2015-11-30, 15:25
Medlem
Pga personliga omständigheter så läste jag aldrig klart gymnasiet utan jag hoppade av i början på 2:an. Fick fullständiga betyg i alla kurser i 1:an men saknar betyg för kurserna i 2:an och 3:an. Jag fick senare jobb inom handels där jag nu jobbar som säljchef, men har börjat tröttna och funderar på om jag istället ska sätta mig i skolbänken igen. Men för att få läsa på universitet/högskola så förstår jag att jag måste läsa upp gymnasiekurserna och få en fullständig gymnasieexamen.

Har under min arbetade tid sparat varje månad och har över 100.000:- undanlagt i fonder just nu. Det jag undrar är hur mycket man kan räkna med att det kostar att läsa på Komvux för att få fullständiga gymnasiebetyg? Misstänker att det är lite över 10 kurser som behöver läsas. Räcker 100.000:- eller kommer jag behöva ta ytterligare studielån?

Mvh
Citera
2015-11-30, 15:26
Medlem
libbens avatar
Studera dina kurser i lugn takt samtidigt som du jobbar.
Citera
2015-11-30, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Studera dina kurser i lugn takt samtidigt som du jobbar.

Kan man göra det? (som ni märker så är jag helt grön inom ämnet, har ingen koll alls) Isf vore det det absolut bästa. Vad kostar det? Hur fungerar det? Hur många dagar i veckan lär jag besöka Komvux osv.
Citera
2015-11-30, 16:07
Medlem
Kommunal vuxenutbildning är kostnadsfri. Det du själv får stå för är dina levnadskostnader under tiden du studerar. Då är det en bra lösning att om möjligt arbeta deltid och studera deltid. Gå in på din kommuns hemsida och sök på kommunal vuxenutbildning där får du uppgift om hur du går vidare. De har ofta också studievägledning för att hjälpa dig att hitta den lösning som är bäst för just dig.
Lycka till.
Citera
2015-11-30, 16:34
Medlem
Tripportreats avatar
Det enda du själv står för är kurslitteratur och material som pennor, block, miniräknare osv.

Svenska universitet är också kostnadsfria, precis som på komvux så står du bara för kursmaterial och dina egna levnadskostnader.

Farmor52's inlägg är bra, börja där.

//Tripportreat
Senast redigerad av Tripportreat 2015-11-30 kl. 16:46.
Citera
2015-11-30, 19:09
Medlem
Kontakta en studievägledare för att få information om vilka ämnen du behöver läsa in. Har du möjlighet att studera på distans är det inte alls omöjligt att orka jobba heltid samtidigt. Jag skulle börja med 1-2 kurser på distans för att få ett hum om hur mycket slit det är. Det är dumt att sluta på jobbet och sen upptäcka att plugga inte alls är din grej. Jag har själv läst in gymnasiet och det var riktigt tungt på slutet med den nya läroplanen, källhänvisning och redovisning av källornas trovärdighet till förbannelse som gjorde även den enklaste uppgift seg. Som sagt är det gratis och så länge du inte tar studielån eller får någon annan ersättning för att du studerar spelar det ingen roll om du hoppar av. Du har inget att förlora på att anmäla dig till en kurs, och kolla hur det känns.
Citera
2015-12-01, 17:42
Medlem
Stort tack för all hjälp, flera lärorika inlägg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in