2016-02-23, 00:09
Medlem
Pansarveckets avatar
Hon spelar upp en våldtäkt alldeles själv och är nu traumatiserad. Lite Odell-varning här.
Citera
2016-02-23, 00:36
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Hon spelar upp en våldtäkt alldeles själv och är nu traumatiserad. Lite Odell-varning här.

Snälla, läs vad det handlar om istället för att göra upp historian i ditt egna huvud.
Citera
2016-02-23, 00:41
Medlem
Jodi4Lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
I en teaterpjäs i Finlands nationalteater blev skådespelerskan våldtagen föreställning efter föreställning. Enligt alla andra är en våldtäkt på en scen bara en lek, men enligt Anna Paavilainen är det inte så:

Nu protesterar Paavilainen mot teatervåldtäkter med teaterpjäsen Play Rape, en monologisk essä där hon behandlar till exempel våldtäkter i teaterhögskolans övningar och våldtäkten utfört av en charmig adelsman på en ung kvinna i ett epokdrama.

Anna Paavilainen vill att våldtäkter på scen stoppas, och pjäsen hyllas av Helsingin Sanomat, Hufvudstadsbladet och andra finska tidningar som bland annat befriande för den kvinnliga publiken, som tidigare har varit tvungen att vittna våldtäkter på scen utan att kunna säga sitt, våldtäkter som tränger sig in i offentligheten, begränsar tankens frihet och indoktrinerar i försiktighet, men nu kommer det en replik mot våldtäkter.

En essäisk monolog om våldtäkter på teaterscenen låter väldigt intressant och naturligtvis skall jag gå och se på den, men eljest gapar jag bara och önskar att käken inte fastnar i öppet läge. Jag har aldrig tänkt att våldtäkter i teater skulle kunna vara ett problem och kan inte alls yttra mig om saken.

Artikeln på HBL är dessvärre bakom lås och bomm – jag var tvungen att skriva citaten för hand ur en papperstidning – men här är en länk till HBL:s recension... http://hbl.fi/kultur/recension/2015-11-14/778200/stark-protest-mot-teatervaldtakter ...och en länk till HS: http://www.hs.fi/kulttuuri/a1447497387512

My honest opinion is that Finnish Anna should be raped by 10 Somalis and wake up to fucking reality!

/ Jodi
Citera
2016-02-23, 04:52
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Så den enda sorts föreställning som kan tillåtas finnas kvar när PK-kommisarierna är klara är multietniska regnbågsbarn som sitter i en ring och sjunger hyllningar till Mångkulturen (tm) för allt annat kränks våra känsliga, feministiska skådespelerskor av
Citera
2016-02-23, 04:57
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Snälla, läs vad det handlar om istället för att göra upp historian i ditt egna huvud.
Men nu tycker jag att du ska ta och läsa själv innan du fortsätter. Hon har dessutom skrivit sin soloföreställning själv, så vi kan lugnt säga att flickan har lite issues.
Här är den på finska: http://www.hs.fi/kulttuuri/a1447497387512
Jag har inga problem med språket, har du?
Citera
2016-02-23, 04:58
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Så den enda sorts föreställning som kan tillåtas finnas kvar när PK-kommisarierna är klara är multietniska regnbågsbarn som sitter i en ring och sjunger hyllningar till Mångkulturen (tm) för allt annat kränks våra känsliga, feministiska skådespelerskor av
Ja, och SCUM.
Citera
2016-02-23, 09:19
Medlem
Hur länge deltog hon i de här förkastliga gestaltningarna? Hoppade hon av i protest eller var hon en del av problemet tills föreställningarna tog slut?

Det skulle vara intressant att veta för att få perspektiv. I vilket fall som helst så beslutade hon sig för att bli en del av lösningen istället genom att skriva och sätta upp en egen pjäs med sig själv i huvudrollen. Ädelt!

Rampljuset alltså, vad fan är integritet mot att få stå på scen. Eller ligga på scen för den delen.
Citera
2016-02-23, 09:52
Medlem
Katzyns avatar
Men vaddå, hon sökte en roll som våldtagen kvinna i en pjäs där det förekom en scenvåldtäkt på hennes karaktär, och i efterhand är hon kränkt över att denna våldtäkt iscensattes på scen?

Hon var ju själv delaktig i att våldtäkt visas i pjäser, om något är det väl hon som väljer att spela en sådan roll som möjliggör det? Hade det varit någon i publiken som blev "kränkt" så hade det iaf varit rimligare.

