Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Hm, du menar något rör som kommer upp genom golvet och går genom något hål i glasskivan och gör att man inte kan skjuta den rakt i sidled utan att lyfta den ordentligt först? I så fall blir det knepigt för jag antar att man inte kan lyfta kaminen särskilt mycket pga infästning mot skorstenen. Går den att lossa, kanske genom att dra kaminen ut från väggen så löser det sig nog men jag vet inte hur sånt brukar vara gjort, är det murat så är det inte så lätt. Du kan väl ta lite fler bilder.
Skorstenen går rakt upp och inte in i väggen. Har inte koll på hur den går att öppna heller. I tidigare hus ja bott gick de att öppna skorstenens "hölje" med "hakar" men här är allt slätt.
Ska se om ja kan fixa någon bild. Tidigare bild var någon reklambild ifrån Google.
Citat:
Ursprungligen postat av
JEBUS-666
Måla med värme-tålig svart färg..
Kanske sandpappra lite innan.
Nej ja vill inte måla, de kommer aldrig att hålla sig snyggt i längden, speciellt inte med en stor hunds klor osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Oscar111
Det är ett rör för att ta luft utifrån, kaminen blir effektivare på det sättet. Det röret kan man ta ut och sätta tillbaka utan vidare. Alla kaminer går att plocka isär men din verkar ha stenarna fastsatta med silikon efter installationen. Därför ska du nog ta kontakt med någon på Contura och fråga var man kan lyfta den med stenarna på eller hur de brukar göra. Den verkar väga 175 kg. Här är i alla fall
montering/demonteringsanvisningen. Någonting säger mig att tidigare ägaren installerade marmorbänk i köket också för att göra det riktigt krångligt att laga mat, är det så?
Tack för instruktionerna. Saknar allt sånt efter som ja inte installerat den själv.
Det känns som att täljstenen är rörlig, i alla fall dom på sidorna.
Plockar man isär allt så måste den väl besiktas om sen gissar ja.
Haha, nej ingen marmor i köket
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Jan.Itor
Är du verkligen säker att den står på glasskivan? Conturas glas brukar vara formskurna runt.
Ja jag är säker

De finns 2 olika.
Så här står det på Conturas hemsida:
Våra praktiska golvskydd finns i svart eller grålackerad plåt, härdat, genomskinligt glas och i vissa fall polerad marmor. Våra golvskydd finns i både långt och kort utförande och förutom att det är snygga och skyddar golvet är de lätta att plocka bort (gäller kort utförande) vid städning.