2015-11-19, 09:52
Medlem
00marcus00s avatar
Jag hade tänkt att starta ett skjortföretag och jag vill göra skjortor som är producerade i Sverige. Finns det duktiga skräddare i Sverige som kan göra en beställning på 200 skjortor enligt en design som jag har jobbat på?
Citera
2015-11-19, 09:58
Medlem
Du har bättre skräddare utomlands dessutom är det billigare. Dock så finns det tull moms och annat du behöver tänka på, är själv i startgroparna på att börja köra något liknande, vad säger du ska vi dra tillsammans till Istanbul? Mvh
Citera
2015-11-19, 10:32
Medlem
00marcus00s avatar
Vi är sugna på att ta oss in i ett premiumsegment och vi tror det finns efterfrågan i svensktillverkade produkter! Vet du om det finns någon man kan vända sig till?
Citera
2015-11-19, 11:07
Medlem
Har försökt letat runt lite och tror att utbudet är nog minimalt. Jag tror dock att du har en mycket bra chans om du kontaktar folk som håller på och utbildar sig inom skrädderi och design så kan du stå för materialet samtidigt som de kör UF företagande.

Detta hade faktiskt vart optimalt med tanke på att det blir en väldigt personlig process och du kan lyckas skapa en personlig produkt, där flera människor är inblandade. En sådan produkt stiger bara och tappar inte sitt värde. Mvh
Citera
2015-11-19, 11:28
Medlem
00marcus00s avatar
Tack för svaret, ska kolla runt lite och se om jag kan hitta någon som är insatt!
Citera
2015-11-20, 19:02
Leta reda på svenska märken och kontakta dem, säg att du jobbar med gymnasiearbete eller något så kan du kanske få ur något. Annars får du kanske söka fram städer i landet som håller på med textil. Exempelvis Borås som har någon textil utbildning tror jag. Beror på vilken kvalité du vill ha på skjortorna och hålla dig i landet.

När jag själv hade tankar på att starta ett klädmärke skickade jag runt mina tankar och fick endast svar av svenska "New Black" som är i framkant i branschen, fick reda på ett å annat där och de var mycket trevliga.

Så försök nå ut och gör research. En sista utväg kanske du får ta dig till skräddare och fråga vad dem tar för en större beställning, fråga runt till olika.

Vilken del av svea rör det sig om förresten? Som ni har er bas
Citera
2015-11-26, 20:54
Medlem
Såg att det var ett tag sen du frågade, men ifall du fortfarande undrar så kommer lite svar här..

Skräddare = 1 person syr upp plagg styckvis. Vid serieproduktion (konfektion på bransch-språk) använder man sig av fabrik. På så vis får man en mer kostnadseffektiv och tidseffektiv produktion med jämn kvalitet.

I Sverige finns bara ett fåtal sömnadsfabriker kvar, och så vitt jag vet håller ingen en sådan standard att de med bra resultat kan sy skjortor av högre kvalitet, dessutom är priset för att sy i Sverige FRUKTANSVÄRT högt. Mig veterligen så är Eton det enda företaget som syr skjortor i Sverige i dagsläget. De har egen fabrik på sitt kontor utanför Borås där deras DNA-serie sys.

Att låta elever sy skjortor skulle inte heller ge dig bra resultat, för att sy kvalitetsskjortor krävs en maskinpark för ca 500000 kr, inget någon elev har. Dessutom saknar de erfarenheten, upplärningstiden på varje delmoment för en konfektionssömmerska är ca 3 månader heltidssömnad.

Det bästa du kan göra är att ta kontakt med en fabrik, jag rekommenderar Europa. Turkiet har många bra skjortfabriker, men för avståndets skull så ska du titta på baltländerna, vet flertalet exklusiva skjorttillverkare som producerar i Litauen tex.

Eftersom jag gissar att du inte kan göra mönster själv måste du också välja en fabrik som kan konstruera, alternativt hitta någon i Sverige som kan göra ett mönster åt dig efter din design.

Mycket att tänka på alltså
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in