2015-11-17, 23:03
Medlem
habilgerbils avatar
Min dotter älskar ett program på Barnkanalen som heter Labyrint där en tossig diktator till uppfinnare bygger robotar som barnlag får tävla mot i olika utmaningar. Allt är täckt i grönt slajm, robotarna skjuter slime, man ska ta sig över hinderbanor med slajm etc och Daidalos, uppfinnaren, har en stor skål med godis bestående av slajmbollar som han trycker i sig. Varje gång han ses äta slajmbollar säger min dotter att hon blir sugen på slajmbollar, att hon undrar hur de smakar etc.

Jag har letat och letat efter recept på slajm/slime av olika slag och hittat många recept på just slajm, alltså att kladda med/bada i, men inte att äta (basen verkar vara potatismjöl, vatten och karamellfärg och det skulle man förvisso kunna smaksätta men med vad/hur så det blir gott?) och framförallt inte i bollform som dessa. Jag undrar om någon har nån idé om hur man gör dem. Det skulle bli en höjdarlördag om jag kunde överraska med slajmbollar som lördagsgodis!
Citera
2015-11-17, 23:34
Medlem
JulietsBleedings avatar
Jag hade samma situation med vårat barn.

Jag tyckte jag var hemskt listig och köpte gröna marmeladkulor. Sköljde bort sockret så de blev
blöta och ljusgröna.
Var hjälte hela veckan!
Citera
2015-11-17, 23:47
Medlem
habilgerbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulietsBleeding
Jag hade samma situation med vårat barn.

Jag tyckte jag var hemskt listig och köpte gröna marmeladkulor. Sköljde bort sockret så de blev
blöta och ljusgröna.
Var hjälte hela veckan!

Smart! Jag har sett det där vidriga marmeladgodiset och tänkt att det är ju precis nåt åt det hållet det ska vara minus sockret, det ska ju hålla formen liksom. Minns du var du köpte dem? Vet att sånt marmeladgodis finns för utförsäljning ibland på typ Netto men det har jag för mig är i olika färger och former, finns kanske en klockrenare variant.

Var de populärast nysköljda och blöta eller höll de måttet även när de torkat och bara var klibbiga? Har två håriga katter här hemma, lär bli hårbollar av skiten på fem sekunder...
Citera
2015-11-18, 00:00
Medlem
JulietsBleedings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habilgerbil
Smart! Jag har sett det där vidriga marmeladgodiset och tänkt att det är ju precis nåt åt det hållet det ska vara minus sockret, det ska ju hålla formen liksom. Minns du var du köpte dem? Vet att sånt marmeladgodis finns för utförsäljning ibland på typ Netto men det har jag för mig är i olika färger och former, finns kanske en klockrenare variant.

Var de populärast nysköljda och blöta eller höll de måttet även när de torkat och bara var klibbiga? Har två håriga katter här hemma, lär bli hårbollar av skiten på fem sekunder...

Det var Fazers gröna tror jag. De finns nästan överallt nu till jul.

Jag hade dem i en burk med lock,så de var fuktiga hela tiden.

FRUKTANSVÄRT kladdiga...även vi har 2 kattor så de kulor som var utanför burken var
uräckliga
Men det var värt det! Hennes ögon när jag presenterade burken. Hon skröt i flera dagar om
att hennes mamma minsann kunde göra slimebollar.

Som godis;
Ganska kletig historia, men de representerar ju Labyrint och hon älskade det!

( Jag är inte ens säker på att hon åt alla, men som hon beundrade dem.)
Citera
2015-11-18, 11:57
Medlem
habilgerbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulietsBleeding
Det var Fazers gröna tror jag. De finns nästan överallt nu till jul.

Jag hade dem i en burk med lock,så de var fuktiga hela tiden.

FRUKTANSVÄRT kladdiga...även vi har 2 kattor så de kulor som var utanför burken var
uräckliga
Men det var värt det! Hennes ögon när jag presenterade burken. Hon skröt i flera dagar om
att hennes mamma minsann kunde göra slimebollar.

