2015-11-26, 22:45
Medlem
Jag har en passiv jordbruksfastighet med ekonomibyggnader och 3,6ha mark.
Nu är jag i behov att köpa en ny traktor för snöröjning samt för att slå åkermarken.

Går det på något sätt köpa denna momsfritt då jag inte har någon inkomst på gården?
Citera
2015-11-26, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kune
Nu är jag i behov att köpa en ny traktor för snöröjning samt för att slå åkermarken.

Går det på något sätt köpa denna momsfritt då jag inte har någon inkomst på gården?

Drivs gården som företag? Finns det planer på verksamhet som genererar momspliktig inkomst?
Vid fall om inte, nej.
Citera
2015-11-26, 23:10
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:

Du kan kvitta utgående och ingående moms.
Citera
2015-11-26, 23:19
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:

Ja, det är bokföra som vanligt. Momsen som du ligger ute med för traktorn får du tillbaka av staten senare.
Eftersom det är jordbruksfastighet så är det ju automatiskt näringsverksamhet när du ska sköta den. Eftersom du slår marken så finns det väl bidrag att få för detta?
Citera
2015-11-26, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Ja, det är bokföra som vanligt. Momsen som du ligger ute med för traktorn får du tillbaka av staten senare.
Eftersom det är jordbruksfastighet så är det ju automatiskt näringsverksamhet när du ska sköta den. Eftersom du slår marken så finns det väl bidrag att få för detta?

Ts skriver att denne ej har någon intäkt på gården. Att få igen momsen förutsätter att ts är momsregistrerad, framgår inte av dennes inlägg.
Citera
2015-11-26, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Du kan kvitta utgående och ingående moms.

Se mitt föregående inlägg. Ts har ingen utgående moms.
Citera
2015-11-27, 22:20
Medlem
Citat:

nej du kan inte köpa något momsfritt bara för att du bedriver passiv näringsverksamhet där. Det bästa för dig är att registrera dig för moms hos skatteverket, då får du tillbaka momsen på traktorn vilket kan kännas som att det blir momsfritt, dock måste du då betala moms på din försäljning., om nu skv bedömer det som att du ska vara momsregistrerad.
Det är ungefär som att du skulle tro att den som inte alls bedriver näringsverksamhet inte skulle betala moms.
Citera
2015-11-28, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
nej du kan inte köpa något momsfritt bara för att du bedriver passiv näringsverksamhet där. Det bästa för dig är att registrera dig för moms hos skatteverket, då får du tillbaka momsen på traktorn vilket kan kännas som att det blir momsfritt, dock måste du då betala moms på din försäljning., om nu skv bedömer det som att du ska vara momsregistrerad.
Det är ungefär som att du skulle tro att den som inte alls bedriver näringsverksamhet inte skulle betala moms.
Detta förutsätter då att ts kan göra det troligt att denne har eller kommer att ha momspliktig försäljning under verksamhetsåret.
Citera
2015-11-28, 10:46
Medlem
TRADINGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Detta förutsätter då att ts kan göra det troligt att denne har eller kommer att ha momspliktig försäljning under verksamhetsåret.

Med andra ord kan du inte starta ett företag och handla momsfritt hela livet. I så fall hade alla haft ett "företag" och handlat momsfritt. Du måste även sälja för att kunna kvittera moms in - moms ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in