2015-11-30, 22:40
Medlem
smellyproofs avatar
Letar efter lättare droger, eller helst kosttillskott eller andra tips, som påverkar GABA receptorerna som benzo gör. Benzo är en jävla skitdrog på många sätt men kan vara bra om man har ångest.

* Grönt te är ett tips. Det är ju inte som Xanor direkt men dricker man grönt te av ett bra märke blir man helt klart mer avslappnad, ingen placebo.

* Meditation. Kan vara svårt att komma in i vanan men de ger helt klart en lugnare tillvaro.

* Träning släpper ut endorfiner som gör mig lite mer avslappnad.
Citera
2015-11-30, 23:03
Medlem
Cuzco1s avatar
Har du testat Valeriana? Verkar inte ha visat någon större effekt i kliniska studier men tros ha en viss affinitet för GABA-A receptorn.

Finns även Kava Kava som skall ha affinitet för GABA-A receptorn.
Vad jag har läst tidigare så ska den ha en ganska så god effekt på ångest och oro.
Vet dock inte om den är laglig i Sverige.

Annars är KBT ganska effektivt och kan hjälpa dig att hantera ångest- och orostankar.
Citera
2015-11-30, 23:06
Medlem
Som föregående talare kava-kava! dricker det själv ibland och har en påse hemma, för mig är det inte jättebra, men helt OK! prova och se. Annars phenibut ett bra kosttilskott, krävs dock disciplin och lite kunskap.
Citera
2015-12-01, 02:13
Medlem
Psykotons avatar
Om det fanns substanser med bensodiazepinernas fördelar men utan dess bieffekter, skulle de bli till läkemedel och konkurrera ut de gamla bensosorterna. Det går inte att äta kakan och ha den kvar..

Barbituraterna ersatte kloralhydrat, bromider mm, meprobamat ersatte barbituraterna och sen kom som bekant bensodiazepinerna och z-analogerna.

Tramadol var ett av många försök att få ett morfinliknande läkemedel utan risk för beroende och så vidare, men vi vet alla hur det gick ...

Valeriana, johannesört m.fl. kan vara värda att testa för vardagsångest liksom kava. Men ett regelbundet bruk av kava kan ge obotliga leverskador, en tysk tjej dog av sådana efter dagligt användande av kavaextrakt för några år sedan. Te inehåller l-theanin, en aminosyra som verkar lugnande. Finns i ren pulverform på eBay

Sen undrar jag, måste substansen fästa på GABA-receptorer till varje pris, eller är det effekten du är ute efter? Atarax fungerar faktiskt riktigt bra på många människor (men är man van vid 10mg Xanor om dagen lär den inte hjälpa..)
Senast redigerad av Psykoton 2015-12-01 kl. 02:26.
Citera
2015-12-02, 00:06
Medlem
esants avatar
Om det handlar om sömnsvårigheter är Bibeln bra har jag hört.

Den starkaste sedativa mänskligheten någonsin känt, sägs det.
Citera
2015-12-02, 02:07
Medlem
Psykotons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Om det handlar om sömnsvårigheter är Bibeln bra har jag hört.

Den starkaste sedativa mänskligheten någonsin känt, sägs det.

Bästa kommentaren på länge
Citera
2015-12-02, 07:37
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
Om det fanns substanser med bensodiazepinernas fördelar men utan dess bieffekter, skulle de bli till läkemedel och konkurrera ut de gamla bensosorterna. Det går inte att äta kakan och ha den kvar..

Barbituraterna ersatte kloralhydrat, bromider mm, meprobamat ersatte barbituraterna och sen kom som bekant bensodiazepinerna och z-analogerna.

Tramadol var ett av många försök att få ett morfinliknande läkemedel utan risk för beroende och så vidare, men vi vet alla hur det gick ...

Valeriana, johannesört m.fl. kan vara värda att testa för vardagsångest liksom kava. Men ett regelbundet bruk av kava kan ge obotliga leverskador, en tysk tjej dog av sådana efter dagligt användande av kavaextrakt för några år sedan. Te inehåller l-theanin, en aminosyra som verkar lugnande. Finns i ren pulverform på eBay

Sen undrar jag, måste substansen fästa på GABA-receptorer till varje pris, eller är det effekten du är ute efter? Atarax fungerar faktiskt riktigt bra på många människor (men är man van vid 10mg Xanor om dagen lär den inte hjälpa..)
Det finns naturliga läkemedel som har mycket mindre bieffekter än de morderna. Sen ska vi inte underskatta effekten av en bra kost och träning, meditation och så vidare. Vill ju inte "flumma" men bara ha igång GABA receptorerna för en trevligare tilvaro.
Citera
2015-12-04, 00:58
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
Bästa kommentaren på länge

Det var nån som seriöst hade uppfattningen om att Bibelns egenskaper som sömnmedel faktiskt är orsaken till att det finns en på alla hotellrum och även i fängelser. Det blir onekligen säkert enklare för dem ifall folk ser till att somna istället för att klaga på sängarna och Gud vet vad.

Och faktiskt, varför skulle de vara så intresserade av att erbjuda folk Bibeln även om de kanske får dem gratis?
Citera
2018-10-11, 19:14
Bannlyst
Provat N-pantoyl-GABA? Säljs som Pantogam.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hopantenic_acid
Citera
2018-10-12, 06:38
Medlem
NioLivs avatar
Har för mig att kamomill binder till gaba. Finns ju att köpa som te och dessutom är det gott när man väl vant sig vid smaken.

Just det finns någon indianstam i Sydamerika som använder det mot mardrömmar oxå. Har tyvärr ingen källa på det va nog tio årsen jag läste om det.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in