Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-11-06, 19:18
Medlem
Ja, vad tycker ni FB:iter om det?
Har funderat lite löst på: http://www.uniflex.se/
Och, nej, har inte gjort några djuplodande analyser - är nog mer av en "mag-känsla" Dyrt att anställa - bättre att hyra in folk temporärt osv. Inget nytt resonemang, nej visst. Men jag grunnade lite kring EU:s öst utvidgning och huruvida det kan leda till att ett första steg för dessa östboende som vill jobba utomlands och tjäna en hacka, kan vara att komma in på västs arbetsmarknad via dessa bolag?
Citera
2005-11-08, 17:13
Medlem
Kan nu meddela att jag köpte för 49:- den 7:e nov. och sålde för 50:- den 8:e. Aktien låg även temporärt på 1:a plats över dagens vinnare i kursutveckling. Ni behöver inte säga det - jag vet att jag är smart.
Citera
2005-11-08, 20:46
Medlem
2% vinst fin fint!
Citera
2005-11-08, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.mr.
2% vinst fin fint!
På 24 timmar, ja - det är bra. Vad har du som ger bättre avkastning på 24h, samtidigt som börsen sjunker?

Kom igen bara, var inte blyg! Jag hakar gärna på om bättre avkastning erbjudes. Jag erkänner gärna att jag är en sopa som enbart fick ut 2% på ett dygn - under förutsättning att jag har ett bättre alternativ. Och det väntar jag på att du ska tipsa en sån här sopa om då jag knappast kan förväntas hitta det själv...
Citera
2005-11-09, 00:39
Medlem
Dock lite komiskt att i första posten snacka om FA vilket påverkar kursen på långsikt och dagen efter gå ur på två procent. Då finns det viktigare faktorer att ta hänsyn till än. Visst du kan lyckas göra några lyckade affärer men i längden kommer det tyvärr gå åt helevete
Citera
2005-11-09, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardlight
Dock lite komiskt att i första posten snacka om FA vilket påverkar kursen på långsikt och dagen efter gå ur på två procent. Då finns det viktigare faktorer att ta hänsyn till än. Visst du kan lyckas göra några lyckade affärer men i längden kommer det tyvärr gå åt helevete
Ajdå, "åt helvete" det lät ju inget vidare. Är ingen expert, och inser naturligtvis att mitt resonemang kanske inte hade ett dugg med uppgången att göra, men då jag är student och inte har ekonomiska möjligheter att ligga ute med pengar under ett antal års tid så prioriterar jag en liten men säker vinst och pengarna i handen. Är som sagt ingen expert och detta var väl mer att se som kortsiktig spekulation med ett mkt. stort inslag av tur, javisst. På längre sikt är inte det här hållbart, det är helt riktigt som du skriver, men så har jag inte för avsikt att pyssla med detta på lång sikt, där är fonder och mer långsiktighet garanterat bättre på att alstra avkastning än mina chansningar. Men stråket av ironi i mitt andra inlägg var ju förvisso inte tydligt så det störde...
Citera
2005-11-10, 15:32
Medlem
Hur mycket pengar gick du in med? 2 % avkastning ar val bra om du gar in med en stor summa pengar, men din vinst kommer ju att atas upp av avgifter annars... Daytrading ar nog inte din grej som student
Citera
2005-11-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hadoken
[...] Daytrading ar nog inte din grej som student
Beloppen är ju förvisso inte så stora, men man får ju göra det bästa av situationen, 2% på ett dygn under en sjunkande börs är i min värld bättre än samma avkastning på ett år om jag hade haft dem på banken. Men alla kan ju inte vara såna hot-shots som aktieproffsen här inne... Hehe, nej, daytradare är nog inget jag strävar mot att kalla mig. Har väl gjort en hundra fondaffärer och ett tjugotal aktieaffärer och alla ligger på plus, även om jag inser att så kommer det inte att förbli - och här brukar nu argumentet: "Men börsen har ju bara gått rakt upp de senaste åren..." komma. Till protokollet kan här föras att jag är torrare bakom öronen än många studenter och var med även under IT-eran...
Men jag är normalt nöjd och tar hem vinsten precis som i fallet ovan efter en procent el. två, detta då jag behöver pengarna för att betala hyran och inte kan låta dem ligga kvar för att kanske öka ytterligare, men å andra sidan riskera en större nedgång.
Citera
2005-11-10, 19:10
Medlem
Lyckades med en vinst på 8000kr mellan måndag-torsdag genom att Gunnebo Industrier steg en hel del. 5% det är bra mycket mer än bankräntan på det kapitalet per år. Hade iofs kunnat vänta lite längre och cashat in 12000 men jag fegade ur. Kom en haussning från Kaupthing idag som höjde kursen med 2kr till.
Citera
2005-11-10, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
Lyckades med en vinst på 8000kr mellan måndag-torsdag genom att Gunnebo Industrier steg en hel del. 5% det är bra mycket mer än bankräntan på det kapitalet per år. Hade iofs kunnat vänta lite längre och cashat in 12000 men jag fegade ur. Kom en haussning från Kaupthing idag som höjde kursen med 2kr till.
8000:- på en vecka var ju inte illa! Att följa med hela vägen upp är nog inget man kan räkna med - även om det vore trevligt... Sålde Vostok-Nafta för två och en halv månad sedan med ett par procents vinst, den har stigit över hundra kronor sedan dess...
Citera
2005-11-10, 22:33
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbe1
Kan nu meddela att jag köpte för 49:- den 7:e nov. och sålde för 50:- den 8:e. Aktien låg även temporärt på 1:a plats över dagens vinnare i kursutveckling. Ni behöver inte säga det - jag vet att jag är smart.

Grattis, alltid trevligt att gå plus på sina affärer.

Jag vill inte kritisera dig utan ställa en seriös fråga. Jag vet ju inte hur mkt du satsade men du skriver själv att du inte kan satsa så mkt pengar så jag undrar om man inte förlorar på att göra "småaffärer"? Jag har hört att vinsterna ska ätas upp av en massa avgifter och liknande?
Citera
2005-11-11, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Grattis, alltid trevligt att gå plus på sina affärer.

Jag vill inte kritisera dig utan ställa en seriös fråga. Jag vet ju inte hur mkt du satsade men du skriver själv att du inte kan satsa så mkt pengar så jag undrar om man inte förlorar på att göra "småaffärer"? Jag har hört att vinsterna ska ätas upp av en massa avgifter och liknande?

Det finns idag nätmäklare med 0,15% i courtage med minimum courtage på 9kr. Detta gör att det ej kostar så värst mycket att köpa och sälja fastän man kanske inte rör sig med så stora belopp.

Allt under ca 82000kr sköter jag med aktiedirekt medans affärer över det går via Avanza.

Visst stämmer det som du säger att överlag så förlorar man på att göra en massa småaffärer men då blir det inte lika kul..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in