Citat:
Ursprungligen postat av
madrassen
Kan ha varit det att jag tankade bilen mera än vad jag hade, fast detta har jag gjort många gånger innan, är detta nåt som dem har börjat med ganska nyligen?
Det här kan vara vanligt när man tankar, att pumpen loggar ju inte hur mycket du har på kontot, Du kan ju alltså tanka vid ett tillfälle trots att du bara har typ 100 kr kvar på kontot. Pumpen kan ju inte veta hur mycket du har på kontot, Först när tankningen är klar så skickas begäran ifrån pumpen till banken.
Nej övertrasseringsavgift får man allt betala, det är likadant om man tex gör ett litet ärende utomlands och kortläsaren i utlandet inte kan få kontakt med din bank om återstående saldo.
Fast jag tycker att bankerna blivit snällare nu än de var förr - förr fick man till och med ett brev hem med krav på omedelbar betalning.
Förutom övertrasseringsavgift så kan banken ta straffränta på skuldbeloppet. I villkoren för att använda bank/kredit-kortet står det att du är skyldig att hålla reda på ungefär hur mycket du har kvar innan du handlar.
Jag har en vän som brukar övertrassera genom att tanka men jag tror de bara tar avgift ibland - han kranar ju in mycket pengar per månad i lön så det kanske därför de struntar i det ?
Jag tycker annars att det just inte är någon större skillnad mellan bankerna på övertrasseringar, det är väl kortbolagen som bestämmer avgifterna ?