Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-25, 15:39
  #1
Medlem
Var på rektoskopi då jag sket blod en gång för flera månader sen och dom fann en polyp som dom sa var godartad men endå tog bort direkt och ska undersöka i labb?

Nu ska jag på koloskopi också sa dom just in case för polypen dom fann i anus.

Är man körd nu?
Känns inget vidare det här. står bara 10% har polyper i anus. Är fortfarande rätt ung.

Åker fann på allting jag.
Citera
2015-11-25, 17:51
  #2
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storsnorren
Var på rektoskopi då jag sket blod en gång för flera månader sen och dom fann en polyp som dom sa var godartad men endå tog bort direkt och ska undersöka i labb?

Nu ska jag på koloskopi också sa dom just in case för polypen dom fann i anus.

Är man körd nu?
Känns inget vidare det här. står bara 10% har polyper i anus. Är fortfarande rätt ung.

Åker fann på allting jag.

Var du glad för att de kollar upp dig ordentligt, det går säkert bra ska du se. Man får skänka en glädjens tanke åt att det finns läkare som vill gräva i röven på andra, otacksamt jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Vad fan är polyp? Menar du polygrip?

Ha ha, dagens garv, en polygrip i röven - det vore nog inte första gången heller...
Citera
2015-11-25, 17:54
  #3
Medlem
isberg15s avatar
Vad är detta och hur behandlas man för det?
Citera
2015-11-25, 21:22
  #4
Medlem
Hej,

Skall försöka ge dig ett hyffsat svar.

Polyper kan alla ha, man kan ha polyper utan att det är några fel. En polyp kan växa till sig och bli en tumör, tumören kan då vara malign.

Oftast är det inget problem, är det en polyp som går att snara och bränna bort så gör de det samtidigt som de är uppe med koloskopet, dessa skickas sedan på analys.

Jag har precis varit i din sits, dock så var det en stor polyp (2x2 cm), det resulterade i en bortplockad tjocktarm samt cytostatika i 6 mån. I de flesta fallen så plockar man polypen och sen är det bra med det, är den malign så tar de en bit av tjocktarmen och sen är det bra med det.

Själva undersökningen är inte så mycket att hänga i granen, det känns inte så mycket, dock så kan man känna ett magknip om de blåser upp tarmen lite för hårt. Du får en PVK som de kan ge dig lugnande alt. smärtstillande om det är jobbigt. Om du inte gillar att vara vaken när de kör in så kan du bli sövd en kort stund.

Efter att ha varit med om min resa så skiter man fullständigt i att de kör in något bakvägen, man blir liksom lite imun mot "tankarna om det privata där bak".

Var glad att de inte skall köra en gastroskopi samtidigt... det är fan värre än alla koloskopier.

Du kan läsa mer på canser.se (http://cancer.se/tjocktarmscancer/polyper/), du kan även googla på colon cancer, kolla även på youtube så kan du se lite hur de ser ut.

/Aklman
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback