Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-11-06, 14:22
Medlem
JustMes avatar
Jag förstår inte riktigt varför ni klagar. Huset/lägenheten är ju inte såld förräns kontraktet är påskrivet. Om det vore NI som skulle sälja ert hus tror jag att ni verkligen inte skulle ha något emot både en och tio extra visningar för att få ut en extra 2-300' .
Citera
2005-11-06, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalleKalle
Jag tycker alla mäklare piminner lite om Joakim von Anka med
$-tecken i ögonen.
Dom skiter väll både i köparen o säljaren bara dom kan trissa
upp priset lite.
Tycker det känns lite oseriöst när man ser ett hus till salu för 5 millar
bara för att det ligger på ett för mäklarens tycke "attraktivt" område.
Bara för att sedan se huset 6månader senare fortfarande osålt för 2 millar.

Nu är jag ju iofs inte särskillt objektiv med tanke på mitt karriärsval men mitt mål är att göra processen så smärtfri som möjligt för alla parter. Jag skiter fullständigt i om objektet säljs för 1miljon eller 1,1miljon, huvudsaken är köpekontraktet blir påskrivet och alla är nöjda. Jag kan lova dig att de flesta mäklare tänker ungefär likadant. Givetvis skulle jag aldrig råda en säljare att gå med på skambud bara för att jag vill slutföra affären. Det är inte lätt att hålla alla spekulanter nöjda med tanke på att det är oftast 10-50stycken som vid varje mäkleri ej får köpa och oftast är dessa ej så glada. Vid många tillfällen har säljare sagt att de är nöjda om priset X nås sedan när budgivningen är avklarade och X+100000kr är uppnått så vill de ha fler visningar p.g.a. att de fått höra att grannen sålt sitt hus för så mycket. Det mäklaren tjänar mest på är om processen flyter på så smidigt som möjligt.

Lockpriser är jag helt emot och jag är skeptisk till om det funkar så bra ändå. Vad som händer är att man får dit spekulanter som har kollat in objektet med en viss budget som i slutändan aldrig kommer att tillföra budgivningen något. Vem tjänar något på det? Är folk så dumma att de verkligen köper saker som de ej har råd med bara för att budet har trissats upp?
Citera
2005-11-06, 21:09
Medlem
flygers avatar
Jag tycker det verkar som att mäklaren skött affären lite dåligt.
Det du skulle kunna göra är ju att hänga med på budgivningen så länge bara för att jäklas med den andra köparen så att han köper för dyrt. Om du vinner så hoppar du av och skyller på banken eller något. Förvisso ingen bra idé om du senare ska kolla på en lägenhet med samma mäklare.

Jag blir alltid misstänksam när det kommer in en spekulant i sista minuten och börjar buda. Då känns det alltid som att det är en kompis till säljaren som försöker få upp priset.

Men sedan är det så att säljaren alltid har rätt att välja till vem han vill sälja. När jag sålde min lägenhet så ångrar jag att jag inte valde att sälja till den som lade näst högsta budet, eftersom det förmodligen hade lönat sig.
Gör aldrig affärer med idioter helt enkelt.

Angående lockpriser så har jag varit med om det flera gånger och har skriftligen anmält mäklaren till FMN i två fall. Jag har dock inte hört något mer från FMN men jag hoppas att det kommer svida för de mäklarna.
Vid båda fallen lade jag bud över utgångspriserna men ändå ville inte säljarna sälja.
Citera
2005-11-07, 22:29
Medlem
Det var då en jävla dubbelmoral o gnällande i den här tråden. Är man inte beredd att pröjsa mest, utan tror att folk ska hålla på med nån form av biståndsverksamhet så får man ta o tänka om.

ETT sätt är att lägga ett tidsbegränsat bud, vilket måste framföras av mäklaren och som kan sätta en säljare i gungning. Men man kan ALDRIG räkna hem något förren man har det på PAPPER.

Men det är juh klart, det är juh den där dumma mäklaren som gör att jag får köpa för dyrt och sälja för billigt... SUCK.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in