2015-11-18, 10:03
Medlem
Soterns avatar
Varför har inte alla underljudsflygplan även en spetsig nos? Det måste väl vara en fördel i alla fartområden med så lågt luftmotstånd som möjligt?
Citera
2015-11-18, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Varför har inte alla underljudsflygplan även en spetsig nos? Det måste väl vara en fördel i alla fartområden med så lågt luftmotstånd som möjligt?

Den rundade nos som många trafikflygplan har är för att radarantennen sitter bakom nosen, det ger bra bild ifrån radarn. Vid underljudshastighet så behövs inte en spetsig nos, det skulle inte ge så mycket skillnad.

Trafikflygplan flyger på så hög höjd att luftmotståndet där är mycket lägre än vid markytan pga att luften är så tunn, Och för att motorerna ska få tillräckligt med luft så har de en sk axialkompressor som komprimerar den luft som skickas in i motorns brännkammare, därmed får motorn extra dragkraft.

Spetsig nos hos snabba stridsflygplan är värdefull eftersom dessa ska kunna flyga riktigt fort på alla höjder. Den är speciellt konstruerad för att radarn inuti ska kunna ge bra bild. Längst fram på nosen finns bla olika sensorer, ofta ett sk pitot-rör som mäter planets hastighet mm.
Citera
2015-11-18, 11:04
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Den rundade nos som många trafikflygplan har är för att radarantennen sitter bakom nosen, det ger bra bild ifrån radarn. Vid underljudshastighet så behövs inte en spetsig nos, det skulle inte ge så mycket skillnad.

Trafikflygplan flyger på så hög höjd att luftmotståndet där är mycket lägre än vid markytan pga att luften är så tunn, Och för att motorerna ska få tillräckligt med luft så har de en sk axialkompressor som komprimerar den luft som skickas in i motorns brännkammare, därmed får motorn extra dragkraft.

Spetsig nos hos snabba stridsflygplan är värdefull eftersom dessa ska kunna flyga riktigt fort på alla höjder. Den är speciellt konstruerad för att radarn inuti ska kunna ge bra bild. Längst fram på nosen finns bla olika sensorer, ofta ett sk pitot-rör som mäter planets hastighet mm.

Tackar ödmjukast för ett utförligt svar.
Citera
2015-11-20, 08:11
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

Se "air resistance" (drag):

Glossary: Se "Air Resistance"

Lite överraskande kanske…

mvh/Bo
Citera
2015-11-21, 16:14
Medlem
Jag håller inte med om orsakerna till de olika formerna. Rundad parbolisk form ger minsta luftmotstånd i underljudsfart.

Bägge formerna är för minsta luftmotstånd, men optimal form ändras som mycket annat vid överljuds fart.

http://www.aerospaceweb.org/question/aerodynamics/q0151.shtml

"For example, the ideal nose shape for vehicles that fly at subsonic speeds, defined as less than the speed of sound, is more rounded. That is why commercial aircraft like the Boeing 777 usually have rounded noses called parabolic nose shapes. "

"The ideal nose of a high speed, supersonic fighter like the F-15 Eagle, on the other hand, is a more pointed shape like a cone."
Citera
2015-11-22, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lvedin
Jag håller inte med om orsakerna till de olika formerna. Rundad parbolisk form ger minsta luftmotstånd i underljudsfart.

Bägge formerna är för minsta luftmotstånd, men optimal form ändras som mycket annat vid överljuds fart.
http://www.aerospaceweb.org/question/aerodynamics/q0151.shtml ...

Det var minsann en bra artikel tycker jag, ja jag vill minnas att jag läst om detta för länge sedan,

Tex den kända 9 mm parabellum-ammunitionen har en parabelform, mycket pga att den ska ha bra prestanda, mestadels så laddas den väl med lite krut så den är precis under ljudhastigheten, om jag inte minns fel.

Bla så tror jag att en regelrätt rak kon är sämre på att avleda chockvågen vid överljudshastighet än den nämnda ogival-formen, och den raka konen kan i vissa fall börja skaka/darra vid överljudsfart, minns inte varför dock.

Kanske man kan tänka sig att ljudvallen/chockvågen klänger sig fast vid konytan och får den att skaka ?

Äh det var så länge sedan jag läste om sådant här, så för mig är det inaktuellt nu för tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in