• 3
  • 4
2009-04-14, 16:26
Medlem
kringlarn87s avatar
Äter jag borta/ute så smakar jag alltid innan såklart, inte bara för att känna hur det är kryddat/saltat utan oxå för att det är extremt ohyffsat att krydda/salta innan avsmak.

Dock hemma hos mamma så saltar/kryddar jag alltid direkt men det beror på att efter 21 år så har jag rätt bra koll och vet att det inte saltas/kryddas allt för mkt
Citera
2009-04-14, 17:22
Medlem
Storsnusarns avatar
Om jag själv lagat mat, och har hållt tillbaka lite på kryddor p.g.a någon annan (som inte gillar det lika kryddigt), så kan jag krydda innan jag smakar. Jag vet ju hur jag lagat maten, och att jag vill ha mer kryddor(smakar på maten under tillagning)

Det anser jag inte otrevligt alls, ska kocken komma och klaga på mig eller?

Om någon annan har lagat maten, så smakar jag först. Om jag äter morsans/farsans mat kan det hända att jag drar på lite peppar ovanpå, för att det känns oftast fräscht och gott. Beror på maträtten också. Men jag smakar alltid om det är hos någon annan.

Att krydda innan man smakar anser jag (och många andra, hoppas jag) som otrevligt, att hälla på salt, extrema mängder peppar, vräka på curry osv.

Helt nonchalant slänger på utan att ha smakat, tänk om maten redan var helt perfekt kryddad från början? Congrats, "du sabbade" just din mat, liksom.

/Storsnusarn OUT!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in