Typ som att jag går och visar röven på Drottninggatan, sen känner mig kränkt över att folk sett min röv på Drottninggatan och skriver en bok om hur det borde vara förbjudet att visa arslet offentligt
Citera
2016-02-23, 13:41
Medlem
Pansarveckets avatar
Feministklogik 101. Hon skrev pjäsen själv också.
Citera
2016-02-23, 23:19
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Men nu tycker jag att du ska ta och läsa själv innan du fortsätter. Hon har dessutom skrivit sin soloföreställning själv, så vi kan lugnt säga att flickan har lite issues.
Här är den på finska: http://www.hs.fi/kulttuuri/a1447497387512
Jag har inga problem med språket, har du?

Citat:
Ja, och SCUM.

Jag tycker mest att det låter som att du saknar teatervana.

Har för mig att jag läst en svensk artikel om det här (och att den länkades här på flashback) och där stod det tydligt att det handlade om hennes erfarenheter från scenskolan.

Och jag undrar vad för konstigt det är med att skriva en monoog? Tvärtom är det rätt vanligt skulle jag säga.

Edit: Jag hittade en annan artikel. Där stod ingenting om scenskolan som jag skrev förut, men jag tycker att beskrivningen är helt rimlig och att det låter som en mycket intressant pjäs.
http://www.nytid.fi/2015/11/det-ar-ju-bara-pa-lek/
Och du, jag misstänker att du inte har sett SCUM. Det har dock jag, och det finns inte ett uns av manshat i den pjäsen.
Senast redigerad av skotittare 2016-02-23 kl. 23:25.
Citera
2016-02-24, 02:47
Medlem
Pansarveckets avatar
Helt otroligt! Inte ens en ursäkt alltså? Efter så många poster där du sågade mig utan att ha en endaste liten aning, men ditt nästa drag är ju om möjligt ännu mer genialisk!

SCUM = society for cutting up men
Kan ju aldrig vara manshat va?

Kvinnor ska regera universum, förutsätter ett patriarkat, män befinner sig emellan människa och apa, mannen är besatt av att förstöra saker, han är en maskin, en vandrande dildo, en biologisk olycka, en bristsjukdom och "civiliserade kvinnors uppgift är att förstöra det manliga könet".

Nää, ser absolut inget manshat där inte! Eller att Valerie Solanas sköt på Andy Warhol 1968. Hon som var så frisk?

Vill du veta hur den togs emot i det nästintill patologiskt sinnesjuka Sveriges media?
Citat:
»SCUM Manifest borde ligga intill eventuella biblar och broschyrer för TV-porr i alla hotellrum i hela världen.«

Jenny Högström, Sydsvenska Dagbladet

»Äntligen en skitförbannad kvinna som tillåter sig vara det, som uppfinner en så rolig grotesk sammanställning som Society for cutting up men och sedan agerar ut det som är så gräsligt förbjudet i Skandinavien: Manshat.«

Nina Lekander, Expressen

»en rasande kampsång om kvinnlig stolthet, om mannen som förvandlat världen till ett skitställe. [] Sara Stridsbergs förord är bara 20 sidor långt. Men det brinner, flammar som ingen annanstans i svensk litteratur just nu.«

Salka Hallström Bornold, Nöjesguiden

»Valerie Solanas text briserar som en kaotisk atombomb, en krigsförklaring slungad från en gatuhoras lägsta helvete rakt upp i skrevet på ett pösande maktfullkomligt patriarkat. Mycket få texter brinner tillräckligt starkt för att kunna förändra allt för läsaren. Det här är en sådan text.«

Göran Pettersson, Falu Kuriren

»Det är inte ofta man blir så lycklig av besinningslöst våld som när man läser Valerie Solanas SCUM Manifest. [] översättaren Sara Stridsberg har skrivit ett fullkomligt lysande förord, helt innovativt i sin direkta energi, det gör mig nästa lika lycklig som manifestet.«

Aase Berg, BLM

På riktigt? Är du helt sinnesjuk eller?

Skriv en motsvarande text till kvinnan och begär kulturstöd för att få sätta upp den, så kommer fatwan på Salman Rushdie kännas som en lätt sommarbris!

Vilken tur att du inte är den enda som får tolka huruvida den handlar om blint hat och en uppmuntran att fullständigt förinta, bestraffa och förnedra män.

Ta med din femåriga son på showen nån gång och tala om för honom att han är en äcklig våldtäktsman som du ska prygla denna demon ur när ni kommer hem.
Citera
2016-02-24, 02:49
Medlem
Pansarveckets avatar
Man kan nästan höra det hysteriska fnittret när pungen ska klippas...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in