2015-12-02, 17:28
Medlem
Frolmlansts avatar
Jag håller på att se över mina pensionsavtal här och fastnade lite på min ITP-pension här. Upptäckte nämligen det faktum att det i paketet ingår Tjänstegrupplivförsäkring (TGL). Min fråga är om man verkligen måste ha med detta eller om man på något vis kan förhandla sig till högre pension istället, precis som med återbetalningsskydd?

Bakgrunden till detta är enkel, jag har varken fru eller barn och sannolikt kommer jag vid dödens inträde inte ha någon som kommer kunna plocka ut pengarna eftersom den enda släkting som finns kvar och som har minsta chans att överleva mig är min bror samt en del andra betydligt mer avlägsna släktingar som inte har rätt att begära ut några pengar.

Måste jag betala för en värdelös försäkring? Det känns orimligt på något vis att samhället till och med ekonomiskt missgynnar den som inte har familj.
Citera
2015-12-02, 19:56
Medlem
Inget du kan ändra. Det är kollektivavtalet som säger att TGL ska ingå i ditt "paket".

Premien betalas väl av din arbetsgivare, inte av dig själv.

Du kan skriva in din bror som förmånstagare om du vill.
Senast redigerad av Besserschmitt 2015-12-02 kl. 20:00.
Citera
2015-12-02, 20:04
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Inget du kan ändra. Det är kollektivavtalet som säger att TGL ska ingå i ditt "paket".

Premien betalas väl av din arbetsgivare, inte av dig själv.

Du kan skriva in din bror som förmånstagare om du vill.
Jag vet väl för sjutton vem som betalar för det. Däremot så blir det ju en indirekt kostnad då den delen av premien istället skulle kunnat vara en del av min pension och därmed vara till nytta för mig.

Enligt företaget som förvaltar mina pensionspengar är det enbart föräldrar, sambo/fru eller barn som kan få ta del av TGL.
Citera
2015-12-02, 20:09
Medlem
Kollektivavtalade lösningar brukar ju vara rätt så lika för alla som ingår i avtalet. Själv ser jag det som en förmån att ha de försäkringar som ingår i kollektivavtalet.

Beträffande förmånstagare så kan du ju kolla på Collectum. Där står det att man kan sätta in vem som helst som förmånstagare till TGL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in