2005-11-06, 14:52
Medlem
danielebs avatar
Jag fryser ofta in överblivna matrester i fryspåsar. När jag sedan ska tina dessa och har ont om tid brukar jag perforera påsen med en gaffel och slänga in den i micron. Är detta okej eller kommer jag att drabbas av plastförgiftning och dö en långsam död?
Citera
2009-12-09, 17:46
Medlem
Bumpar denna tråd då jag har ett liknande problem som TS.
Jag har fryst in köttfärs i en plastpåse och köttfärsen har naturligtvis frysit fast i påsen och jag lyckas inte pilla loss den.. vågar man sig på att stoppa hela paketet i micron och tina eller kommer man få en glänsande hinna med smält plast över köttfärsen?
Citera
2009-12-09, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayer2
Jag har fryst in köttfärs i en plastpåse och köttfärsen har naturligtvis frysit fast i påsen och jag lyckas inte pilla loss den.. vågar man sig på att stoppa hela paketet i micron och tina eller kommer man få en glänsande hinna med smält plast över köttfärsen?

Mikrovågsugnar funkar så att den värmer upp vattnet i maten, plast brukar vara ganska torrt, så det kommer nog gå bra
Citera
2009-12-09, 19:16
Medlem
Blå Rutas avatar
Jag tinar ofta saker i påse i micron och har aldrig råkat ut för smält plast.
Om ni är oroliga kan ni ju dock stoppa påsen i en bytta med ljummet vatten. Efter bara nån minut så borde det vara hur lätt som helst att få loss plastpåsen från innehållet så ni kan tina det i micron. Eller så kan ni låta påsen ligga kvar i vattnet och tina det på det sättet, det går fort det med.
Citera
2009-12-09, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Jag tinar ofta saker i påse i micron och har aldrig råkat ut för smält plast.
Om ni är oroliga kan ni ju dock stoppa påsen i en bytta med ljummet vatten. Efter bara nån minut så borde det vara hur lätt som helst att få loss plastpåsen från innehållet så ni kan tina det i micron. Eller så kan ni låta påsen ligga kvar i vattnet och tina det på det sättet, det går fort det med.

Vattnet var en smart idé, funkade utmärkt kan jag meddela
Citera
2009-12-09, 23:39
Bannlyst
Shit, vad sjukt att det verkar funka att köra påsen i mikron, trodde den skulle smälta direkt
Citera
2009-12-10, 08:02
Medlem
klybans avatar
Räcker och hålla påsen under kranen och ta bort påsen efterhand, går på 10sekunder.
Funkar lika bra på aluminiumfolie också, som jag hellre fryser in vissa saker med.
Citera
2009-12-10, 08:19
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayer2

Om du plattar till plastpåsen med köttfärsen så att köttfärsen blir ca en cm hög innan du stoppar den i frysen kommer den att tina väldigt fort när du tar fram den. Tio-femton minuter i vatten räcker för att tina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in