• 1
  • 2
2015-11-21, 10:40
Medlem
DanteAlighieris avatar
Sitter just nu och tittar på Stephan på glid som går på Vinterstudion i SVT 1. Det handlar om Stephan, med utländsk bakgrund, som ska gå från noll till att åka vasaloppet 2016.

Ungefär 3 minuter in i reportaget blickar han tillbaka på när han åkte skidor i skolan. Jag kommer inte ihåg exakt men tydligen var det byns rasist som skrattade och sa "ska du din turk åka skidor". Lite längre in i reportaget frågar Stephan varför längdskidor är en sådan segregerad sport och säger att det måste bli ändring på det.

Hur i hela helvetet kommer det sig att personer med utländsk bakgrund alltid måste lägga in såna här saker i sina reportage? Varför måste fler personer med utländsk bakgrund börja åka längdskidor? Har vi fler sporter där integrationen har misslyckats med att få in fler personer med utländsk bakgrund?

Jag ska också tillägga att detta hade kunnat bli ett riktigt bra program om man inte blandat in denna skiten.
Senast redigerad av DanteAlighieri 2015-11-21 kl. 10:44.
Citera
2015-11-21, 10:59
Medlem
Så vitt jag vet finns det ingett som hindrar dem från att åka skidor. De har inget som helst intresse helt enkelt. Eller så är de rädda för vitt regn. Skog och mark är också skrämmande.
Citera
2015-11-21, 11:08
Medlem
retepm.s avatar
Ja fan vad sannolikt det verkar. Det är väl en del av SVT:s hjärntvätt. Jag finner SVT både patetiskt och absurt. Jag avskyr att jag måste betala för skiten.
Citera
2015-11-21, 11:17
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Har vi fler sporter där integrationen har misslyckats med att få in fler personer med utländsk bakgrund?
Ishockey. Har varit en del reportage nu i höst att så lite ungdomar från förorten inte väljer att börja med ishockey. Kostar multum och lira hockey och de tar upp det. Men det spelar ingen roll. PK-Sverige skriker efter en hockey-Zlatan.
Citera
2015-11-21, 11:44
Medlem
Jeroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Ishockey. Har varit en del reportage nu i höst att så lite ungdomar från förorten inte väljer att börja med ishockey. Kostar multum och lira hockey och de tar upp det. Men det spelar ingen roll. PK-Sverige skriker efter en hockey-Zlatan.
Förstår inte problmet..alla har inte råd att göra allt..det är så det fungerar och bara äta upp.
Är du "flykting" skall du vara glad om du får mat och tak över huvudet..använd den fria skolan och gör dig en karriär..sluta gnälla på alla andra.
Citera
2015-11-21, 12:19
Medlem
Pluppiplupps avatar
Skit i att titta på vinterstudion och följ bara själva tävlingssändningarna istället. Det har jag alltid gjort och efter att ha läst detta så är jag glad att jag har undvikit skiten. Det är en sak att lyfta fram ett "blåbär" från Afrika eller så som tävlar i VM eller OS, men att hålla på med detta förbannade larv med araber och afrikaner i varenda sammanhang är för fan vidrigt. En muslim som julvärd och en turk som ska hejas fram till Vasaloppet, för att motbevisa alla rasistiska svenskar. SÅ JÄVLA TRÖTTSAMT!!!!!
Citera
2015-11-21, 12:27
Medlem
Borgarbohemens avatar
Det handlar ju inte om att fler med utländsk bakgrund ska åka skidor utan det handlar om att fler ska känna sig inkluderade. Att alla ska känna sig trygga med möjligheten att åka skidor.
Citera
2015-11-21, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badio

Fast är inte hockey en av de sporter som på elitnivå har mest deltagare med utomeuropeiskt påbrå. Visst fotboll är större, men du kan hitta betydligt mer mörkhyade spelare i ishockey än i ex. Handboll eller bandy.
Citera
2015-11-21, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbohemen
Det handlar ju inte om att fler med utländsk bakgrund ska åka skidor utan det handlar om att fler ska känna sig inkluderade. Att alla ska känna sig trygga med möjligheten att åka skidor.
Pretentiöst skitsnack. Dom flesta invandrare har inget som helst intresse av att åka skidor.
Citera
2015-11-21, 12:35
Medlem
Många invandrarungdomar är ju på glid så de bör ju ha bra förutsättningar för skidåkning kan man tycka.
Citera
2015-11-21, 12:42
Medlem
Borgarbohemens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkallDuGeFanI
Pretentiöst skitsnack. Dom flesta invandrare har inget som helst intresse av att åka skidor.
Uttrycker du dig så är det tydligt att du inte blivit utsatt för diskriminering inom skidsporten. I allmänhet är sporten ett område med väldigt hård jargong. Att vara en normbrytare är inte lätt.
Citera
2015-11-21, 12:52
Medlem
telefonforsaljarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retepm.
Ja fan vad sannolikt det verkar. Det är väl en del av SVT:s hjärntvätt. Jag finner SVT både patetiskt och absurt. Jag avskyr att jag måste betala för skiten.

Du måste inte betala licensen. Den dagen SVT/SR lever upp till sin påstådda neutralitet kommer jag göra en nyanmälan

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Avanmalan/

Till topic. Varför ska rasism läggas in i allt. Jag är också less. Nu är jag uppvuxen med skidor. Som mörkhyad var jag i stort sett ensam, mina föräldrar är ljushyade. Svenskar familjer är uppväxta med skidor. Min familj tog med mig ut på äventyr på helgerna. Ligger i traditionen. En familj födda utomlands har inte den traditionen. Skidor är inget föräldrarna är uppväxta med. Blir inget som förs över till barnen. Har inget med rasism att göra
Senast redigerad av telefonforsaljaren 2015-11-21 kl. 12:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in