Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-11-30, 19:43
Medlem
Hej!

Det blir mycket flyg nu och lite hjälp att sova skulle vara jävligt skönt. Förut käkade jag någon receptfri allergimedicin för hösnuva som jag blev jävligt trött på. Tänkte att man kan kombinera några/någon av dessa med Postafen för att bli trött och sova genom flygen.

Har ni förslag på kombinationer?

Tack!
Citera
2015-11-30, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skmupp
Hej!

Det blir mycket flyg nu och lite hjälp att sova skulle vara jävligt skönt. Förut käkade jag någon receptfri allergimedicin för hösnuva som jag blev jävligt trött på. Tänkte att man kan kombinera några/någon av dessa med Postafen för att bli trött och sova genom flygen.

Har ni förslag på kombinationer?

Tack!

Pratar vi om receptfria antihistaminer som finns att köpa på t.e.x. Apoteket? Alltså antihistaminer som används mot hösnuva? Dessa har i regel inte sedativa egenskaper längre, det kallas i det här fallet för biverkning. Många blir dock trötta av nya generationens antihistaminer. Här gäller att att testa sig fram.
Citera
2015-11-30, 21:46
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Pröva Lergigan men jag tror tyvärr den är receptbelagd.
Citera
2015-11-30, 22:00
Bannlyst
Jag minns att jag däckar rätt hårt av Loratadin. När jag var liten grabb så tog jag den ibland mot hösnuva, det slutade ofta med att man dunade in skönt i sängen. Jag förstod aldrig vad fasiken det var som hände, haha.
Citera
2016-12-06, 17:11
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Är det fortfarande så att samtliga antihistaminer och budgetalternativ till imovane/stilnoct/benso ger en oönskad trötthet dagen efter? Frugan fick för sig att prova mirtazapin och blev kär men glömde fråga om aptiten påverkas och eftersom hon går på diet så.....

Behöver ett vettigt alternativ som gör henne spelklar när hon vaknar i största möjligast mån.
Citera
2016-12-06, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Håll dig till ämnet istället för att spåra ur hela tiden.

Du glömde säga snälla.

Titta in TCA-mediciner med kort halveringstid och hög bindningsaffinitet till H1-receptorn. Alla gamla fentiazinderivat (eller antihistaminer som du felaktigt kallar dem) tenderar att ha lång halveringstid, vilket ger baksmälla dagen efter. I USA marknadsförs en gammal TCA-medicin som heter doxepin under namnet Silenor. Silenor används då i mycket låga doser, vilket inte ger antidepressiv effekt utan enbart effekt på H1-receptorn, där doxepin binds kraftigt till. Eftersom att halveringstiden är mycket kortare är detta preparat en lämplig medicin för sömnproblem då dagtröttheten vid/efter uppvaknandet är mycket mildare.

Inte dåligt för en scientolog va, min son?
Citera
2016-12-06, 23:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ARCALION
Jag minns att jag däckar rätt hårt av Loratadin. När jag var liten grabb så tog jag den ibland mot hösnuva, det slutade ofta med att man dunade in skönt i sängen. Jag förstod aldrig vad fasiken det var som hände, haha.

Jag blir också slö av Loratadin, tar den dock mot allergi, gått över till Certrizin istället bara för detta.
Ska nog börja köpa Loratadin igen, men mot sömnbesvär..
Citera
2016-12-06, 23:27
En vanlig biverkning av Atarax ska ju vara trötthet. Personligen märkte jag dock inga effekter alls av substansen. (Receptbelagd)
Citera
2016-12-06, 23:41
Medlem
Det fanns en gång en klassisk antihistamin som heter Difenhydramin,
som användes som rogivande. Ingick i t.ex Benylan sirap.
Mycket möjligt att den är avregistrerad nu och ersatt av modernare grejor.
Fanns dock kvar i Tyskland för några år sen.
Citera
2016-12-07, 00:26
Bannlyst
Annan tråd som tar upp ämnet.

Receptfria antihistaminer som man blir trött av: (FB) Vilken receptfri antihistamin fungerar bäst att sova på?
Citera
2016-12-07, 21:03
Bannlyst
Egentligen gör alla gamla, 1:a generationens, antihistaminer att man blir trött. Det beror på att de passerar över blod-hjärn-barriären och påverkar histaminreceptorer även där, och histamin är även en neurotransmittor som bl a är involverat i regleringen av vakenhet. Atarax, Lergigan m fl.
Citera
2016-12-07, 21:07
Medlem
gato12s avatar
Mirtazapin blir jag dåsig och trött av. Dock inte hungrig, som många andra tydligen har problem med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in