• 3
  • 4
2015-11-23, 13:56
Medlem
garm76s avatar
På nyare bilar med punkteringsfria däck och 4wd är det ett måste, sedan vet jag inte om någon annan som inte rekommenderar byte av alla fyra däck. Bil och däckfirmor byter inte bara ett utan friskrivning.

Har du exempel på bilmärken det bara går att byta ett däck på, Utan att garantier slutar att gälla?

Undantaget mekaniskt fyrhjulsdrivna bilar.
Citera
2015-11-23, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garm76
På nyare bilar med punkteringsfria däck och 4wd är det ett måste, sedan vet jag inte om någon annan som inte rekommenderar byte av alla fyra däck. Bil och däckfirmor byter inte bara ett utan friskrivning.

Har du exempel på bilmärken det bara går att byta ett däck på, Utan att garantier slutar att gälla?

Undantaget mekaniskt fyrhjulsdrivna bilar.

Sluta jiddra. Det är stor skillnad på att byta ETT och FYRA. Parvis "måste" (=bör) man byta, även på tvåhjulsdrivna bilar. Men att byta alla fyra på fyrhjulsdrivna? Varför "måste" man det?

Och Runflat? Hur många biltillverkare kör med det? En?

På de flesta bilar kan man alltså laga en punktering när den sker. Utan att byta ett enda
Citera
2015-11-23, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
50.000.- om året för att inte skämmas för grannen? Grattis.

Jobba lite på självkänslan istället så har du en gratis thailandsemester för hela familjen varje år istället.

"Jobba lite på självkänslan

Mkt mkt sant.

Till TS: tackar Gud att jag växt upp/har ok självkänsla
När jag var 23 så köpte jag Cayenne S (ett år gammal)
Mina parametrar är x 2 (lånet och min inkomst)

Kan säga att det var inte mkt som jag unnade mig de
åren... Kommer aldrig göra om det.

Köp en bil kontant, det finns många bra bilar som är
4-5 år gamla och ligger under 70-80 t kr.
Citera
2015-11-23, 16:58
Medlem
garm76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Sluta jiddra. Det är stor skillnad på att byta ETT och FYRA. Parvis "måste" (=bör) man byta, även på tvåhjulsdrivna bilar. Men att byta alla fyra på fyrhjulsdrivna? Varför "måste" man det?

Och Runflat? Hur många biltillverkare kör med det? En?

På de flesta bilar kan man alltså laga en punktering när den sker. Utan att byta ett enda

Då ska jag förklara det för dig som för ett litet barn.

Lilla vän du förstår det är så här att när farbror Garm76 köpte sin två år gamla bil så medföljde någonting som kallas garanti. Garanti fungerar som sådant att biltillverkaren lagar bilen om något går sönder dom första åren. Men för att garantin ska gälla måste farbror Garm76 uppfylla biltillverkarens krav. Nu struntade farbror i det och körde med Michelin bak och Goodyear fram när kraftöverföringen gick sönder. Alltså måste farbror Garm76 stå för den lagningen själv även fast det eventuellt gått sönder ändå.

Nu klappar jag dig på huvudet och förklara att Farbror Garm76 varit med i bilcirkusen sedan Volvo Amazon och jiddrar djävlar inte hursomhelst.
Citera
2015-11-23, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kamel
Funderar på om man klarar sig med bra marginaler om man tar en bil för ca 200 000 kr på avbetalning. Säg att man har en lön på mellan 20-25 (innan skatt).

Vad tror ni?

Min personliga åsikt är att man lånar till bostad, resten betalar man kontant...

Skulle vara intressant att veta hur gammal du är? Tänker att du borde ha tillräckligt med pengar på banken för att betala kontant om du är kring trettio... Annars undrar man ju vad du gjort med pengar genom åren som du inte sparat, men som du nu har råd att använda till räntor och amorteringar?

Är du yngre och är sugen på ny bil på grund av att du nu har råd med lånen, tänk om...

Som många redan nämnt är bilaffärer i regel alltid en förlust affär ekonomiskt. Kör själv hyfsat nya bilar då det känns tryggt av en mängd orsaker. Ekonomiskt förlorar jag då bilarna de facto kostar pengar att äga, en förlust jag kan ta då jag gillar bekvämlighet och trygghet. Men att spä på kostnaden med räntor är fullständigt uteslutet i min värld.
Citera
2015-11-23, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garm76
Då ska jag förklara det för dig som för ett litet barn.

Lilla vän du förstår det är så här att när farbror Garm76 köpte sin två år gamla bil så medföljde någonting som kallas garanti. Garanti fungerar som sådant att biltillverkaren lagar bilen om något går sönder dom första åren. Men för att garantin ska gälla måste farbror Garm76 uppfylla biltillverkarens krav. Nu struntade farbror i det och körde med Michelin bak och Goodyear fram när kraftöverföringen gick sönder. Alltså måste farbror Garm76 stå för den lagningen själv även fast det eventuellt gått sönder ändå.

Nu klappar jag dig på huvudet och förklara att Farbror Garm76 varit med i bilcirkusen sedan Volvo Amazon och jiddrar djävlar inte hursomhelst.

Du snackar ju bara skit Ta din nedlåtande stil och dra till familjeliv.
Men bara för att; om det mot all förmodan är ett garantikrav så står det i text. Gör det enkelt för dig och visa den texten. Tills dess är du ett troll. Det spelar inte roll för fem öre för kraftöverföringen om framhjulen är mer slitna än bakhjulen. Speciellt inte på en modern bil.
Citera
2015-11-23, 21:53
Medlem
Ser att många avråder dig från att köpa ny bil. Här får du en som tycker att du SKA köpa en ny bil.

Den totala månadskostnaden blir ungefär det samma oavsett om du köper en begagnad bil för 100k eller en ny för 300k.

Den nya bilen kommer förlora ca 40k/år i värde, den gamla ca 20k/år. Den stora skillnaden är att den nya bilen inte kostar skatt, är billigare att försäkra, drar mindre bensin/diesel och du har inga obehagliga reparationskostnader att vänta dig. Summa summarum pratar vi inte så stora skillnader rent ekonomiskt på att åka ny och gammal bil.

Jag tjänar 35k/mån och jag kör idag en bil för 350k efter att i 15 år köpt bilar mellan 50-150k. Jag har bedömt detta vara mycket klokare. Du som tjänar 20-25k gör nog allt klokast i att köra en ny bil i klassen 150-250k.
Citera
2015-11-24, 06:40
Medlem
Wretch32s avatar
Det är så sjukt onödigt.
Jag har flera kompisar som tagit stora billån dom senaste åren bara för att få köra en "fräck bil" och som inte i närheten betalar av lånebeloppet.

Bilen kommer att sjunka som en sten i värde redan från dagen du köper/löser ut den.
Du kan LÄTT få en "fin" begagnad bil för ~80000kr utan att behöva skuldsätta dig för flera år framåt.

Låna istället till en bostad om du så måste låna.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in