Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-02, 07:36
Medlem
Peyzs avatar
Det är främst på baksidan som det är avsomnade hela vägen ner till linjen av tummen (den som är i mitt vid vecket). Ungefär halva nageln har domnat av och kanske två tredjedelar utav baksidan.

Viss känsel finns och påminner lite om när
Armen somnar ni vet fast uta den där stickande känslan man får. Vid kontakt så sticker det i tummen men inte som när dem somnar, väldigt dova stick. Det känns helt annorlunda. Läget är ju först och främst konstant och känner enbart att de sticker annorlunda, sticken här är dessutom väldigt dova . Det som jag känner känns typ som ett skal.. skulle dricka vatten här för en stund sen och spillde ut hälften över mig själv när jag chokerades över att det fanns ett hål mitt i glaset.. vad i allsin dar.
Dubbelkolla och då var det mitt jävla finger som jag inte kunde känna emot glaset. Så relativt avdomnad är den.

Såhär har det varit sen igår kväll utan varken försämring eller förbättring.
Förra året hade jag en samma känsla i ena stortån men inte alls såhär kraftig avdomning inte i närheten.
Och så va de säkert ett år i stortån innan det försvann.
Har ingen lust att gå såhär med tummen i ett år iallafall.
Jag kan ju inte ens använda en penna ordentligt såhär. Vilket också är mitt främsta verktyg på jobbet.

Inatt har jag tagit amfetamin
Samt så råka jag kapa toppen av tummen för ungefär 20 år sen (efter operationen är det första gången nu som jag har problem med den tummen).

Middag slängde jag i mig för en timme sen. Tog en rejäl varmdusch och har varit ute och promenerat så cirkulationen borde vara normal nu.
Ordentligt med vätska har jag med.
Pulsen e på 65
Och iom att jag känner trycket i armen så är iallafall trycket normalt med..
Normal andningsfrekens
Lätt uttorkad.

Annars är jag fullt frisk.
Senast redigerad av Peyz 2015-12-02 kl. 07:52.
Citera
2015-12-02, 09:40
Medlem
Stygotiuss avatar
Vad gjorde du innan det hände? Det låter som du kan ha klämt en nerv i tummen. Det kan man göra på många olika sätt. Exempel:

Citat:
Jag klämde en nerv i höger tumme efter att jag skrivit intensivt i en timmes tid när jag gick på gymnasiet. Jag håller pennor väldigt hårt när jag skriver för hand (vilket gör att jag väldigt sällan skriver för hand). Känseln var borta i halva tummen i ett drygt halvår.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/974964/974972
Citera
2015-12-02, 09:49
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vad gjorde du innan det hände? Det låter som du kan ha klämt en nerv i tummen. Det kan man göra på många olika sätt. Exempel:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/974964/974972

Jag satt o skrev i 2 timmar typ :-/ helvete då....
Ett halvår alltså..

Inte för att de rör dig. Men jag tänker iaf beklaga mig!

Jag är helt beroende av penna i mitt yrke.
Använder den hela tiden även om de mest är signaturer och mindre texter som den används till.. har försökt flera gånger men lyckas hela tiden fumla bort pennan när jag ska använda den. Jag skriver bättre med andra handen så som det är nu. Jobbet i sig blir nog inte berört men mitt humör och tålamod kommer nog vara borta om ett halvår.

Finns det något man kan göra för att skynda på rehab ?
Citera
2015-12-02, 10:49
Medlem
Peyzs avatar
Hmmm nu domna halva handen bort för mig och ganska mycket av underarmen.. konstigt nog är det på andra sidan från tummen så mitt lillfinger o ringfinger och hela den linjen ända ner till armbågen är det avdomnat nu. Känseln varierar kraftigt.
Resterande två fingrar fungerar som att allt är normalt.

Bör jag oroa mig?
Senast redigerad av Peyz 2015-12-02 kl. 10:54.
Citera
2015-12-02, 11:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Hmmm nu domna halva handen bort för mig och ganska mycket av underarmen.. konstigt nog är det på andra sidan från tummen så mitt lillfinger o ringfinger och hela den linjen ända ner till armbågen är det avdomnat nu. Känseln varierar kraftigt.

Bör jag oroa mig?

Ring 1177.
Citera
2015-12-02, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz

Bör jag oroa mig?

Om du är den oroliga typen så tycker jag nog att du bör oroa dig. När du är klar med det så kan det kanske vara klokt att uppsöka en läkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in