2015-11-28, 15:07
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Stjärnkocken Matt Worswick har nu skapat en för gourmander förmodad gastronomisk klang- och jubelföreställning i form av en "Christmas pudding".

Inte nog med att de är dyr (ca 130' SEK för 4 pers), den har även ett antal exklusiva ingredienser såsom Remy Martin Louis XIII Black Pearl av vilken det släpptes 775 buteljer för måttliga 110' SEK/butelj. I övrigt innehåller puddingen även ätbart guld och silver, men även vanligare och framförallt billigare smakämnen i form av bland annat kanel och dadlar.

För den intresserade bifogar jag en artikel samt receptet på följande Länk.

Kan detta tänkas vara den orala orgasm mina smaklökar så länge efterfrågat? För att hålla nere budgeten en aning, tror ni det fungerar nästan lika bra med valfri VS eller VO?
Citera
2015-11-30, 15:03
Medlem
den.dryges avatar
Kan man sila bajset sen för ser komma åt guldet?
Citera
2015-12-01, 07:30
Medlem
Milizers avatar
Klart intressant! Men hur påverkar guldet matsmältningssystemet? Jag gillar tanken på att guldflarnen lägger sig inne i kroppen och gör hela min kropps inre vackert gyllene. Fast guldfärgat bajs låter i och för sig skönt lyxigt också om detta blir resultatet.
Citera
2015-12-01, 19:03
Medlem
BushKillingtons avatar
Inte första gången dom använder guld i mat.
Citera
2015-12-01, 23:22
Medlem
Milizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushKillington
Inte första gången dom använder guld i mat.
Men hur hälsosamt är detta?
Citera
2015-12-01, 23:26
Medlem
Så jävla trashigt med guld i mat. Är lika smakfullt som feta guldkedjor runt halsen eller kebabpizza med rysk kaviar, anbända sedlar som rullpapper osv.

Gör en pudding med exklusiva råvaror i en vedeldad handmurad bakugn. Det är klass. Gärna från en originalutgåva av Kajsa Wargs kokbok.
Citera
2015-12-01, 23:34
Medlem
Nemjungs avatar
jävligt löjligt med de guldtramset...
Citera
2015-12-01, 23:55
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Förmodligen inte överdrivet hälsosamt :P
Citera
2015-12-02, 18:12
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer

Guld har ju ett eget e-nummer (175 tror jag), vilket är en livsmedelstillsats godkänd för matlagning inom EU.

Vidare är guld en ädelmetall, vilket får min gom att tänka på en smarrigt tillagad ädelfisk. Och ädelfisk är ju både gott och nyttigt i lagom dos. Kan man då dra slutsatsen att även guld är nyttigt mindre doser?
Citera
2015-12-02, 20:56
Medlem
den.dryges avatar
fel
Citera
2015-12-02, 21:45
Moderator
rotadents avatar
Det ska tydligen vara lugnt att äta guld, men rätt meningslöst:

Citat:
Is Gold Leaf Really Edible?

In most cases, yes. Gold is considered "biologically inert," meaning it passes through the digestive tract without being absorbed. When selecting gold leaf, make sure to get gold that is as pure as possible--this means 22-24 carats. Gold leaf with a smaller carat value has more impurities and is less safe to eat. If you are careful and buy gold leaf that is clearly labeled as "edible" and has 22-24 carats, eating gold leaf is harmless.

Det känns inte som att det har med smak, näring eller något annat än status att göra. Lite som när Smirnoff gjorde en vodka med guldflagor i. Folk vill uppenbarligen betala för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in