Citat:
Ursprungligen postat av
ekerilar
Ska du under Tikka eller Benelli i pris ska du nog hellre titta på begagnat.
Den enda Halvautomaten av någorlunda som ligger väsentligt lägre i pris är Winchester Vulcan.
Vill du inte betala så mycket finns en hel del konventionella amerikanska lågprisstudsare som Marlin X7 (görs ej i 308, men väl 30-06), Remington 783 eller Savage Axis.
XXL brukar köra en kampanj på Sabatti just nu. 5990:- och då ingår tydligen en enklare kikare, men jag har svårt att tro att den skulle vara lämplig till vildsvinsjakt.
Brno (CZ) är alltid ett säkert kort.
Vildsvinen lär inte märka någon skillnad oavsett vilken av ovan nämnda studsare du använder. Den kommer att göra jobbet, men inte mer.
I ditt ställe skulle jag istället satsa på en gammal Husqvarna i kaliber 8x57JS eller ännu hellre 9,3x57 för en tusenlapp eller två och sedan lägga 8-10 tusen på en kikare och rejäla fästen (högt montage p g a. flaggsäkringen) som är lämplig för vildsvinsjakt. När ekonomin så tillåter kan du successivt modernisera vapnet och du får så småningom ett riktigt bra vapen.
En gammal Husqvarna, CG, eller varför inte Tikka 55/65 eller en äldre Sako? Kommer att kosta en smula mer, men fortfarande väldigt mycket vapen för pengarna. Och så slipper man flaggsäkringen...
Betalade 5k för min Sako AII - vilket är, påstår många vapensmeder, en av de bästa serieproducerade studsarna någonsin. Poängen? Den kostade betydligt mycket mindre än en ny Tikka T3.
Ska man nödvändigtvis ha en halvautomat med det
entydiga syftet att jaga gris är väl en sluggbössa det bästa budgetalternativt, btw?
Oavsett vad TS väljer bör han/hon/hen/den/det se till att kolven passar - betydligt viktigare än namnet på tillverkaren (och egentligen kalibern om den är >6,5x55).