2005-11-06, 12:15
Medlem
Jag såg lite av Mythbusters eller vad de heter på Discovery för ett tag sedan. De testar olika myter och ser om de stämmer med verkligheten. Där skulle de testa om det är lika farligt att köra och prata i mobiltelefon, som att köra påverkad.

Testet bestod av att köra en bana mellan koner på något vis. De gjorde det först nyktra, en kille och en tjej. Sen när de pratade i mobil (ej handsfree). Sen drack de sig till 0,7 promille och körde igen. Och vet ni?!

Det var lika farligt att köra och prata i mobil, som att köra med 0,7 promille!!!
2005-11-06, 12:18
Medlem
Goggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesy
Jag såg lite av Mythbusters eller vad de heter på Discovery för ett tag sedan. De testar olika myter och ser om de stämmer med verkligheten. Där skulle de testa om det är lika farligt att köra och prata i mobiltelefon, som att köra påverkad.

Testet bestod av att köra en bana mellan koner på något vis. De gjorde det först nyktra, en kille och en tjej. Sen när de pratade i mobil (ej handsfree). Sen drack de sig till 0,7 promille och körde igen. Och vet ni?!

Det var lika farligt att köra och prata i mobil, som att köra med 0,7 promille!!!

Slutsats: Det är OK att köra med 0.7 promille!!!
2005-11-06, 12:19
Bannlyst
Citat:

Ställa in ljudet eller att byta låt på bilstereon måste var värre än mobilen.

Ska vi förbjuda denna också, bättre med bärs

Jag kör sämre när jag får in en dålig låt, för då pillar jag på stereon hela tiden.
2005-11-06, 12:20
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:

Jo, det finns ju lagar i många länder mot att prata i mobil och köra samtidigt, inte i skenheliga Sverige dock. Dom söp ju upp sig till 1 promille en gång, på en polisstation för att testa om man kunde lura utandningsapparaten, de kunde de inte. Men dom fick dricka bra mycket innan dom kom upp i en promille.
2005-11-06, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Ja just det, och tre öl ger en promille va?
Har du laddat ner programmet från IOGT eller

Jag tycker att det låter rätt rimligt. En 50 cl 6 % öl innehåller 7.5 cl 40 % alkohol. 3 st blir ungefär 23 cl 40 %. Halsar man så mycket sprit så tycker inte jag att det verkar orimligt.

Skulle man halsa en sjuttis (40%) rätt upp och ner vilket motsvarar 9 st 50 cl 6 % öl. Så låter det högst möjligt att man skulle hamna runt 3 promille.
2005-11-06, 12:22
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goggen
Slutsats: Det är OK att köra med 0.7 promille!!!
Fel slutsats, det borde vara förbjudet att prata i telefon när man kör bil etersom uppmärksamheten på trafiken störs lika mycket som vid rattfylleri. Åtminstone borde det förbjudas i stadstrafik och tättbefolkade områden.
2005-11-06, 12:25
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd_Spencer
Jag tycker att det låter rätt rimligt. En 50 cl 6 % öl innehåller 7.5 cl 40 % alkohol. 3 st blir ungefär 23 cl 40 %. Halsar man så mycket sprit så tycker inte jag att det verkar orimligt.

Skulle man halsa en sjuttis (40%) rätt upp och ner vilket motsvarar 9 st 50 cl 6 % öl. Så låter det högst möjligt att man skulle hamna runt 3 promille.
Skulle jag dra i mig en sjuttis starksprit skulle jag svimma förmodligen, men 10 öl är inga problem. Jag tror inte man kan räkna på det viset, min erfarenhet av alkoholkonsumtion stämmer inte med dina beräkningar, finns nog fler faktorer som spelar in, tex hur snabbt spriten i öl tas upp i kroppen jämfört med ren alkohol.
2005-11-06, 12:31
Medlem
Goggens avatar
Citat:
Fel slutsats, det borde vara förbjudet att prata i telefon när man kör bil etersom uppmärksamheten på trafiken störs lika mycket som vid rattfylleri. Åtminstone borde det förbjudas i stadstrafik och tättbefolkade områden.

No shit!
2005-11-06, 12:35
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goggen
No shit!
Jo.., eller du kanske tycker trafikfarliga beteenden är acceptabla så länge inte just alkohol är en faktor i det?
2005-11-06, 12:35
Bannlyst
jag vill tacka "Räknaren" för den fina länken i PM
Credit
2005-11-06, 12:36
Medlem
Citat:
Skulle jag dra i mig en sjuttis starksprit skulle jag svimma förmodligen, men 10 öl är inga problem. Jag tror inte man kan räkna på det viset, min erfarenhet av alkoholkonsumtion stämmer inte med dina beräkningar, finns nog fler faktorer som spelar in, tex hur snabbt spriten i öl tas upp i kroppen jämfört med ren alkohol.

10 stark öl är ett ludigt begrepp eftersom att alkoholhalten vanligtvis kan röra mellan 4.5 och 7 % vilket blir en stor skillnad i längden. Sen om det är 33 cl eller 50 cl?

Men jag syftade mer på det trådskaparen sa om man kunde köra bil efter en starköl. Troligtvis så har den ölen trådskapren tänkt dricka redan gått ut i blodet helt efter 20 min, vilket även en sjuttis skulle göra efter 20 min om man halsade den. Så promillehalten har alltså verkar alltså fullt ut efter 20 min. Det jag vill ha sagt är promillehalten man har direkt efter att man druckit inte under ett längre perspektiv.

Detta blev lite invecklat känns det som. Men jag hoppas du förstår vad jag menar.
2005-11-06, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd_Spencer
1Troligtvis så har den ölen trådskapren tänkt dricka redan gått ut i blodet helt efter 20 min,

Det tar väl ett tag innan kroppen tar upp alkoholen i blodet, och sedan ger ett positivt resultat i blåstestet?

Ger alkoholresterna i munhålan ett positivt resultat också, då de är mer koncentrerade än i utandningsluften?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in