2015-12-02, 18:19
Medlem
Hej,

Jag har sålt min lägenhet och gick en del i vinst på den. räknar med att få vinst skatta runt 60 000kr.
Jag har köpt lite aktier för min pengar, mest för att lära mig och för det roliga. Men kört påganska defensiva aktie, men hörde något att man kan dra aktie förluster på skatten.

Så det jag undrar är, kan man dra aktie förluster mot lägenhetsvinsten?
isfall är det ju bra läge för mig nu att köra på offensiva aktier då jag bara har att vinna på det?

Har ni någon mer info angående ämnet som kan vara intressant/bra att veta så skriv gärna.

Tack på förhand!
Citera
2015-12-02, 19:01
Medlem
sucuks avatar
Även om du får göra ett avdrag på 30% av förlusten så gör du fortfarande rejäl förlust så tro inte att du "ingenting har att förlora" på det.. Givetvis skall du sikta på vinst.
Citera
2015-12-02, 19:43
Medlem
Självklart går jag för vinst oavsett! är det 30% av förlusten man kan dra av alltså?
Citera
2015-12-02, 19:46
Medlem
LaGrandes avatar
Se till att inte köpa din aktier i en ISK eller KF bara för då får du inte dra av någonting.
Citera
2015-12-03, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaGrande
Se till att inte köpa din aktier i en ISK eller KF bara för då får du inte dra av någonting.
Vilken fanatiskt korkad kommentar. ISK är ju en underbar lösning. Visst man kan inte göra avdrag på de realiserade förluster man gör men å andra sidan så skattar du ju inte på de vinster du gör heller(enbart en schablon på ~0,4%). Förhoppningsvis så går portföljen plus i det stora hela, över tid.
Citera
2015-12-03, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tixwi
Självklart går jag för vinst oavsett! är det 30% av förlusten man kan dra av alltså?

Om du har sålt aktier och gjort förlusten samma år så kan du göra det. Det räcker alltså inte att ha aktier som gått ner under året.

Det är vinsten då kvittar mot och inte vinsten.

Om du ska skatta 60.000 kr så har du alltså gjort en vinst på ca 300.000 kr.

Så om du inte gjort några stora aktieförluster så spelar det knappt någon roll.

Att köra på högriskaktier är inte bara en vinst för dig.

Säg att du förlorar 100.000 kr - då minskar inte din skatt med 100.000 utan "bara" runt 20.000 kr.
Citera
2015-12-03, 08:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tixwi

Nope, 21% av förlusten kan du dra av i detta fall.

Det är endast när du gjort både vinst och förlust på aktier som du kan dra av allting rakt av. Då är det mer gynnsamt.

Men oavsett så är innebär att kvitta sina förlustaktier bara att du realiserar förlusten.
Citera
2015-12-03, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Vilken fanatiskt korkad kommentar. ISK är ju en underbar lösning. Visst man kan inte göra avdrag på de realiserade förluster man gör men å andra sidan så skattar du ju inte på de vinster du gör heller(enbart en schablon på ~0,4%). Förhoppningsvis så går portföljen plus i det stora hela, över tid.

Eftersom TS undrar om han kan kvitta en aktieförlust mot vinsten på lägenheten så är det snarare din kommentar som är dum ...
Citera
2015-12-03, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ligne
Eftersom TS undrar om han kan kvitta en aktieförlust mot vinsten på lägenheten så är det snarare din kommentar som är dum ...
Om du tänker ett varv till så inser du kanske att jag inte svarade på TS fråga men kom med ett svar som kan hjälpa personen att tjäna/spara mer pengar än att förlora pengar på bästa sätt.
Citera
2015-12-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaGrande

Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Om du tänker ett varv till så inser du kanske att jag inte svarade på TS fråga men kom med ett svar som kan hjälpa personen att tjäna/spara mer pengar än att förlora pengar på bästa sätt.

LaGrande säger inget annat än att TS inte kan kvitta förlust mot vinst om denne har ett ISK-konto eller en KF. Och det är sant, alltså är det ingen "korkad kommentar". Ingenstans jämför han en vanlig aktiedepå med övriga konton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in