Får man lov att ha 8-9h scheman där man kör , levererar varor och bär tunga lyft hela dagen utan minsta gnutta rast eller lunch inplanerad i schemat? Givetvis sägs det att själva pauserna är just när man stiger ut ur bilen och lossar last till ny kund men det finner jag inte speciellt rimligt. Man får helt enkelt ett körschema med intervaller på 8h och där finns det knappt planerat tid nog till varje stopp så jag förstår inte riktigt hur det går ihop.
Kollektiv via Unionen och där står ju exempelvis
Och på Transportstyrelsen.se står det
Kan någon svara på vad tusan jag missar? Inte kan man väl lura till sig speciella avtal med transportstyrelsen heller= fast vad vet jag detta landet är ju lite speciellt
Och med "rast" innefattar det Lunch för dom som inte haja det från start medans paus är precis vad det låter som.
Kollektiv via Unionen och där står ju exempelvis
Citat:
"Enligt arbetstidslagen ska en arbetstagare ha en rast senast efter 5 timmars arbete. Själva lagen säger ingenting om hur lång rasten ska vara, men enligt arbetsmiljöverkets riktlinjer ska rastens längd vara minst 30 minuter. Unionen anser att rasten bör vara omkring 60 minuter."
Och på Transportstyrelsen.se står det
Citat:
"Arbete får aldrig utföras mer än 6 timmar i följd utan rast. Utförs arbete mellan 6 till 9 timmar ska rasten vara minst 30 minuter. Överstiger arbetstiden 9 timmar ska rasten vara minst 45 minuter. Rasterna får delas upp i perioder om 15 minuter. Observera att rasterna alltid ska läggas så att kör- och vilotidsreglerna följs."
Kan någon svara på vad tusan jag missar? Inte kan man väl lura till sig speciella avtal med transportstyrelsen heller= fast vad vet jag detta landet är ju lite speciellt
Och med "rast" innefattar det Lunch för dom som inte haja det från start medans paus är precis vad det låter som.