2015-12-02, 03:59
Medlem
Loggade precis in på min bank (nordea) och ser Övertrassavgift 2015-11-09

Detta hände ju förra månaden, men pengarna (95kr) drogs idag antar jag.

Någon som vet vad detta är för nåt?
Citera
2015-12-02, 04:06
Medlem
loliravers avatar
(FB) Övertrassavgift förklarar allt, du har lånat pengar av din bank(dvs, du har betalar något som kostade mer än vad du hade) och för detta tar dom ut en avgift
Citera
2015-12-02, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
(FB) Övertrassavgift förklarar allt, du har lånat pengar av din bank(dvs, du har betalar något som kostade mer än vad du hade) och för detta tar dom ut en avgift

Kan ha varit det att jag tankade bilen mera än vad jag hade, fast detta har jag gjort många gånger innan, är detta nåt som dem har börjat med ganska nyligen?
Citera
2015-12-02, 04:11
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Kan ha varit det att jag tankade bilen mera än vad jag hade, fast detta har jag gjort många gånger innan, är detta nåt som dem har börjat med ganska nyligen?

det beror nog helt på vilken bank du har
Citera
2015-12-02, 04:13
Medlem
Jag har märkt att vissa banker inte tar ut avgifter om du korrigerar saldot inom ett ganska smalt tidsfönster. Kan detta vara anledningen? Du var kanske lite seg med balanseringen denna gång?

/L.
Citera
2015-12-02, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexem
Jag har märkt att vissa banker inte tar ut avgifter om du korrigerar saldot inom ett ganska smalt tidsfönster. Kan detta vara anledningen? Du var kanske lite seg med balanseringen denna gång?

/L.

NEJ !

Jag har alltid betalat i tid, max har det gått 24 timmar sen har jag fixat pengarna.

Dessutom så har jag aldrig överstigit -100, som max har överstigit -60

EDIT: Jag har förvisso tröttnat på nordea, byter till SEB denna vecka
Citera
2015-12-02, 05:17
Medlem
Citat:

Det här kan vara vanligt när man tankar, att pumpen loggar ju inte hur mycket du har på kontot, Du kan ju alltså tanka vid ett tillfälle trots att du bara har typ 100 kr kvar på kontot. Pumpen kan ju inte veta hur mycket du har på kontot, Först när tankningen är klar så skickas begäran ifrån pumpen till banken.

Nej övertrasseringsavgift får man allt betala, det är likadant om man tex gör ett litet ärende utomlands och kortläsaren i utlandet inte kan få kontakt med din bank om återstående saldo.

Fast jag tycker att bankerna blivit snällare nu än de var förr - förr fick man till och med ett brev hem med krav på omedelbar betalning.

Förutom övertrasseringsavgift så kan banken ta straffränta på skuldbeloppet. I villkoren för att använda bank/kredit-kortet står det att du är skyldig att hålla reda på ungefär hur mycket du har kvar innan du handlar.

Jag har en vän som brukar övertrassera genom att tanka men jag tror de bara tar avgift ibland - han kranar ju in mycket pengar per månad i lön så det kanske därför de struntar i det ?

Jag tycker annars att det just inte är någon större skillnad mellan bankerna på övertrasseringar, det är väl kortbolagen som bestämmer avgifterna ?
Citera
2015-12-02, 07:12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
NEJ !

Jag har alltid betalat i tid, max har det gått 24 timmar sen har jag fixat pengarna.

Dessutom så har jag aldrig överstigit -100, som max har överstigit -60

EDIT: Jag har förvisso tröttnat på nordea, byter till SEB denna vecka

Banken har rätt att ta ut denna avgift om du så drar över med ett öre i en sekund, så det är inget konstigt med det.

Jobben som kollar efter övertrasseringar körs som regel som batchjobb, och råkar du ligga minus när det körs så debiteras du avgiften helt enkelt. De flesta fall fina en "nådeperiod", men den brukar bli kortare ju oftare kontohavaren övertrasserar.
Senast redigerad av EckiEcki 2015-12-02 kl. 07:18.
Citera
2015-12-02, 07:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
det är väl kortbolagen som bestämmer avgifterna ?

Nej, det är kortutställaren. (Banken)
Citera
2015-12-02, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Banken har rätt att ta ut denna avgift om du så drar över med ett öre i en sekund, så det är inget konstigt med det.

Jobben som kollar efter övertrasseringar körs som regel som batchjobb, och råkar du ligga minus när det körs så debiteras du avgiften helt enkelt. De flesta fall fina en "nådeperiod", men den brukar bli kortare ju oftare kontohavaren övertrasserar.

Ja, precis ja man får inte övertrassera, ibland är de lite mer generösa om detta, i att om det står minus i flera månader de bara tar en avgift (det hänt mig, SEB) Kortet kan ju dras in, spärras, om kortinnehavaren missbrukar detta för mycket,

Stoppar man in ett spärrat kort i en bankomat så sväljer bankomaten kortet.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, det är kortutställaren. (Banken)

Tack - bra att det blev klarlagt ja - Undrar hur mycket bankerna kranar in på såna kortavgifter ? Det måste ju vara rena guldgruvan i längden ?? Dvs det står inte i proportion till bankens förlust ? Eller vad säger de som kan bankvärlden här ?
Citera
2015-12-02, 17:30
Medlem
Enydrions avatar
Jag tankade nån gång och det gick bara att tänka för typ 46kronor så försökte direkt igen, stoppade vid samma belopp, så de kanske lagt in nåt så man slipper stå utan bensin...

De tog ingen avgift, kortkontot var tomt, vet inte om det har nån betydelse att jag har ett annat transaktiomdkonto med några 10k på, så banken går ju inte back...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in