• 1
  • 2
2015-11-26, 14:14
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nej, det stämmer inte. Bankerna kan inte låna ut "påhittade, digitala pengar" utan måste förstås ha täckning för de pengarna de lånar ut.

Att göra likhetstecken mellan att bankerna inte måste vara helt finansierade med egna medel (vilket verksamhet måste vara det tänker du..?) och att bankerna kan låna ut påhittade pengar är förstås ingen annat än trams och lögn. Bankerna måste låna in pengar i den mån de inte har eget kapital.

Glad att någon känner sig trygg med den galopperande kreditexpansionen. Fractional reserve banking innebär att man bara behöver ha en fraktion (liten andel) i täckning.

Kolla hur M3 rusar iväg, och fundera på hur det går till.
Citera
2015-11-27, 22:59
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Glad att någon känner sig trygg med den galopperande kreditexpansionen. Fractional reserve banking innebär att man bara behöver ha en fraktion (liten andel) i täckning.

Jag sa ingenting om vad jag tycker om kreditexpansionen och penningmängden. Jag vet mycket väl hur FRB fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Kolla hur M3 rusar iväg, och fundera på hur det går till.

Genom FRB givetvis. Att penningmängden ökar är dock absolut inte samma sak som att bankerna kan låna ut "påhittade, digitala pengar".
Citera
2015-11-28, 12:03
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
Jag sa ingenting om vad jag tycker om kreditexpansionen och penningmängden. Jag vet mycket väl hur FRB fungerar.

Genom FRB givetvis. Att penningmängden ökar är dock absolut inte samma sak som att bankerna kan låna ut "påhittade, digitala pengar".
Så alla åtskilliga miljarder som bankerna lånar ut har andra stackars satar satt in till banken till 0% ränta, menar du? För annars är det ju uppenbart att bankerna lånar ut köpkraft som "inte finns" egentligen, sen kan man ju försöka ge förskönande namn till processen bäst man vill.
Citera
2015-11-28, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Så alla åtskilliga miljarder som bankerna lånar ut har andra stackars satar satt in till banken till 0% ränta, menar du? För annars är det ju uppenbart att bankerna lånar ut köpkraft som "inte finns" egentligen, sen kan man ju försöka ge förskönande namn till processen bäst man vill.

Man kan ju t.ex. kolla på denna:
http://www.whythings.net/chart72.jpg
och ställa sig frågan: hur kan totala skulden öka om det alltid finns en motpart som lånar ut pengarna?
Citera
2015-11-28, 15:17
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:

Det får nog anses vara din åsikt. Penningmängden ökar, eftersom banker med bankoktroj får hitta på pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in