Dagens familjelunch som mitt äldsta barnbarnbarn hjälpte till att laga med liv och lust

:
Ugnslax med fetaost och creme fraiche, röd-vit-svart
quinoa och sallad (ruccolasallad med olivolja, balsamvinäger örtmineralsalt, pumpakärnor, solroskärnor och sesamfrö, samt hemgroddade alfalfa-groddar).
8 portioner
Koka 3 dl quinoa (gärna tricolore som är röd-vit-svart)med 6 dl vatten 15 min, och salta sedan lätt. Snitta 8 portionslaxbitar på mitten, salta och peppra, smula 300g fetaost som blandas med 2 dl creme fraiche, och lägg en stor klick i snittet i varje filé. Ringla lite honung över, in i 200⁰ugn minst 10 min tills laxen är klar och osten fått ljus gyllenbrun färg. Häll i pumpakärnor, solroskärnor och sesamfrö i ruccolasalladen. Blanda vinägretten (tex olivolja, balsamvinäger och kryddor) som blandas i ruccolasalladen.
Efterrätt
vit chokladpannacotta med hallon.
8 portioner
Pannacotta:
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
75 g strösocker
4 st blötlagda gelatinblad
240 g vit choklad, hackad
300 g hallon
socker
1. Blötlägg gelatinbladen i vatten 20 minuter innan tillagning. Koka sedan upp grädden och mjölken i en kastrull. Tillsätt sockret och chokladen. Krama ur gelatinet och lägg ner det också. Låt allt smälta under omrörning.
2. Sila bort överflödig vätska med en finmaskig sil eller grov duk. Häll sedan upp allt i portionsformar. Låt stelna i kylen i ett par timmar.
3. Sockra hallonen lätt som serveras med panacottan.
(Quinoa kommer från Anderna där den var en av inkaindianernas stapelvaror. Quinoa är precis som bovete inte ett sädesslag utan en ört och är släkt med spenat och rödbeta. Det kan användas på samma sätt som ris och är dessutom utmärkt kall i sallader. Quinoa har en hög proteinhalt, är rikt på kalcium, vitaminer och mineraler. Quinoa är ett utmärkt livsmedel för alla, inte minst för ammande mammor.)