Som godis;
Ganska kletig historia, men de representerar ju Labyrint och hon älskade det!

( Jag är inte ens säker på att hon åt alla, men som hon beundrade dem.)

Haha, tack som fan för tipset. Jag har också fixat karamellfärg och potatismjöl så att hon ska få ta ett riktigt slajmbad men godiset var ett mysterium för mig. Ska ut på jakt efter slajmbollar i veckan!

Tror inte hon kommer mer än smaka på dem, hon är överlag inte mycket av en godisgris utan vårt lördagsgodis höjdpunkt är att jag gör en skattkarta så hon får leta efter godiset varje lördag, men det är sällan hon faktiskt äter mycket av det. Hon är mer för chips, gärna OLW:s hjärt- eller stjärnchips.
Citera
2015-11-19, 14:28
Moderator
evilhoneys avatar
Kolla tapiokakulor, samma som man har i "bubbletea". Det är förmodligen nyttigare än marmeladkulor.
Citera
2015-11-24, 16:05
Medlem
habilgerbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Kolla tapiokakulor, samma som man har i "bubbletea". Det är förmodligen nyttigare än marmeladkulor.

För sent, nu har jag redan inhandlat marmeladkulor. Billigt var det då inte, en ask Fazers gröna kulor gick på 59 spänn! Men jag kommer inte skölja sockret av alla och presentera utan bara ett par stycken för att visa att mamma minsann kan och för att hon ska få se hur de känns och smakar. Sparar resten lufttätt nånstans till nästa gång jag vill imponera på henne. Nyttigt eller ej spelar mindre roll med min dotter då hon absolut inte är en gottegris när det kommer till godis, speciellt inte den sorten. Förmodligen kommer hon knappt våga smaka och gör hon det kommer hon inte tycka det är gott utan be om en pepparkaka eller att vi ska poppa popcorn istället Men tack för tipset!
Citera
2015-11-25, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habilgerbil
För sent, nu har jag redan inhandlat marmeladkulor. Billigt var det då inte, en ask Fazers gröna kulor gick på 59 spänn! Men jag kommer inte skölja sockret av alla och presentera utan bara ett par stycken för att visa att mamma minsann kan och för att hon ska få se hur de känns och smakar. Sparar resten lufttätt nånstans till nästa gång jag vill imponera på henne. Nyttigt eller ej spelar mindre roll med min dotter då hon absolut inte är en gottegris när det kommer till godis, speciellt inte den sorten. Förmodligen kommer hon knappt våga smaka och gör hon det kommer hon inte tycka det är gott utan be om en pepparkaka eller att vi ska poppa popcorn istället Men tack för tipset!

googla marmeladgodis, inte svårt att göra

din dotter är absolut ingen gottegris, hon vill bara ha pepparkakor och popcorn

jojo, hon har dig under tummen, den saken är klar
Citera
2015-11-25, 23:00
Medlem
habilgerbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
googla marmeladgodis, inte svårt att göra

din dotter är absolut ingen gottegris, hon vill bara ha pepparkakor och popcorn

jojo, hon har dig under tummen, den saken är klar

Säkert kul att göra också men eftersom det är så jävla äckligt skulle man ju inte äta upp det och att skaffa grejer och stöka ner och skapa disk för att göra en enstaka äcklig marmeladkula när alternativet att skölja sockret av en färdig finns känns lite som pärlor för svin. Då gör jag hellre nåt roligt och gott i köket istället.

När det kommer till godis sa jag faktiskt Menade att hon föredrar ett par pepparkakor, popcorn eller chips till helgmyset än lösgodis. Det är en smaksak men att alla ungar gillar nån sorts gott och att man unnar dem precis som sig själv nåt till helgen (och skjut mig i munnen nu för det har hänt att vi tagit en pepparkaka eller glasspinne mitt i veckan också) är väl inget som antyder att man som förälder är mer whipped än någon annan. Torrboll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in