2015-11-25, 19:30
Medlem
hishultas avatar
Hej!

Tänkte installera om min Macbook. Just nu så kör jag Yosemite på den, men vill lägga in capitan.
Vill göra en clean install, alltså tömma den helt på allt. Om jag laddar ner Capitan från Appstore så kan jag ju bara göra en uppgradering, finns det något sätt jag kan få in Capitan utan att spara något gammalt?

Om jag laddar ner en iso från tpb, går det att göra en clean install då?
Har inget usbminne jag kan använda till installationen.
Citera
2015-11-25, 20:15
Medlem
sommarlovs avatar
Gå till en Apple-store och låt dom boota på nätverk...
Citera
2015-11-25, 20:25
Medlem
systems avatar
Eller ladda hem installationen från App Store - men låt bli att installera.
Gör ett media (USB eller extern hårddisk) bootbart med hjälp av DiskMaker X.
Citera
2015-11-25, 21:47
Medlem
Uppgradera och gör en ominstallation samt formatering efteråt?
Citera
2015-11-25, 23:28
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hishulta
Hej!

Tänkte installera om min Macbook. Just nu så kör jag Yosemite på den, men vill lägga in capitan.
Vill göra en clean install, alltså tömma den helt på allt. Om jag laddar ner Capitan från Appstore så kan jag ju bara göra en uppgradering, finns det något sätt jag kan få in Capitan utan att spara något gammalt?

Installera El Capitan, starta om datorn med Cmd-R nedtryckt. Starta Skivverktyg, radera Macintosh HD och installera sedan OS X på nytt. Då blir det en ny installation av El Capitan. Glöm inte att ta backup först.
Citera
2015-11-25, 23:31
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Installera El Capitan, starta om datorn med Cmd-R nedtryckt. Starta Skivverktyg, radera Macintosh HD och installera sedan OS X på nytt. Då blir det en ny installation av El Capitan. Glöm inte att ta backup först.

Men försvinner inte installationsfilen till El cap om du raderar Macintosh HD? Har du gjort det själv? Alla guider som jag läst med clean install innefattar en bootbar extern mediaenhet, typ USB-minne.
Citera
2015-11-25, 23:54
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Men försvinner inte installationsfilen till El cap om du raderar Macintosh HD? Har du gjort det själv? Alla guider som jag läst med clean install innefattar en bootbar extern mediaenhet, typ USB-minne.

Japp, har gjort det själv, många gånger.

Om man startar på återställningspartitionen med Cmd-R och raderar systempartitionen och installerar om OS X så blir det den versionen av systemet som var installerad på datorn innan radering. Om man installerar El Capitan så uppdateras även återställningspartitionen med det systemet och vid ominstallation (även en clean install) så installeras El Capitan. Operativsystemet tankas ner från Apples server, så man måste ha Internet-anslutning.

Om man däremot byter hela hårddisken och måste skapa både återställningspartition och Macintosh HD-partitionen från början så installeras den version som datorn levererades med, under förutsättning att man har en Mac som kan Internet-boota:

https://support.apple.com/en-us/HT202313

Alternativt kan man installera från ett USB-minne eller extern disk, men det kräver såklart att man har skapat en installation på ett annat media först, via en annan dator eller innan man blåser disken.
Citera
2015-11-26, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hishulta
Hej!

https://support.apple.com/sv-se/HT201372
Citera
2015-11-26, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Edit:
Såg att du inte hade en USB-disk
Isåfall så får du göra som föregående talare och installera el capitan, radera och installera det en andra gång via recovery
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in