2015-11-16, 13:50
Medlem
Hej
Jag har kollat lite på Benelli och Tikka men det är lite mycket pengar för min plånbok.

Det jag ska skjuta är vildsvin och jag vill gärna ha en halvautomat om möjligt. Vill gärna kunna sätta dit ett bra kikarsikte.

Är det någon som har några tips?
Citera
2015-11-16, 15:34
Medlem
Begagnad Browning Bar?
Citera
2015-11-16, 19:56
Medlem
Turrluffs avatar
Kolla på begagnade vapen. Inte lika vanligt med begagnade halvautomater men det finns och de kan vara minst lika bra som billiga nyproducerade vapen. Varför just .308? Känns ju inte som en vildsvinskaliber. Visst att kulan spelar stor roll och att .308 kan användas för vildsvin men då de är väldigt farliga vid skadeskjutning (framför allt för hundar) skulle jag satsa på 9,3x62 och få betydligt större marginaler. 9,3x62 finns ju i många halvautomater och om det just är vildsvinsjakt du tänker dig har du betydligt bättre kulval.
Citera
2015-11-16, 21:47
Medlem
ekerilars avatar
Ska du under Tikka eller Benelli i pris ska du nog hellre titta på begagnat.

Den enda Halvautomaten av någorlunda som ligger väsentligt lägre i pris är Winchester Vulcan.

Vill du inte betala så mycket finns en hel del konventionella amerikanska lågprisstudsare som Marlin X7 (görs ej i 308, men väl 30-06), Remington 783 eller Savage Axis.

XXL brukar köra en kampanj på Sabatti just nu. 5990:- och då ingår tydligen en enklare kikare, men jag har svårt att tro att den skulle vara lämplig till vildsvinsjakt.

Brno (CZ) är alltid ett säkert kort.

Vildsvinen lär inte märka någon skillnad oavsett vilken av ovan nämnda studsare du använder. Den kommer att göra jobbet, men inte mer.

I ditt ställe skulle jag istället satsa på en gammal Husqvarna i kaliber 8x57JS eller ännu hellre 9,3x57 för en tusenlapp eller två och sedan lägga 8-10 tusen på en kikare och rejäla fästen (högt montage p g a. flaggsäkringen) som är lämplig för vildsvinsjakt. När ekonomin så tillåter kan du successivt modernisera vapnet och du får så småningom ett riktigt bra vapen.
Citera
2015-11-16, 22:46
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Ska du under Tikka eller Benelli i pris ska du nog hellre titta på begagnat.

Den enda Halvautomaten av någorlunda som ligger väsentligt lägre i pris är Winchester Vulcan.

Vill du inte betala så mycket finns en hel del konventionella amerikanska lågprisstudsare som Marlin X7 (görs ej i 308, men väl 30-06), Remington 783 eller Savage Axis.

XXL brukar köra en kampanj på Sabatti just nu. 5990:- och då ingår tydligen en enklare kikare, men jag har svårt att tro att den skulle vara lämplig till vildsvinsjakt.

Brno (CZ) är alltid ett säkert kort.

Vildsvinen lär inte märka någon skillnad oavsett vilken av ovan nämnda studsare du använder. Den kommer att göra jobbet, men inte mer.

I ditt ställe skulle jag istället satsa på en gammal Husqvarna i kaliber 8x57JS eller ännu hellre 9,3x57 för en tusenlapp eller två och sedan lägga 8-10 tusen på en kikare och rejäla fästen (högt montage p g a. flaggsäkringen) som är lämplig för vildsvinsjakt. När ekonomin så tillåter kan du successivt modernisera vapnet och du får så småningom ett riktigt bra vapen.

En gammal Husqvarna, CG, eller varför inte Tikka 55/65 eller en äldre Sako? Kommer att kosta en smula mer, men fortfarande väldigt mycket vapen för pengarna. Och så slipper man flaggsäkringen...

Betalade 5k för min Sako AII - vilket är, påstår många vapensmeder, en av de bästa serieproducerade studsarna någonsin. Poängen? Den kostade betydligt mycket mindre än en ny Tikka T3.

Ska man nödvändigtvis ha en halvautomat med det entydiga syftet att jaga gris är väl en sluggbössa det bästa budgetalternativt, btw?

Oavsett vad TS väljer bör han/hon/hen/den/det se till att kolven passar - betydligt viktigare än namnet på tillverkaren (och egentligen kalibern om den är >6,5x55).
Citera
2015-11-16, 23:04
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
En gammal Husqvarna, CG, eller varför inte Tikka 55/65 eller en äldre Sako? Kommer att kosta en smula mer, men fortfarande väldigt mycket vapen för pengarna. Och så slipper man flaggsäkringen...

Betalade 5k för min Sako AII - vilket är, påstår många vapensmeder, en av de bästa serieproducerade studsarna någonsin. Poängen? Den kostade betydligt mycket mindre än en ny Tikka T3.

Ska man nödvändigtvis ha en halvautomat med det entydiga syftet att jaga gris är väl en sluggbössa det bästa budgetalternativt, btw?

Oavsett vad TS väljer bör han/hon/hen/den/det se till att kolven passar - betydligt viktigare än namnet på tillverkaren (och egentligen kalibern om den är >6,5x55).

Ja, fast om man nu absolut inte vill ha flaggsäkring, tar min vapensmed endast 900:- för att byta till 1/4 säkring. Detta inkluderar såväl arbete som material.

Min poäng är att vid jakt i allmänhet och vildsvinsjakt i synnerhet är fabrikatet och objektivdiametern på kikarsiktet betydligt viktigare än märke och kaliber på bössan.
Senast redigerad av ekerilar 2015-11-16 kl. 23:12.
Citera
2015-11-16, 23:17
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Ja, fast om man nu absolut inte vill ha flaggsäkring, tar min vapensmed endast 900:- för att byta til 1/4 säkring. Detta inkluderar såväl arbete som material.
Billigare än jag trodde.

Citat:
Min poäng är att vid jakt i allmänhet och vildsvinsjakt i synnerhet är fabrikatet och objektivdiametern på kikarsiktet betydligt viktigare än märke och kaliber på bössan.

Jag argumenterar inte emot. Med tillägget om kolven passar.

9,3x57 och .358 Win är ju dock nära nog idealiska för vildsvin (och hundförarkaliber för älg) - stort hål, liten rekyl.

Sen kan man ju diskutera vad man ska ha för optik för just vildsvinsjakt - mitt förslag hade varit en aimpoint för drev och/eller en beggad tysk/österrikisk x50 eller x56 för vak/åtel - en vakglugg är ju ganska (för att inte säga väldigt) kass för dagjakt på gris.
Senast redigerad av hogerspoket 2015-11-16 kl. 23:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in