Citat:
Ursprungligen postat av
stevenstills
Enligt Moscow Times som refererar till RIA Novosti har sagespersonen för Putin och Kreml Dimitri Peskov sagt att Ryssland är "in favor of returning Donbass to Ukraine". På villkor visserligen men ändå. Det är väl så det går till: man sår frön och så vänjer folk sig vid tanken. Donbassprojektet är dyrt och ger dålig internationell good-will + sanktioner som känns. Så......
http://www.themoscowtimes.com/news/article/kremlin-says-russia-in-favour-of-returning-donbass-to-ukraine/570568.html
Tack för länken, men det har Moskva sagt länge. Minsk2 syftar till en återförening med Ukraina. Ryssland har väntat på en lösning sedan sommaren 2014, men Kiev förhalar Minsk. Kiev har förbundit sig att ändra konstitutionen, men ingenting händer. Ryssland vill ha problemet löst så fort som möjligt, men starka krafter, inte bara i Kiev, kämpar emot. Då kan Ryssland skyllas för eländet och det är mums-mums för vissa.
Jag anser att Ukraina och väst som vanligt handlar kontraproduktivt. Moskva kan inte alltid kontrollera Donbass och där höjs röster för att återta Ukraina-ockuperade områden i Donbass. Ja, en höjdare vill ansluta ännu mer av Ukraina och marschera mot Kiev. Moskva har några gånger fått lirka för att lugna NAF. Så var det när NAF var på väg att återta Mariupol sommaren 2014. Jag antar att vi fick Minsk2 när Hollande och Merkel förstod att NAF var på väg att jaga den ukrainska armén ned i Svarta Havet under Debaltsevo-krisen 2015. Bitterheten är stor i Donbass och jag är inte säker på att Moskva har full kontroll. Det är också så att det finns gränser för VP:s tålamod, det vet jag helt säkert med tanke på historien. Om väst och Ukraina fortsätter att konstra, så kan det smälla. Om Ukraina och väst bränner flera broar, vad har Ryssland att förlora på att bränna en till? Jag vill inte att det ska hända, jag bara säger att det kan hända. Signaler från NATO tyder på att det finns generaler, som också förstår det. Pentagon har intresse av ett ryskt hot för att säkra sin budget, men där finns också kunnigt folk, som förstår vart vi är på väg i värsta fall. Det är knäpptyst från försvarsstaben, men även vi har duktiga analytiker. De förstår Kalibr, Iskander, S-400 och allt vad det heter. Vi får ingen ro i Europa förrän Ukraina-krisen är löst, så det är bara att knäppa händerna.