• 1
  • 2
2015-11-18, 10:01
Medlem
Någon mer som läst utomlands?
Citera
2015-11-18, 10:21
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yanki
Skippar gärna säga namnet men det var i Rumänien.
Ja Polen har jag också hört gott om. Samma här, 6 år. Men inte det jag tänkte på, utan du måste verkligen kolla så skolan är godkänd för att få jobba direkt efter examen i Sverige. Eller om det krävs inträdesprov sen efter examen i Sverige, eller om utb kanske inte ens är godkänd att utföra här. Fördelen med många utb inom medicin utomlands är att de snabbt i alla fall där jag gick, undervisar praktiskt. Under första terminen började vi obducera lik. Det tror jag inte man gör förens år 4 i Sverige. En ENORM skillnad, som förstås är jättebra då det sällan ser ut exakt som i läroboken. Men det betyder också att det är ett högt tempo. Annat språk. Klart jag är hyfsad på engelska, men medicinska avancerade termer på engelska tycker jag är svårt. Och så var det rätt mycket latin på det.

Jag vill verkligen inte avskräcka dig från att studera medicin utomlands, absolut inte min mening. Tycker du ska gå på det du känner för, vantrivs du är det bara att avsluta och boka en hemresa. Den enda nackdelen jag kom hem med var lite ökat CSN lån och ingen plan b gällande jobb eller utb i Sverige just då. Men jag ångrar aldrig någonsin att jag åkte. Lärt mig otroligt mycket och blivit så tacksam över hur vänliga, förstående och pedagogiska svenska lärare många gånger är, jämfört med just det jag fått uppleva där. Som sagt säger inte att det fungerar såhär generellt, och säger inget alls om Polen. Men det är inte en liten lätt resa som bara är skoj, det krävs ett stort intresse och engagemang etc. Vi skulle ha praktik då det var kortare tillfällen i Rumänien också och gick därför vid sida om rumänska i undervisning. Många äldre som ofta är den större delen som ligger på sjukhus kan ingen engelska och läkarna pratar förstås deras hemspråk med varann. Så det är en hyfsad utmaning!

Mvh

Vi hade dissektioner på humana preparat T2, obduktioner hade vi T4. Sedan har vi haft vissa praktiska moment under alla terminer (venprovtagning, gynpalpation (inte på varandra) osv). De riktiga kliniska terminerna börjar T7, men på vissa lärosäten börjar de redan T5. Detta i Sverige alltså.
Citera
2015-12-23, 12:54
Medlem
Hej jag läser medicin i Polen, jag ville också bara läsa utomlands, tycker att man liksom slår två flugor i en smäll. Förutom en läkarexamen får man inträde i en ny kultur, man lär sig ett språk (lite i alla fall) lär känna enormt mycket intressanta människor.
Studierna är hårda men det är värt det. Jag gjorde en pre-med kurs innan jag sökte, det var otroligt bra och hjälpte mig jättemycket. Man kommer in helt garanterat och dom hjälpte med ansökning och följde upp hela första året. Kontakta mig gärna om du vill ha mer info.
Kursen kan du i alla fall hitta här: http://sv.medicaldoctor-studies.com/Pages/Show/4
Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in