2015-11-27, 22:52
Bannlyst
Haft pengar sparade ute ett tag nu men nu kommer dessa pengar inom ett år att gå ut eftersom dom nya kommit nu. Så jag undrar då helt enkelt kan jag gå till Forex och byta ut dessa pengar utan komplikationer eller frågor etc?

Har väl cirka 200-300tusen ute vilket inte är mycket självfallet men jag undrar ändå om man bara kan gå in på Forex och byta ut dessa pengar utan en massa jobbiga komplikationer, tex när jag tar ut pengar för att köpa bil vilket jag gjort 2 gånger senaste halvåret nu så har dom velat se både annonsen och ha nummer till säljaren och massa jobbiga frågor. Första gången hittade vi inte ens annonsen och jag fick stå där se ut som ett fån som om jag snackade skit i säkert 15min innan vi kom framåt och till slut så fick jag ut pengarna, handlade då bara om 30,000kr liksom.

Så då tänker jag att gör dom världens kalas bravader över sån liten summa så går dom väl i taket med egna polis liknande förhör etc om man kommer och vill växla 200-300K

Jag är lite osäker och sökt men hittar inte något bra svar, för jag vill gärna inte gå dit igen och stå där och bli utfrågad om massa saker och känna sig kränkt, utan då går jag hellre runt till flera olika Forex banker och växlar 5-10k i omgångar.
Citera
2015-11-27, 23:31
Medlem
Är ingen expert på detta ämne men när vi nyligen åkte till Brasilien så skulle vi, jag o ett par kompisar, växla pengar och en av dom hade med sig ca 15000:- i kontanter. Dom frågade vart han hade fått pengarna ifrån (bilförsäljning) och efter hans kvitto, då han ej kunde uppvisa detta kvitto på plats fick han ej växla med motiveringen att han ej kunde styrka på var han fått pengarna ifrån. Vi andra betalade via kort o det var inga frågor där.
Tror inte du kommer få växla in såpass mkt kontanta pengar utan att kunna styrka hur du förvärvat pengarna.
Citera
2015-11-28, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickedi
Haft pengar sparade ute ett tag nu men nu kommer dessa pengar inom ett år att gå ut eftersom dom nya kommit nu. Så jag undrar då helt enkelt kan jag gå till Forex och byta ut dessa pengar utan komplikationer eller frågor etc?

Har väl cirka 200-300tusen ute vilket inte är mycket självfallet men jag undrar ändå om man bara kan gå in på Forex och byta ut dessa pengar utan en massa jobbiga komplikationer, tex när jag tar ut pengar för att köpa bil vilket jag gjort 2 gånger senaste halvåret nu så har dom velat se både annonsen och ha nummer till säljaren och massa jobbiga frågor. Första gången hittade vi inte ens annonsen och jag fick stå där se ut som ett fån som om jag snackade skit i säkert 15min innan vi kom framåt och till slut så fick jag ut pengarna, handlade då bara om 30,000kr liksom.

Så då tänker jag att gör dom världens kalas bravader över sån liten summa så går dom väl i taket med egna polis liknande förhör etc om man kommer och vill växla 200-300K
Hur kommer ert sig att du har 300kkr ute? Det tar hu ett tag att spara ihop till det och jag antar att du tar ut pengarna från bankomaten varje månad. Det kan man ju också fråga sig varför du fortsätter att ta ut pengar trots att du redan har massor av pengar i cash om det bu inte är så att pengarna är svarta. Och då får du skylla dig själv. Det ställer bara till en massa problem bu och senare i livet om man arbetar med svarta pengar.
Citera
2015-11-28, 14:57
Medlem
Glom att du kan ga nagonstans och byta gamla sedlar mot nya.

Maste vara en transaktion.
Tex satta in dina slantar pa ett konto och sedan ta ut.
Och da far min herre forklara sig var pengarna kommer ifran och kan givetvis bli nekad. Ar allt vitt sa har du ju inga problem

Nu har du ju sapass lite pengar att detta ar ett ickeproblem. Gor som alla andra med svarta slantar. Handla upp dessa forst.

Bensin Mat Restaurang Klader etc. Alla stallen som tar kontanter betalar du med kontanter.
Kolla med slakt och vanner om nan kan fora over 5000spann till dig mot cash i naven.

Trist for dig ar val om alla dina slantar ar 20 50 och gamla tusenlappar....Da far du vara snabb..

Peller
Citera
2015-11-28, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Glom att du kan ga nagonstans och byta gamla sedlar mot nya.

Maste vara en transaktion.
Tex satta in dina slantar pa ett konto och sedan ta ut.
Och da far min herre forklara sig var pengarna kommer ifran och kan givetvis bli nekad. Ar allt vitt sa har du ju inga problem

Nu har du ju sapass lite pengar att detta ar ett ickeproblem. Gor som alla andra med svarta slantar. Handla upp dessa forst.

Bensin Mat Restaurang Klader etc. Alla stallen som tar kontanter betalar du med kontanter.
Kolla med slakt och vanner om nan kan fora over 5000spann till dig mot cash i naven.

Trist for dig ar val om alla dina slantar ar 20 50 och gamla tusenlappar....Da far du vara snabb..

Peller

Okej då verkar jag hamnat i en dålig sits. Har räknat och det är strax vid 200k jag har ute.
Är 500 lappar endast nästan, cirka 40,000kr är 1000 lappar. Men jag får helt enkelt gå och sätta in pengar i omgångar, har ju ett år på mig så det är ingen större fara då jag kommer använda en del utav pengarna, istället för kortet så får jag ta använda dom jag har ute så är det inga större bekymmer.
Citera
2015-11-28, 21:49
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Har inte butiker och affärer börjat med att ge ut nya sedlar för att gradvis växla in dom? Kan du inte gå runt och fråga om du kan få växla in gamla mot nya bara. Visserligen ett stort projekt och det kommer ta tid. Men är du i en storstad så tar det ett par dagar kanske?, Eller? Så slipper du bränna pengarna på saker som du inte behöver?
Citera
2015-11-29, 01:44
Bannlyst
De ja gjort och gör än idag är att jag köper bilar för svarta pengar.. Prutar enormt och säljer dom i mitt län dyrare, åker cirka 15mil för hämta bilarna, i regel får jag dessa bilar för 25.000kr nästan i snitt och i mitt län är dom värda cirka 35-40000kr så jag går plus och har gjort det varje gång i snart ett halvår och tjänat bra med pengar på det vise,t så mitt tips är att du gör likadant!

Då när du säljer bilen så tar du emot swish och på så vis får du vita pengar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in