2015-11-26, 22:02
Medlem
Att äga hund i dagens samhälle innebär stort ansvar. Lagen om strikt ansvar är solklar. Allt hunden gör är jag ansvarig för, även om hunden är indirekt vållande, t.ex om min hund som är kopplad blir överfallen av en annan hund som är lös, och min hund biter den och skador uppstår så är jag ansvarig!!
Våra grannar har noll koll på vad strikt ansvar är, eller de bryr sig inte. Deras hundar hänger på staketet och skäller ut oss när vi är på tomten, springer ut på allmän väg som går förbi våra fastigheter och jagar bilar o andra hundägare, har själv varit nära att köra på dom när de är ute på vägen, senast här om dagen, men hann stanna, för det är inte hundens fel att detta sker. Allt detta sker utan att grannen gör något åt det, skriker o gapar just när det sker, men ingen åtgärd för att det ska upphöra, nästa dag är det lika igen!!! Vi har påtalat det hundarna gör i syfte att få slut på otrevligheterna, men för döva öron eller kommentar, lägg dig inte i. även andra närboende är irriterade på det som sker, och några till och med rädda att gå förbi på den allmänna vägen. Är själv aktiv inom brukshundsklubben både som tävlande och funktionär sedan sjuttiotalet, grannen lika så. Vi har Schäfrar, grannen har Riesenschnauzers. Vad göra?? Är öppen för förslag och råd hur ska vi få slut på detta.
Citera
2015-11-27, 02:51
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dogglover
Vi har påtalat det hundarna gör i syfte att få slut på otrevligheterna, men för döva öron eller kommentar, lägg dig inte i.

Ett sånt svar skulle ju definitivt fått mig att släppa alla spärrar, alltså inte sätta eld på deras hus när de ligger och sover men jag skulle definitivt anmäla dem nånstans om de blankt skiter i vänliga uppmaningar från grannarna. Polisen?

Du har ju ett ägaransvar som sagt för hundarna och de ska ju hållas, kopplade eller okopplade, så att de inte kan orsaka olägenhet för andra människor och det låter det ju definitivt som att de hundarna gör.

Man bör väl kunna göra anonyma anmälningar och få nån att komma och kolla upp saken. Efter tillräckligt många sådana lär de ju förr eller senare ta tag i saken tycker man.
Citera
2015-11-27, 05:27
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dogglover
Deras hundar hänger på staketet och skäller ut oss när vi är på tomten,

Om de hänger på staketet och skäller borde du med din hundvana kunna göra dig till kompis med dem. Därefter finns det god möjlighet att få dem att sluta skälla också.
Citera
2015-11-27, 07:17
Medlem
Upprätta en polisanmälan samt anmälan till länsstyrelsen. Att hundarna kommer lösa är missunnsamhet mot både djuren och alla andra. Att låta hundarna leka med döden varje gång de rymmer är ett tydligt tecken på att man saknar den tillsyn och omvårdnad som hundarna behöver.

Som hundvan låter det som om hundarna är oerhört uttråkade och understimulerade. "Svensson misskötta" kallar jag det, eftersom ägarna är för lata för att ta hand om hundarna ordentligt, men det är inget uppsåtligt djurplågeri även om djuren faktiskt lider psykiskt av det.
Citera
2015-11-27, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Om de hänger på staketet och skäller borde du med din hundvana kunna göra dig till kompis med dem. Därefter finns det god möjlighet att få dem att sluta skälla också.
Bra förslag!!
Tanken har funnits där, men ägaren ser det som intrång på sina hundar.
Jag ska försöka göra det självsvåldigt så får vi se vad som händer
Har åxå funderat på att ta ned en del av staketet tillfälligt för att tvinga grannen lära hundarna vad som gäller,
Citera
2015-11-27, 16:03
Medlem
Som hundvan låter det som om hundarna är oerhört uttråkade och understimulerade. "Svensson misskötta" kallar jag det, eftersom ägarna är för lata för att ta hand om hundarna ordentligt, men det är inget uppsåtligt djurplågeri även om djuren faktiskt lider psykiskt av det.[/QUOTE

Det finns en hel del sanning i din beskrivning, plus mkt nonchalans från ägaren, "inget fel på våran hundhållning"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in