2015-11-22, 00:21
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AAgorander
Föreningen Liberala partiet har aldrig hetat Klassiskt Liberala partiet, utan endast Liberala partiet. Tillägget "Klassiskt" i partibeteckningen och valsedelsbeställningar finns endast för att "Liberala partiet" inte godtas av valmyndigheten/valprövningsnämnden.

I enlighet med vad vi meddelat i vår replik på DN http://www.dn.se/debatt/repliker/vi-...-fps-namnbyte/ så kommer vi att överklaga ett eventuellt försök att registrera endast "Liberalerna" som partibeteckning hos valmyndigheten. I detta överklagande kommer vi att hänvisa till de argument som användes av Fp när de skapade den praxis som innebär att "Liberala partiet" inte var godtagbart.

Det blir svårt att vinna detta, inte för att man har fel utan för storlekens skull. När KPMLr bytte namn till Kommunistiska Partiet så protesterade Sveriges Kommunistiska Parti, utan resultatet. Och som jag såg det hade SKP rätt där.
Citera
2015-11-22, 00:51
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Frågan har diskuterats i tråden "Namnbyte ska rädda Folkpartiet", men där utgick man från att det kan hända. Uppfattar jag det här rätt så betyder det att det kommer hända?

Ja, och så namnbytet i relation till det Liberala Partiet, något som inte framgår i rubriken dock.
Citera
2015-11-22, 00:54
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Är Folkpartiet ens liberala?
Citera
2015-11-22, 00:59
Medlem
Om namnvalet blitt Svenskt Folkeparti kunde det gett en del väljare som inte gitter läsa på så noga.
Kunde kanske på sikt ändrat även partiet som sådant.
Citera
2015-11-22, 03:45
Medlem
Lekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Är Folkpartiet ens liberala?

Nej
Citera
2015-11-22, 03:53
Medlem
GlennertOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Från och med imorgon kommer Jan Björklund (FP) att avsluta partistämman som ledare för Liberalerna (LIB). Imorgon är även sista chansen att bli folkpartist. På måndag blir det för sent.

Ett antal frågor uppstår:

Hur kommer namnbytet att påverka partiet?

Ingen som jag talat med om detta uppfattar partiet som ett klassiskt liberalt parti, utan snarare som ett auktoritärt parti. Det verkar som att Björklund och Co. kan ta 1984 konceptet till en helt ny nivå med namnbytet. Risken är stor att partiet smutsar ner synen på liberalism över lag.

Ett mer passande namn skulle nog vara Statsliberalerna, eller livsstilsliberalerna.

Hur som helst uppstår också ytterligare en fråga. Och det gäller Det Liberala Partiet. Det här partiet hette tidigare Det Klassiskt Liberala Partiet (KLP). Men idiotiskt nog så skrotade de K:et i partinamnet.

Det här lilla partiet som långsiktigt samlat på sig nya anhängare riskerar att förknippas ännu mer med det auktoritära partiet i Riksdagen. Liberalerna och Det Liberala Partiet blir svårt att skilja för väljarna. I synnerhet om de säger sig stå för samma sak, men ändå står för helt olika sorts politik.

Detta parti är, och förblir, de skenheliga hycklarnas parti. Det spelar ingen roll hur ofta eller hur mycket de än byter namn. It's still the same shit.
Citera
2015-11-22, 12:07
Medlem
Detta irriterar mig mer än vad det borde men jag verkligen äcklas av tanken att jag som liberal som aldrig kommer rösta på Liberalerna blir hopbuntad med detta genomvidriga parti. Om man nu säger "vi liberaler tycker..." så ger man automatiskt gratisreklam åt FP trots att man avskyr detta parti, säger man "jag är liberal..." så kommer folk tro att man gillar Majoren.

På klassiskt FP-manér så är det ju inte heller så att väljarna har övergett FP för att de inte tycker om deras politik utan för att liberala väljare som röstat på t.ex C eller M inte har vetat om att FP egentligen är superduperliberala och att hade FP bara hetat Liberalerna i förra valet och gått till val på samma politik så hade allt gått mycket bättre. Nåja, de lyckas säkert lura någon förvirrad stackare som gillar liberalism och som kommer tro att FP är liberala nu när de bytt namn.
Citera
2015-11-22, 12:07
Medlem
fuckedupseriously2s avatar
Tråden hör hemma i humor. Finns inget liberalt med detta skitparti. De borde kallas FF, Folkpartiet Fascisterna. Fattar inte heller varför de vill kalla sig liberaler men förmodligen vill man profilera sig på ett konstlat sett då de flesta partier förespråkar i stort sett samma sörja.
Citera
2015-11-22, 13:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Ett mer passande namn skulle nog vara Statsliberalerna, eller livsstilsliberalerna.

Efter Jan Björklunds komiska försvar i P1 i fredags av Bushs katastrofala krig i Irak lutar jag nog åt att "bombliberalerna" vore ett mer passande namn.
Citera
2015-11-22, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Efter Jan Björklunds komiska försvar i P1 i fredags av Bushs katastrofala krig i Irak lutar jag nog åt att "bombliberalerna" vore ett mer passande namn.
Batongliberalerna är väl ett allmänt vedertaget begrepp för FP?
Citera
2015-11-22, 14:19
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupseriously2
Tråden hör hemma i humor. Finns inget liberalt med detta skitparti. De borde kallas FF, Folkpartiet Fascisterna. Fattar inte heller varför de vill kalla sig liberaler men förmodligen vill man profilera sig på ett konstlat sett då de flesta partier förespråkar i stort sett samma sörja.

De kan inte heller heta något med "Folk" i sitt partinamn då de inte heller erkänner det svenska folkets existens. Granskning Sverige avslöjade detta i fjol.

https://www.youtube.com/watch?v=kjuNmI360rA

Så de tror inte på folkets existens och är inte heller liberaler i dess klassiska mening. Alltså är det lämpligaste namnet förmodligen bara just PARTIET.
Citera
2015-11-22, 15:35
Medlem
Hej liberaler! En icke adademikerfamilj- elller överklassfödd här. Så "liberal" kommer jag nog aldrig att bli, men röstar oftast på folkpartiet, som klassiskt (som jag inbillar mej) står för att en som jag har chansen till högskolestudier, vilket jag också fick, men ändå nåt slags borgerligt.

Eller "liberal" förresten, det var det jag reagerade på i denna tråd om det nya partiet som ni ondgör er över. Tänkte kolla, finns det en konsensus på vad liberalism är bland er liberalister? I så fall vad? Nozicks ASU? Nånting i stil med Atlas Shrugged? Eller vad? Ni skriver så kategoriskt att Liberalerna är absolut fel. Vad är då rätt? Mitt första stycke bygger på nån slags Nozickbild.

Om vi nu gissar att Nozick inte är helt fel - Är inte moderaterna hyfsat egentligen ert parti? Om vi kopplar bort senaste årens förvirring? Folkpartiet det socialliberala alternativet. Har det inte varit så? All "familjtillhörighet" skall ha sitt parti.
Sossarna lite vänsterrawls, folkpartiet lite högerrawls. Folkhemmets barn i lite olika smaker. Och så hade ni Borg/Reinfeldt. Vänsterpartiet och Marx åt de fattiga flummarna och Göran Hägglund för revolverkramarna. Och så de gröna överklassnäbbstövlarna. De "nyanlända" sorterar in sig där de passar. Nåt sånt? I så fall håller nag med om att moderaterna kanske skulle norpat liberalistanamnet.
Senast redigerad av Kokoluring 2015-11-22 kl. 15:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in