2015-11-29, 01:38
Bannlyst
Har fått in lite summor kors och tvärs senaste tiden, svarta sådana kan man väl säga. (Behövs inget moral snack här utan söker endast svar på frågorna)

Banken ville gärna att jag kontaktar dom för att redogöra cirka 25 överföringar som dom undrar över. Detta är inte rena pengar självfallet där av frågan dyker upp. Jag får antingen en okej förklaring eller en dålig ursäkt men då skulle dom kanske stänga ner kontot och det vill jag självklart inte även om jag får behålla pengarna så vill jag ha kvar kontot självfallet.

Men vad kan man hävda att pengarna kommer ifrån? Handlar i regel om överföringar på ett X antal tusen kronor. Vet att en vän var med om dettas för 5år sen via Swedbank, han drog bara enkelt upp att han säljer väldigt mycket via blocket och dom sa ok och inget mer än så. Men nu känns det lite svårare då det är 25st överföringar med tusenlappar i varje hög.

Vad skulle ni ge för förslag att skriva till banken att det handlar om för typ av verksamhet man har utan att dom ska få tanken att man har kvitton.

Är det 4-5 insättningar så kan man hävda säljning utav begagnad/ny elektronik men det är 25 talet nu vilket är lite i överkant. Det jag fått upp som förslag är att ange att jag säljer elektronik/bil ljud privat. Men då antar jag att dom kommer vilja se kundernas kvitton etc vilket är ett problem. Så försöker luska ut vad som kan vara vettigt nog att säga här utan att man ska behöva redovisa kvitton och sådana saker så jag antar att det finns många här inne som är mer kunniga i detta.

Edit: Ligger tråden fel kan MOD flytta den till rätt sektion.
Citera
2015-11-29, 01:41
Medlem
Säg att det är BTC försäljningar.
Citera
2015-11-29, 01:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av umbertotozzi
Säg att det är BTC försäljningar.

Det är rätt klokt när jag tänker efter faktiskt. Men hur är det med kvitton på sådant? Tex säg att dom vill se utdrag på det eller liknande? Det är väl kanske inte så troligt att dom kommer fråga efter sådant men om man gör det så går det väl inte hitta transaktioner om jag mins rätt? BTC sparar väl ingen utgående eller ingående om jag förstått det rätt?

Men om man får frågan om tex hur mycket BTC man har och vart man fått det ifrån innan vad bör man svara på det?

Alltså det är rätt stora summor vissa utav dom, vissa är på några tusen men finns 2-3st som är cirka 10,000kr och totalt sett i summa handlar det om kanske 50-60 tusen, då räknat på bara dom överföringar dom kryssat men finns väl det dubbla totalt sett, det som jag inte förstår är att banken vill veta om överföringarna men dom har bara undrat över knappt hälften utav överföringarna, varför undrar dom inte över dom andra med undrar jag?

Tex är det "rimligt" att ha mellan 50-200tusen i BTC, eller är det väldigt sällsynt? Nu är det ju inte 200k men jag undrar bara.
Senast redigerad av ensamstark 2015-11-29 kl. 01:52.
Citera
2015-11-29, 02:48
Medlem
Lyzzas avatar
Säg att du är prostituerad. Helt lagliga pengar. Lagen går ju inte på säljaren, bara torsken. Å då blir det ju knappast några kvitton.

I många länder är det förvisso olagligt, men pågår alltjämt, exempelvis i Thailand. I Sverige förväntas sexarbetare dock betala skatt på sin verksamhet och har därmed även rätt till exempelvis sjuk- och föräldrapenning samt pensionspoäng.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Prostitution
Citera
2015-11-29, 05:27
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Säg att du är prostituerad. Helt lagliga pengar. Lagen går ju inte på säljaren, bara torsken. Å då blir det ju knappast några kvitton.

I många länder är det förvisso olagligt, men pågår alltjämt, exempelvis i Thailand. I Sverige förväntas sexarbetare dock betala skatt på sin verksamhet och har därmed även rätt till exempelvis sjuk- och föräldrapenning samt pensionspoäng.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Prostitution

Haha ja.! Och skicka betalande kunderna i knipa.
Nä skämt åsido. Sluta upp med svarta pengar/jobb då du inte klarar av att hantera det.
Det kan bli bli en riktigt dyr historia till slut med skatt plus straffskatt och möjligen
nystas lite annat roligt upp om SKV blir intresserad. Inte värt det.
Citera
2015-11-29, 23:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Haha ja.! Och skicka betalande kunderna i knipa.
Nä skämt åsido. Sluta upp med svarta pengar/jobb då du inte klarar av att hantera det.
Det kan bli bli en riktigt dyr historia till slut med skatt plus straffskatt och möjligen
nystas lite annat roligt upp om SKV blir intresserad. Inte värt det.

tror ändå de blir svårt för dom, har ju varit med om det här tidigare fast inte samma bank då låste dom kontona innan jag fick papper, nu via SEB gjorde dom tvärtom vilket är bra för sitta låsa någons konto på Swedbank när det handlade om EN överföring på 10,000kr samt ens egna lön haha fast det stod "lön" ändå undrade dom vad det var för pengar. Men hur som helst, 10,000kr Swedbank EN överföring. 70,000kr + SEB 50talet överföringar.. stor skillnad.

Men men det är inte mycket säga för hälften av dessa är mina egna överföringar som jag bara antingen fört över till eller från sparkonto. Resterande är bara hänvisa till som ovanstående sa, att man säljer BTC för det kan man ha en hel del på hyllan efter andra jobb enligt vad jag kollade upp över natten. Sen får vi se vad damen säger vill dom stänga ned kontot så visst varsågoda, jag dör ju inte för det men vore inte kul bara att öppna banker en gång i halvåret. LF är hittills den bank jag inte haft problem med och haft lika måna insättningar till. Så gör någon/vill någon göra liknande så tro mig välj inte Swedbank alls, jag och många andra har vittnat om enstaka överföringar och så låser dom kontot, pengarna dock får man alltid tillbaka oavsett bra eller dålig ursäkt. Men sitter man där en sommar och ska utomlands samma dag dom låser kontona så är det mindre roligt kan jag säga.

Trodde de skulle finnas fler här än 1-2st bara som gör detta om dagarna men ingen vill väl dela med sig av det bra så att säga haha

tack ändå, får la se vart det blir av. det värsta som kan hända är att jag får kontot avstängt och vänta 6mån för öppna nytt och pengarna får jag efter cirka 48h, så inget att gå i taket över utan endast det att man inte vill öppna nytt bank konto igen för en sån simpel sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in