2015-11-30, 12:21
Medlem
Tjena,

Har varit lös i magen till och från (mest till, särskilt senaste veckan) under hittills 11 dagar (med lite andra problem som gaser och magknip i nedre delen av magen). Går på toa 3-6 ggr/dag. Var hos läkaren i fredags och han tog blodprov och konstaterade sen utan minsta tvekan "IBS!". Är inte det lite hardcore att säga det för att man varit lös i (då) ungefär en vecka?
Vad kan jag göra för att hårdna till i magen samt hur länge kan man vara lös innan det blir skadligt?

Vi pratar alltså inte om megadiarre direkt utan endast lös i magen (det finns viss konsistens då alltså).

Tacksam för råd!
Citera
2015-11-30, 12:32
Medlem
Deadmantalkings avatar
En Dimor a day keeps the juicyshit away. Eller nå annat klaschigt.

Fast det är väl mer om man har festival röv, är du sjuk kanske det inte är så bra.
Citera
2015-11-30, 23:05
Medlem
Frågan är felställd.
Citera
2015-12-01, 11:28
Medlem
Det beror på grundorsaken och hur stora volymer som kommer ur änden.
Citera
2015-12-01, 11:36
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ja idag gör man ju ibland bajstransfusion. Man tar friskt bajs med en bra bakterieflora och kör in det i din rumpa för att återställa balans. Och ja, jag är seriös.

Mitt andra tips är att ät Bra mat bara, var risig ett halvår efter en utlandsresa, tog tid innan magen blev bra igen.
Citera
2015-12-01, 12:48
Medlem
Är inne på 14 dagar nu...

Har ingen aning vad orsak är, som sagt läkaren tog blodprov och "kostaterade" IBS och så var det inte mer med det. Men har blivit ännu lösare nu.

Kommer inte jättemycket men är mycket löst. 4-6 ggr/dan. Äter bara kokt ris och dricker mycket.

Inga större smärtor men mycket gasig och lite knip.

Va fan kan det vara??
Citera
2015-12-01, 12:55
Medlem
Dr.Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Är inne på 14 dagar nu...

Har ingen aning vad orsak är, som sagt läkaren tog blodprov och "kostaterade" IBS och så var det inte mer med det. Men har blivit ännu lösare nu.

Kommer inte jättemycket men är mycket löst. 4-6 ggr/dan. Äter bara kokt ris och dricker mycket.

Inga större smärtor men mycket gasig och lite knip.

Va fan kan det vara??

Varför kollar du inte upp det mer? Gå till fler läkare och gör fler undersökningar
Alla sjukdomar börjar ju någonstans
Citera
2015-12-01, 15:31
Medlem
Järntabletter är kända för att förstoppa, kanske kan vara någonting (chansning). Det finns även receptfria läkemedel som direkt stoppar upp diarréer, ett exempel: https://www.apoteket.se/produkt/dimo...lister-111803/

Vad du ska tänka på är att få dig mycket vätska (som man förlorar vid lös avföring) samt salt. Givetvis bör du gå till botten med problemet, det ovan nämnda är alltså endast symtombehandling.
Citera
2015-12-01, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Boom
Varför kollar du inte upp det mer? Gå till fler läkare och gör fler undersökningar
Alla sjukdomar börjar ju någonstans

Antog att jag fått IBS då, men verkar inte så va?
Ska vidare imon, försöka gå till botten med det här nu!
Citera
2015-12-15, 22:07
Medlem
Först 3 veckor med diarre, sedan nu 10 dagar med nästan normal mage när jag väl går.
Men mellan dessa gånger så går jag 5-8 ggr/dan för att det känns som att jag måste gå men så kommer det bara gas, samt lite slem och blod. Varken blodplov eller avföringsprov visar något. Kan tillägga att jag har mycket i skolan, så är rätt stressad. Va fan kan det vara? Nån me kunskap/erfarenhet?
Citera
2015-12-16, 00:51
Medlem
Citat:
Först 3 veckor med diarre, sedan nu 10 dagar med nästan normal mage när jag väl går.
Men mellan dessa gånger så går jag 5-8 ggr/dan för att det känns som att jag måste gå men så kommer det bara gas, samt lite slem och blod. Varken blodplov eller avföringsprov visar något. Kan tillägga att jag har mycket i skolan, så är rätt stressad. Va fan kan det vara? Nån me kunskap/erfarenhet?

NU går du till Läkaren, Blod ska alltid kollas upp.

Kan vara magsår, magatarr, kan vara vad som helst.

Ät inte stekt mat, inget kaffe, te. Kokt mat, snäll mat. Lite grönt, mjukt bröd, ris.

Köp: imodium 2 mg men det måste du först prata med apoteket om så jag inte rekommenderar dig något och det blir fel, finns recept fritt, 60 kr
Citera
2015-12-16, 00:52
Medlem
Citat:
Antog att jag fått IBS då, men verkar inte så va?
Ska vidare imon, försöka gå till botten med det här nu!

du verkar skita mycket, järnbrist ? Trött ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in