2015-12-01, 18:51
Bannlyst
Varför heter det Julköttbular? Vad är skillnaden mellan dessa och vanliga kötbllar?

BTW, brukar ni använda blandfärs in general när ni gör köttbullar? Tänker att nötköttbullar inte är de samma, man kan inte ens köpa de nånstans heller.

edit - Yep, en sak till ! Vad är modernt julbord och klassiskt, fattar inte? skillnad?
Senast redigerad av ThePerfectionist 2015-12-01 kl. 18:54.
Citera
2015-12-01, 18:58
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Det är väl mestadels marknadsföring. Varför heter det julmust när det bara är must?
Citera
2015-12-01, 19:02
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePerfectionist
Varför heter det Julköttbular? Vad är skillnaden mellan dessa och vanliga kötbllar?

BTW, brukar ni använda blandfärs in general när ni gör köttbullar? Tänker att nötköttbullar inte är de samma, man kan inte ens köpa de nånstans heller.

edit - Yep, en sak till ! Vad är modernt julbord och klassiskt, fattar inte? skillnad?
Dom är kryddade med "julkryddor" d.v.s Kryddpeppar, ingefära och kryddnejlika. Jag brukar göra köttbullar på 70% nötfärs och 30% fläskfärs.

Ett klassiskt julbord är precis som det låter. Klassiska saker som köttbullar, prinskorv, janssons frestelse o.s.v
Citera
2015-12-01, 19:02
Medlem
ElCampeadors avatar
Blandfärs i julköttbullar, svar ja. Utöver det vanliga så är det såvitt jag brukar göra även ansjovis, porter och grädde om jag inte minns helt galet. Givetvis ägg, ströbröd, peppar, salt osv. Vill man uppnå lite lenare textur så kan man ta mer ägg och mindre ströbröd samt mosa runt köttsmeten lite extra. Det som herrn ovanför skrev låter gott, men är ingenting som jag har gjort. Ska däremot göra en testomgång och inkludera nejlika, ingefära osv. Tack för den!

Normala köttbullar är väl i stort sett nötkött, lök, ströbröd, ägg, peppar, salt och socker. Om man då tänker på grundreceptet för klassiska svenska köttbullar och inte någon grekisk vederstyggelse full av kummin eller dylikt.
Citera
2015-12-01, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Det är väl mestadels marknadsföring. Varför heter det julmust när det bara är must?
lol så fett sant xD tänkte inte på de!
Citera
2015-12-01, 21:17
Medlem
cacas avatar
Som tidigare nämnts, kryddningen!
Citera
2015-12-01, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ElCampeador
Blandfärs i julköttbullar, svar ja. Utöver det vanliga så är det såvitt jag brukar göra även ansjovis, porter och grädde om jag inte minns helt galet. Givetvis ägg, ströbröd, peppar, salt osv. Vill man uppnå lite lenare textur så kan man ta mer ägg och mindre ströbröd samt mosa runt köttsmeten lite extra. Det som herrn ovanför skrev låter gott, men är ingenting som jag har gjort. Ska däremot göra en testomgång och inkludera nejlika, ingefära osv. Tack för den!

Normala köttbullar är väl i stort sett nötkött, lök, ströbröd, ägg, peppar, salt och socker. Om man då tänker på grundreceptet för klassiska svenska köttbullar och inte någon grekisk vederstyggelse full av kummin eller dylikt.
Så du har alltid med blandfärs i köttbullar oav om de är jul eller vanligt? Tar du som snubben ovan sa 30% på blandfärs och 70% nötfärs?

För nu när du säger att normala köttbullar är nötkött så fattar jag inte hur?

Jag uppfattar vanliga köttbullar som jävligt goda, dom är lena och mjuka. Kanske just för att de är hemmagjorda då?

Jag hatar köpta köttbullar från Affären.
Citera
2015-12-01, 22:33
Medlem
MeanMEs avatar
Jag kryddar dem lite annorlunda till jul bara.
Kör en liten anstrykning av kryddnejlika och kryddpeppar i smeten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in