2015-11-17, 11:25
Medlem
Har en roburst stationär dator hemma, men vill införskaffa en 13-14 tummare att ha med mig till skolan för ordbehandling samt programmering. De invarianta kraven är att den ska vara knäpptyst, ha schysst batteritid, ingen touchskärm och klara av program som matlab (behöver inte vara någonting supersnabbt men det ska endast gå relativt smärtfritt). Sekundära krav är SSD och god skärm.

Jag kommer alltså inte att spela någonting på den och det mest krävande blir matlab/comsol/mathematica/eclipse, där den inte behöver topprestera.

Min budget är till och med 14k, men helst runt 12k.
Citera
2015-11-17, 12:54
Medlem
Tripportreats avatar
Den här skulle jag kört på:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/TOSKIRA10Q/toshiba-kira-10q-13-3-barbar-dator-silver

Den kommer utan problem att täcka dina krav, det kommer alla datorer i din budget göra. Anledningen till att jag valde denna är för följande:

Bra skärm
Riktigt bra batteritid
Ssd

//Tripportreat
Citera
2015-11-17, 13:59
Medlem
Tripportreats avatar
Dustin har en del vettiga laptops i din budget, som denna:

https://www.dustinhome.se/product/5010885886/envy-13

Enligt HP ska den ha en batteritid på upp till 10 timmar. Bra skärm, riktigt tunn, riktigt bra prestanda och dessutom en dubbelt så stor ssd mot den första jag tipsade om.
Senast redigerad av Tripportreat 2015-11-17 kl. 14:16.
Citera
2015-11-17, 18:29
Medlem
Hur vet jag om de är knäpptysta? Kommer jag kunna sitta i ett "tyst rum" i biblioteket utan att störa andra?
Citera
2015-11-17, 18:32
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neirys
Hur vet jag om de är knäpptysta? Kommer jag kunna sitta i ett "tyst rum" i biblioteket utan att störa andra?
Det märker du rätt snart?

Bara att lämna tillbaka skiten om den väsnas?

Annars är det alltid bra att kolla upp olika modeller på nätet, sök på You Tube och Google. Om många menar att den låter mycket så kanske man ska undvika den.
Citera
2015-11-17, 19:37
Medlem
Tripportreats avatar
Macbook air är knäpptyst, jag vet dock inte huruvida väl matlab rullar på den.

Dustin har bra utbud av macbooks.

//Tripportreat
Citera
2015-11-17, 21:16
Medlem
Dagens datorer låter inte mycket om du inte gör något krävande på den. Vissa kan t.om. stänga av fläkten om temperaturen tillåter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in