2015-11-22, 14:33
Medlem
Hejsan. Det finns 2 olika internetsladdar. Den enda är delad där färgerna är olika på sladdarna inne i det här sladdhuvudet. Sen finns det ett annat namn kommer ej ihåg men då är den inte delad och det är samma färger på båda sladdhuvuderna. Vilken ska man använda från vägguttag och direkt till dator? Jag har stadsnät då så det blir direkt från dosan i väggen till datorn.
Citera
2015-11-22, 14:56
Medlem
"Internetsladd"

Jag skulle tro att du ska använda den med samma, men det är ju bara att testa så ser du vad som fungerar.
Citera
2015-11-22, 14:57
Medlem
Det ska väl inte spela någon roll? Om inte, ta det som fungerar
Citera
2015-11-22, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Krut
Hejsan. Det finns 2 olika internetsladdar. Den enda är delad där färgerna är olika på sladdarna inne i det här sladdhuvudet. Sen finns det ett annat namn kommer ej ihåg men då är den inte delad och det är samma färger på båda sladdhuvuderna. Vilken ska man använda från vägguttag och direkt till dator? Jag har stadsnät då så det blir direkt från dosan i väggen till datorn.

Om sladden är delad är det alltså två sladdar? Vad menar du?
Citera
2015-11-22, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bromoflow
Om sladden är delad är det alltså två sladdar? Vad menar du?

Du vet huvudet på internetsladden, huvudet som stoppas in i routern, datorn. Vänder man så ser man olika färger på sladdarna inuti. Om det är olika färger på båda huvuderna och inte samma då är den delad. Om det är samma då är den inte delad. Googla vet jag för jag kan inte så mycket om detta själv.
Citera
2015-11-22, 18:04
Medlem
mainfurers avatar
Antar Ts menar korsad eller rak sladd. Alternativt cat5 eller cat6.

Rak ska du helst ha
Citera
2015-11-22, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Antar Ts menar korsad eller rak sladd. Alternativt cat5 eller cat6.

Rak ska du helst ha

Tack. Rak är likadana färger på båda om jag minns rätt och korsad ej likadana färger?
Citera
2015-11-24, 07:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Krut
Tack. Rak är likadana färger på båda om jag minns rätt och korsad ej likadana färger?

Moderna enheter känner av om kabeln är korsad eller inte så båda går bra.
Citera
2015-11-24, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Moderna enheter känner av om kabeln är korsad eller inte så båda går bra.

Fast blir något högre ping vid t.ex. online gaming då va eftersom signalen är tvungen att "konverteras" ?
Citera
2015-11-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Fast blir något högre ping vid t.ex. online gaming då va eftersom signalen är tvungen att "konverteras" ?

Det undrar jag också.
Citera
2015-11-24, 18:13
Medlem
PeterNosters avatar
Nej. när konverteringen är gjord tar det ingen extra tid. Konverteringen görs vid inkopplingen.

Medium Dependent Interface, MDI.
https://en.wikipedia.org/wiki/Medium...dent_interface

Citat:
Newer routers, hubs and switches (including some 10/100, and all 1 gigabit or 10 gigabit devices in practice) use auto MDI-X for 10/100 Mbit connections to automatically switch to the proper configuration once a cable is connected.

Gigabit and faster Ethernet links over twisted pair cable use all four cable pairs for simultaneous transmission in both directions. For this reason, there are no dedicated transmit and receive pairs, and consequently, crossover cables are never required for 1000BASE-T communication.[8] The physical medium attachment sublayer (PMA) provides identification of each pair and usually continues to work even over cables where the pairs are unusually swapped or crossed.[9]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in