Citat:
Ursprungligen postat av
Volvo242DL
Tack för info vedhuggare mycket intressant. Nu är jag bara vanlig svensk knegare utan referenser men jag kände direkt i ryggraden att det här är en riktigt stor grej och alla som läst vet att inte bara erfarenheten, självupplevd eller andras, inte är allenarådande bara därför det är västvärldens stora grej utan förnuftskunskapen spelar också en viktig roll och kan förklara både det ena och det andra. Gud har gett oss förnuftet tackar för det.
Kanske Guds vilja också har en del i den här explosionen i den här mycket viktiga vapendepån vars förstörelse med så gott som endast materiella skador kan leda till folkets lidanden Donbass minskar då Ukraina nu saknar resurser för att likt tidigare omfattning beskjuta områdena med raket- och artillerivapen. Tror du inte det?
Ukraina hade vid Sovjets slut en krigsmakt, som nog bara stod tillbaka för Rysslands och USA:s, säger någon. Sedan dess har landet monterats ned på flera fronter, inklusive den militära förmågan. Det fanns flera tusen militärindustriella företag med många anställda och nu är kanske bara 100-200 kvar. Det var tur att kärnvapnen avlägsnades, det vet vi nu.
Gammal ammunition sparades och lagrades på ett farligt sätt. Soldat-undervisningen for illa och det såg vi när UAF sköt ned ett civilt flygplan för flera år sedan (före MH17-katastrofen).
Ukraina har startat kanske sju mobiliseringar sedan inbördeskriget började och det går inte så bra. En amerikan sade att han förfärades av de ukrainska soldaternas okunnighet. De kunde hitta farliga föremål och förvara dem i fickan. Försvars- budgeten är nu uppe i fem procent av BNP, vilket handikappar absolut nödvändiga infrastruktur-satsningar.
Jag tror också att katastrofen lindrar folkets lidanden i Donbass och anar Guds försyn. Du har alldeles rätt, jag har haft kontakt med folk på golvet och de kunde se genom väggar. Jag såg dem få rätt.
Det som oroar är de många lösa trådarna. Vad förvarades i förrådet? Varför exploderade det när det skulle inspekteras? Hur kunde det läggas i ett bebyggt område? Stämmer det att NATO redan var på plats? Är det därför inte mycket sägs om saken i väst? Annars hade man kunnat vänta att VP själv, han som styr tidvattnet och mycket mer, skulle anklagas på bred front.