2005-11-05, 18:49
Medlem
Ralphies avatar
Salve Matfränder!

Jag tycker det saknas en stor tråd om mattips, dvs en tråd där man kan få lite snabba uppslag och idéer. Oftast när man kommer hem från jobbet / skolan / whatever så har man ingen fantasi att komma på någonting extra ordinärt, eller komma på någonting över huvud taget. Då kan det vara najs med lite inspiration från andra likasinnade.

Fullständiga recept är inte ett alls ett krav, men det kanske kan underlätta för vissa. Personligen tycker jag inte recept är så intressant i sig, utan jag vurmar mer för olika kombinationer av ingredienser och kreativitet i matlagningen. Dock kanske ni kan tänka på att inte tipsa om alltför "vanliga" saker. "Idag käkade jag spaghetti och stekt falukorv" är kanske inte direkt en höjdare att tipsa om, även om just stekt falukorv är jävligt gott

Idag (lördag) har vi ett litet samkväm hemma hos morsan och ett gäng bröder. Vi firar min födelsedag från förra veckan och myser lite i höstmörkret. Detta bjöds (inspirerat av Mat/Tina ):

- Heta Spare Ribs (ingnodda med en stark kryddblandning av bl.a. olika dippmixer och cayennepeppar)
- Jackson-potatis
- Nybakade baguetter
- En jäkla massa öl

Till efterrätt:

- Kaffe avec
- Rulltårtebakelser med blåbär och vispad grädde

Ps Om ni andra vill och har lust och om dessutom en moderator tycker det är en bra idé, ser jag väldigt gärna denna tråden som klistrad.

Cheers

//Ralphie
Citera
2005-11-05, 18:53
Medlem
Dennos avatar
En halv falukorv.
Ett paket passerade tomater.
En gul lök.
Personlig mängd Sambalolek.

Spagetti.

Strimla falukorven och stek på den med sambalolek. I med löken (hackad) och salta och peppra. Ös över dom passerade tomaterna.

Servera med pastan. KLART
Citera
2005-11-05, 19:00
Medlem
Ralphies avatar
Wow, vilken diss jag fick där !

Men det lät gott så det kännns om om vi kan glömma det där med begränsningar.
Citera
2010-03-22, 00:17
Medlem
Dagens familjelunch som mitt äldsta barnbarnbarn hjälpte till att laga med liv och lust :
Ugnslax med fetaost och creme fraiche, röd-vit-svart quinoa och sallad (ruccolasallad med olivolja, balsamvinäger örtmineralsalt, pumpakärnor, solroskärnor och sesamfrö, samt hemgroddade alfalfa-groddar).
8 portioner
Koka 3 dl quinoa (gärna tricolore som är röd-vit-svart)med 6 dl vatten 15 min, och salta sedan lätt. Snitta 8 portionslaxbitar på mitten, salta och peppra, smula 300g fetaost som blandas med 2 dl creme fraiche, och lägg en stor klick i snittet i varje filé. Ringla lite honung över, in i 200⁰ugn minst 10 min tills laxen är klar och osten fått ljus gyllenbrun färg. Häll i pumpakärnor, solroskärnor och sesamfrö i ruccolasalladen. Blanda vinägretten (tex olivolja, balsamvinäger och kryddor) som blandas i ruccolasalladen.

Efterrätt vit chokladpannacotta med hallon.
8 portioner
Pannacotta:
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
75 g strösocker
4 st blötlagda gelatinblad
240 g vit choklad, hackad

300 g hallon
socker

1. Blötlägg gelatinbladen i vatten 20 minuter innan tillagning. Koka sedan upp grädden och mjölken i en kastrull. Tillsätt sockret och chokladen. Krama ur gelatinet och lägg ner det också. Låt allt smälta under omrörning.
2. Sila bort överflödig vätska med en finmaskig sil eller grov duk. Häll sedan upp allt i portionsformar. Låt stelna i kylen i ett par timmar.
3. Sockra hallonen lätt som serveras med panacottan.

(Quinoa kommer från Anderna där den var en av inkaindianernas stapelvaror. Quinoa är precis som bovete inte ett sädesslag utan en ört och är släkt med spenat och rödbeta. Det kan användas på samma sätt som ris och är dessutom utmärkt kall i sallader. Quinoa har en hög proteinhalt, är rikt på kalcium, vitaminer och mineraler. Quinoa är ett utmärkt livsmedel för alla, inte minst för ammande mammor.)
Senast redigerad av tankar 2010-03-22 kl. 00:42.
Citera
2010-03-22, 00:20
Medlem
zepofans avatar
Du kollade inte själv bland de klistrade trådarna? https://www.flashback.org/t408159
Citera
2010-03-22, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du kollade inte själv bland de klistrade trådarna? https://www.flashback.org/t408159
Så sant, det kunde ha passat bättre där, nåväl gjort är gjort, men tack för tipset!
Citera
2010-03-22, 00:41
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Så sant, det kunde ha passat bättre där, nåväl gjort är gjort, men tack för tipset!
Kommentaren var väl mest riktad till TS.
Citera
2010-03-22, 01:05
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Kommentaren var väl mest riktad till TS.

Ja han borde verkligen ha väntat ett år och sedan postat i din länkade tråd! Hoppas mod bannar den jäveln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in