• 1
  • 2
2015-11-21, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrpeasly
Jag tror spontan mutation på fosterstadiet rimligen är en mer statistiskt sannolik förklaringsmodell för icke-ärftlig alfa-thalassemi än förvärvad mutation på grund av DNA-skada förorsakad av mutagena agens som exv joniserande strålning eller annat, dels med tanke på din ålder och dels med tanke på att du inte verkar varit onormalt exponerad för sådant vad jag kan förstå.

Att du dessutom blivit diagnostiserad med neuroborrelios och me/cfs kommer ju som ny information för mig. De olika sjukdomarna behöver ju nödvändigtvis inte hänga samman med varandra, men det gör ju onekligen att diagnostiken blir svårare och mera komplex. Kan förstå att du känner dig förvirrad och osäker vad som är vad och huruvida det hänger ihop eller ej.

Okej, jag håller nog med dig där!
Funderar på om man bör göra dna-analys på resten av familjen? För det kan ju lika gärna varit någon av mina föräldrar som fått en spontan mutation från början, och sen fört det anlaget vidare till mig och ev mina syskon också?

Jo, riktigt förvirrande.. Och riktigt uppgiven blir man när man inte vet när eller om man ens kommer bli helt frisk.
Men något jag fått lära mig hittills, är att inte utesluta något när det gäller sjukdomar :P

Men på tal om mutationer... Min morbror är väldigt sjuk i lungcancer just nu. Jag är inte jätteinsatt, men vet att dom säger att hans cancer beror på "muterat dna" som troligtvis var genetiskt betingat? (Ja, jag vet pinsamt lite om cancer...) Har även några andra fall av cancer/cellförändringar nära i min släkt. Men till frågan, det är inget som kan hänga ihop med min mutation på något sätt?

Är jättetacksam för svar och åsikter, finns ingen i min närhet som ens vet vad talassemi är...
Citera
2015-11-21, 03:35
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruktkalas
Så... min tanke är, att om jag nu inte har ärvt den här mutationen, utan att den uppstått spontant (som min läkare tror), så är det väl detsamma som förvärvad talassemi?
Du har redan implicit fått svar på det här, men nej det är inte detsamma. I de här sammanhangen betyder förvärvad att mutationen har uppstått efter att du "blev till". Har mutationen uppstått i spermien/ägget eller tidigt fosterstadie så är den inte förvärvad utan konstitutionell (medfödd).

Citat:
Ursprungligen postat av fruktkalas
Funderar på om man bör göra dna-analys på resten av familjen? För det kan ju lika gärna varit någon av mina föräldrar som fått en spontan mutation från början, och sen fört det anlaget vidare till mig och ev mina syskon också?
Om man anser att sjukdomen är så pass allvarlig att man vill göra en genetisk utredning av familjen så kan man göra det. I första hand skulle man då leta efter samma mutation hos dina föräldrar, har inte de mutationen så kan inte dina syskon ha ärvt den från dem. Skulle det visa sig att någon av dem bär på mutationen så skulle man då i nästa steg utreda den förälderns syskon samt dina syskon.

Citat:
Men på tal om mutationer... Min morbror är väldigt sjuk i lungcancer just nu. Jag är inte jätteinsatt, men vet att dom säger att hans cancer beror på "muterat dna" som troligtvis var genetiskt betingat? (Ja, jag vet pinsamt lite om cancer...) Har även några andra fall av cancer/cellförändringar nära i min släkt. Men till frågan, det är inget som kan hänga ihop med min mutation på något sätt?
Lite svårt att veta vad du faktiskt menar med "genetiskt betingat" "muterat DNA", men jag gissar att du menar att han har ärftliga anlag för (ökad risk för) cancer. Utan att vara särskilt insatt så skulle jag inte tro att din mutation har någon koppling, känns spontant inte som att hemoglobingenerna (som HBA1) skulle vara onkogener.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in