskolan. Sedan så skiljer det sig väldigt mycket mellan olika kurser och linjer.
Citera
2015-12-04, 09:28
Medlem
Citat:

Föreläsningar eller ej beror helt på vad du är för slags person. Jag kände inte att jag lärde mig speciellt mycket alls från föreläsningarna, dessa bestod mest av att föreläsaren skrev av kurslitteraturen på whiteboarden, och att jag skrev av whiteboarden i anteckningsblocket. En process utan mening, eftersom jag redan hade läroboken och lika gärna kunde läsa i den. Dock så kan det vara bra ifall du har disciplin nog att göra det du ska innan och efter föreläsningarna. Annars, har du kollat på distansstudier? Kom bara ihåg att 1 hp är 1 hp även på distanskurser.
Citera
2015-12-04, 11:00
Bannlyst
Hade ungefär 4 st föreläsningar i veckan, 2h vardera + laboration 4-6 h en gång varannan vecka.
Utöver det var det egenstudier till 40-timmarsvecka som är heltid.
Läste kemikandidat. Blev något mer egenstudier sista åren.
Citera
2015-12-04, 11:20
Medlem
Typ 1 föreläsning om dagen. När du kommer hem får du i princip studera tills du går och lägger dig. Väldigt mycket hårdare än gymnasiet så var beredd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in