Citat:
Ursprungligen postat av
SveaBunkern
De försöker lära sig svenska så fort de bara kan och behöver därför svenskar att prata med.
Leif Hadefjell, god man, har startat projektet "Nya Sverigevänner" vars syfte är att skapa nya kompispar av utländska och svenska elever.
– Jag är ju här och hälsar på dem ibland och då ser jag hur de sitter i olika grupper, de ensamkommande i en grupp och de svenska eleverna i andra. Men jag vet ju så väl hur mycket de ensamkommande ungdomarna vill, och behöver, prata svenska, säger Leif Hadefjell.
Han står i Jämtlands Gymnasium Wargentins entréhall och väntar på "sina killar". Leif Hadefjell från Nälden är god man åt tre flyktingbarn från Afghanistan som nu bor i Krokoms kommun.
Källa:
http://www.ltz.se/jamtland/ostersund...n-med-svenskar
Vad tycker ni om Leifs projekt?
Jag tycker inte den är ok eftersom "barnen" ser ut att vara vuxna män. Stackars tjejerna som riskerar att bli utsatta för övergrepp etc.

Jag vet att Leif kör över både Svenska ungdomar och invandrarungdomarna.
De har valt själva vilka grupper de vill befinna sig i.
Det är Leif som tror att de lider alla helvetes jävla kval.
Jag tycker att projektet som vanligt är en tvångsåtgärd som enbart skall byggas på vad man tror att den ena gruppen= invandrarungdomar vill ha , och vill inte den andra gruppen = Svenska ungdomar ha det förslaget så blir de dömda som främlingsfientliga.
De båda grupperna söker sig till de sina.
Låt det vara så.
Projektet kan slängas på soptippen ihop med all annan pk sjuka lösning på icke problemen.
Ungdomar sköter sina möten själva.