Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-18, 15:22
  #1
Medlem
Hej!

Håller på att lära mig lite bash scripting i Linux.

Min tanke är att när jag sätter in ett USB-minne i datorn skall den då kopiera alla filerna från den till en katalog på datorn tex /home/stormcrow/tmp

Det fungerar om jag skriver
sudo cp -r /media/Kingston/ /home/stormcrow/tmp

Men detta fungerar endast då samma USB-minne sätts i , hur gör jag om jag vill att det skall fungera för alla USB-minnen ?
Citera
2015-12-17, 21:52
  #2
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stormcrow
Hej!

Håller på att lära mig lite bash scripting i Linux.

Min tanke är att när jag sätter in ett USB-minne i datorn skall den då kopiera alla filerna från den till en katalog på datorn tex /home/stormcrow/tmp

Det fungerar om jag skriver
sudo cp -r /media/Kingston/ /home/stormcrow/tmp

Men detta fungerar endast då samma USB-minne sätts i , hur gör jag om jag vill att det skall fungera för alla USB-minnen ?

Det är förmodligen så att du får olika mount-points beroende på vilken usb-sticka du trycker i.
Vad jag menar är att om du trycker i någon annan usb-sticka så kanske din mount-point inte är /media/Kingston

Förmodligen är detta ditt problem.
Antingen får du förbättra ditt skript så den kontrollerar vilken mount-point du får när du trycker i en usb-sticka eller kopiera allt under /media, men då kanske det kommer med annat skit som du inte önskar?
Citera
2015-12-17, 21:54
  #3
Moderator
vhes avatar
Lite sent, men hur man fiskar efter USB-enheter i Linux besvaras nog bättre i...

Övriga språk --> Programvara - Övriga operativsystem
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback