2005-11-06, 12:50
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd_Spencer
10 stark öl är ett ludigt begrepp eftersom att alkoholhalten vanligtvis kan röra mellan 4.5 och 7 % vilket blir en stor skillnad i längden. Sen om det är 33 cl eller 50 cl?

Men jag syftade mer på det trådskaparen sa om man kunde köra bil efter en starköl. Troligtvis så har den ölen trådskapren tänkt dricka redan gått ut i blodet helt efter 20 min, vilket även en sjuttis skulle göra efter 20 min om man halsade den. Så promillehalten har alltså verkar alltså fullt ut efter 20 min. Det jag vill ha sagt är promillehalten man har direkt efter att man druckit inte under ett längre perspektiv.

Detta blev lite invecklat känns det som. Men jag hoppas du förstår vad jag menar.
Jag förstår, men alkoholnivån i blodet kommer förmodligen att vara klockkurveformad, det betyder att när den högsta koncentrationen i blodet nås, så är det fortfarande alkohol kvar i matsmältningsapparaten, samt en del alkohol är redan förbränd. Jag tror inte man kan räkna ut sånt här, man måste nog mäta på försökspersoner.
2005-11-06, 13:48
Moderator
tobess avatar
Topic tack.

/Moderator
2005-11-06, 14:03
Moderator
tobess avatar
Kommentarer på ett moderatormeddelande ska alltid tas via PM.

/Mod
2005-11-06, 14:17
Medlem
Möter hellre en person med en burk starköl i kroppen , än en som har festat HÅRT (dock inte har någon alkohol kvar i kroppen)

Man kör ju som en riktig kratta när man är riktigt bakis-sitter bakom ratten -hjärnan är avslagen ,svettningarna kommer ...det är trafiksäkert det...........!

(dock ingen alkohol i kroppen)

HYCKLERI!
2005-11-06, 14:21
Medlem
jaha jovissts avatar
Jag har googlat runt lite och det är förvånande vad lite substans som finns i de olika texterna om frågan, mest moralpredikningar.

Men, anledningen till mitt inlägg är att jag vill redovisa att jag ändrat ställning i frågan om hur mycket man kan dricka innan bilkörning för att slippa köra rattfull.

De individuella skillnaderna på försökspersoner verkar vara enorma, i samma studie kan tiden från alkoholens inmundigande till högsta nivå i blodet variera från 10 min till 1,5 timmar, detta kommer förstås ge helt olika högsta nivåer i blodet. Stora skillnader mellan könen förstås, mellan öl, vin, och sprit. Öl verkar vara den säkraste drycken ur promillesynpunkt. Även skillnad mellan olika etniska grupper (raser).

Summan verkar bli att öl som måltidsdryck för en normal fullvuxen man knappast är något problem, men, reservationen blir för de individuella skillnaderna som alltså var oerhört mycket större än jag någonsin kunnat tänka mig. Man måste prova själv för att vara säker.
2005-11-06, 19:05
Medlem
xavi8222s avatar
Här är en sida där man räkna ut promillehalten i blodet: http://www.dtek.chalmers.se/~d99kris/drink/
2005-11-07, 09:46
Medlem
ZoltiRs avatar
Att bara åka till krogen och sen dricka en öl och dra direkt kan kanske bli problem. Att dock åka till krogen, äta en bit mat samt dricka 1-2 öl borde inte vara några som helst problem. Dels så stannar man kanske ett par timmar, man äter samtidigt, man kan även ta sig ett glas vatten/kaffe på maten. Har även en hört en alkoholforskare prata om detta och bekräftat det. Detta är dock något som i princip är helt tabu i Sverige då de andra kroggästerna skulle få fnatt om de såg dig göra detta Att överhuvudtaget tänka öl + bil är ju något som av de flesta uppfattas som helt galet...
2005-11-07, 09:49
Moderator
tobess avatar
{I}{K}{E} får härmed en tillsägelse.

OT inlägg raderade.

/Moderator
2005-11-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Ger alkoholresterna i munhålan ett positivt resultat också, då de är mer koncentrerade än i utandningsluften?

I en annan tråd, där TV-programmet Under Cover diskuterades, såg jag någon som sa att man ska vänta 20 minuter efter att man druckit innan man blåser, annars kan den mäta fel. Någon hade blåst positivt på en pralin, det lär väl vara samma fenomen där, att personen ätit pralinen och sedan direkt efteråt blåst i mätaren.
2005-11-07, 17:41
Medlem
Kalasjnikovs avatar
@Lesy: Ja, har också hört det. Har även hört att vissa glassorter kan ge positivt utslag. Har dock inga säkra källor att hänvisa till i frågan.

@{I}{K}{E}: Har du så svårt att motstå frästelsen att ta en öl? Åk buss så slipper du oroa dig. Enkelt va?
Citat:
Ger alkoholresterna i munhålan ett positivt resultat också, då de är mer koncentrerade än i utandningsluften?
Svar ja. Har själv fått testa detta under kontrollerade former. En liten plastmugg lättöl var tillräckligt för att ge positivt utslag.

@puttezippo: Nu vet jag inte om jag tolkade ditt inlägg rätt, men faktum är att bakfylla också ger positivt utslag vid blåstest. De flesta som åker dit för rattfylla är inte dyngraka utan bara lite bakis.

Läste i en studie någon gång (ska se om jag kan leta fram den) att alkohol även i små koncentrationer försämrar reaktionsförmågan. Detta torde väl vara den främsta anledningen till den stränga lagstiftningen i frågan antar jag.
2005-11-07, 18:17
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Läste i en studie någon gång (ska se om jag kan leta fram den) att alkohol även i små koncentrationer försämrar reaktionsförmågan. Detta torde väl vara den främsta anledningen till den stränga lagstiftningen i frågan antar jag.
Nej faktiskt är den främsta anledningen att folk kanske planerar att bara ta en eller två öl, alt. ett glas vin till maten, och sen dricker mer. Men då har de redan planerat att ta bilen och så kör de fast de druckit för mycket.

Epidemologiska studier av trafikolyckor visar tvärtom att förare med 0-3%/10 (tror jag, i det området alla fall) promille är inblandade i färre olyckor än helt nyktra förare tom. Detta var det något försäkringsbolag som uppmärksammade först. De med en mycket låg halt alkohol i blodet var av någon anledning säkrare bilförare än nyktra förare, varför är okänt.
2005-11-07, 18:31
Medlem
Moral

Jag för min del tar en starköl till maten eller utan mat och kör utan minsta betänklighet. Skulle det vara 0,21 promille så har jag oflyt tror jag. Skulle jag dricka 2 öl så skulle jag inte köra (utom i Frankrike då).

1 öl ligger inom min moraliska gräns, ingen aning vad det ger vid en blåsning.

/Teaser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in